Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på lättvindssegel?

  • Storlek på lättvindssegel?

    Publicerad av j_man på 29 september, 2006 vid 11:09

    Hejsan,

    Har också tröttnat på dom svaga vindarna men känner att planingsabstinensen nu är för stor och funderar på att offra lite deg till vindguden genom att köpa ett större segel.
    Har lättvindsbräda, freeride 160L/80cm, som jag använt 6.9 på men önskar tips på större storlek och bra fabrikat. Väger 85kg och är +1,95. Siktar på vindar mellan 4-7m/s.
    Är inte ute efter racingprestanda däremot får det gärna svara bra på trim och ha ett hyggligt register. Har läst mycket positivt om Tushingham’s och Loft’s freeridemodeller, någon som provat dessa?
    Alla tips ang storlek, fabrikat etc tas tacksamt emot, tack på förhand!

    pure svarade 17 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:02

    Från 6.9 kan du smärtfritt kliva upp till nionoll, eller mer. Det kan brädan hantera. Dock – ju större segel, desto mer deg till vindgudarna för bra bom och mast. Värt att tänka på. En bra lättvindsfena är aldrig fel, heller.

    Vad är det för bräda du har?

  • joth

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:07

    Jag skulle valt ett segel i stroleken 8.5-9.0 vilket jag tror skulle fungera till din bräda och inte vara för stort hopp ner till 6.7:an. Dock måste du ju ha längre mast och bom till seglena. Runt 500-520 mast och 220-240 bom kanske.

    De flesta nocam freerace/race segel i de dimensionerna har hyffsat bra trimm och brett register så det är därför jag tror det skulle fungera bra. Segel utan cambers skulle göra seglet lättare att hantera.

    /Jonas

  • j_man

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:13
    dr Masse wrote:
    Från 6.9 kan du smärtfritt kliva upp till nionoll, eller mer. Det kan brädan hantera. Dock – ju större segel, desto mer deg till vindgudarna för bra bom och mast. Värt att tänka på. En bra lättvindsfena är aldrig fel, heller.

    Vad är det för bräda du har?

    Jag har en fanatic shark 160 med std fena.
    /j

  • dr-masse

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:28

    8.5 – nionoll blir nog bra. Detta är en vanligtvis väl genomtestad segelstorlek hos i stort sett alla segeltillverkare. Håller du dig till de “etablerade” märkena så är det nog rätt lugnt. Även mindre märken kan säkert ha bra segel i den här sizen. Se till att hitta ett segel som passar dina kriterier och plånbok. Satsa framförallt på en bra mast, hygglig bom.

    Komplettera gärna med en till fena. Kommer att ge tidigare planing och bättre höjdtagning, det finns flera att välja mellan (Curtis, Maui Fin, Select…).

  • j_man

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:34
    dr Masse wrote:
    8.5 – nionoll blir nog bra. Detta är en vanligtvis väl genomtestad segelstorlek hos i stort sett alla segeltillverkare. Håller du dig till de “etablerade” märkena så är det nog rätt lugnt. Även mindre märken kan säkert ha bra segel i den här sizen. Se till att hitta ett segel som passar dina kriterier och plånbok. Satsa framförallt på en bra mast, hygglig bom.

    Komplettera gärna med en till fena. Kommer att ge tidigare planing och bättre höjdtagning, det finns flera att välja mellan (Curtis, Maui Fin, Select…).

    Har tyvärr haft en förmåga att offra glasfiber till Poseidon då och då med std fenan så jag undrar, lätt nervöst, om en lättvindsfenan skall vara ännu djupare :shocked: eller är det djup-breddförhållande och/eller profil som är annorlunda

    /J

  • pulver

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:37

    Jag kör Gaastra Matrix 8.5 som störst. Kan jag rekommendera. Planar väldigt tidigt och är smidigt att hantera. Med min simmer sc10 -mast är riggen väldigt lätt. Även om registret är brett på seglet så blir man ju ganska snabbt överriggad om det brallar i. Jag kommer nog köpa ett GTX med ett par cambrar när jag byter. Lite bättre fart och mer vindtåligt även om jag nog går igång aningen senare än med mitt Matrix och får en lite tyngre rigg. NP Saber tror jag mycket på också.

  • dr-masse

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:38

    Du kan iofs kompensera djup med yta och fet fena. Men rak och djup är rätt svårslaget när det gäller lättvindsegenskaper… Så, minst lika djup lär det behövas.

    Kör med standardfenan tills vidare och känn dig fram.

  • fastforward

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:52

    Vad är de rekommenderade segelstorlekarna till din bräda? Ta reda på det och sedan är det bara att börja bränna pengar 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    29 september, 2006 vid 14:30

    Var seglar du nånstans? Jag tycker personligen du kan vänta med lättvindsfenan tills du seglat in dig på det stora seglet. Det kan ta ett tag att få till trimmet på ett stort segel (jag hann avverka några förlängare och skaffa en nerhalsvev innan jag kunde dra tillräckligt med nedhal) och det är först när trimmet stämmer som du verkligen vet om du behöver en större fena eller inte.

    För min del behövdes en större fena. Jag skaffade en 9,7:a, ett beggat formulasegel och med den befintliga 50-fenan fick jag hela tiden spinout, så jag skaffade en 62:a. Vad gäller djupet så tycker jag grundstötningsrisken är rätt liten på de flesta stockholmsställen om man bara inte seglar för nära land. Jag brukar själv vara “överförsiktig” och kliva av brädan där det fortfarande är tre meter djupt och sen driva iland.

  • canoya

    Medlem
    29 september, 2006 vid 14:32

    Om du ändå måste upp till en 520 mast och skaffa en ny bom så rekomenderar jag att köpa segel upp mot 10 m2 och en stor fena till detta (ca 60 cm, om det funkar till brädans fenbox) Ditt största segel kommer du att vilja pumpa igång för att kunna segla i minsta möjliga vind och då behöver du en stor fena. Den gör även nytta för planing genom vindhål.

    Kolla efter begagnade formulasegel, de brukar vara rätt överkomliga i pris när de blir några år gamla. Försök hitta en komplett rigg med mast, bom (helst kol om den blir över 2,5 m) och segel. Brukar dyka upp för några tusenlappar. Som hobby seglare så håller det rätt länge om man är lite försiktig vid riggning och hantering av riggen på väg i och ur vattnet. Jag har två Simmersegel från -01 som funkar helt ok fortfarande (ok, jag har tejpat lite på dem och bytt någon camber). Jag gav 900 kr för 9,0an och 800 kr för 10,7an för 4 respektive 3 år sedan och de får hänga med ett tag till.

    /Håkan

  • rasmus_w

    Medlem
    29 september, 2006 vid 14:53

    En liten nackdel med formulasegel: De har rätt högt vindregister i förhållande till sin segelstorlek. Min 9.7:a går visserligen igång i väldigt lite vind men det är först i 8-9 m/s som det blir riktigt kul att segla den.

  • tbmac

    Medlem
    29 september, 2006 vid 17:34

    Jag ska köpa en freeride på typ 140 liter under vintern. alternativt en Kona.. är i stort sett nybörjare så undrar om det är mkt svårare med ett 10 segel jämfört med tex 7.8?

  • jester

    Medlem
    29 september, 2006 vid 20:18

    Håller med 8.5-9.0-maffian. Med en såpass stor rigg kommer du gå igång rejält tidigt. Hade själv 6.5 och 8.5 för ett par år sedan, och det glappet funkade riktigt bra. Saknade 7.5 ibland, men oftast gick det bra. Tycker nog du skall undvika formula-segel, då dom är ganska otympliga. Men jag tycker oxå att du skall undvika dom rena free-ride-seglen då deras register är ganska smala.
    Ett camberlöst segel med tublattor, typ NP Saber, eller tom ett cambrat free-race segel typ NS Daytona skulle passa den brädan bra. Och som sagts tidigare: snåla inte in på masten!! Och var försiktig med beggade master, köp av en seriös snubbe, eller allra helst, köp nytt…

  • tsss

    Medlem
    29 september, 2006 vid 20:55
    tbmac wrote:
    Jag ska köpa en freeride på typ 140 liter under vintern. alternativt en Kona.. är i stort sett nybörjare så undrar om det är mkt svårare med ett 10 segel jämfört med tex 7.8?

    Stor skillnad på 7,8 och 10 kvadrat. De flesta som kör freeridebrädor i min klubb har 8,5 eller 9,0 som största segel. Glöm 10an tills du har lånat av någon o prövat. Inte bara seglet blir tyngre utan även bommen o masten. Att dra upp 10 kvadrat ur vattnet pallar man inte så jättemånga gånger utan syrgasbehandling….

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 september, 2006 vid 09:03

    Håller med fullständigt! Stanna vid ca 8,5-9,0 om du bara ska ut och bränna i sommarvindarna och inte tävla. Jag kör camberlöst och funkar hur fint som helst när det blåser lite. Det är sällan man överraskas av mkt vind när man ger sig ut i lättvind.
    Köp ett beggat segel och en 100% mast. Jag kör själv med alubom till 8,2 och det funkar hur bra som helst. Funderar på ett Gun 8,8 till nästa säsong.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på lättvindssegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.