Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på övningskite

  • Storlek på övningskite

    Publicerad av erco på 30 mars, 2009 vid 21:14

    Är en vindsurfare som är sugen på att börja med snökite nästa säsong (för att ev. bota lite av abstinensen). Eftersom alla förespråkar att gå en kurs får det bli en sån nånstans uppe i fjällen nästa vinter.

    Men före det så funderar jag i banorna att skaffa en övningskite tillsammans med några polare som också är sugna. Dels för att lära sig hantera en kite hyffsat redan före kursen och dels så verkar det vara rätt kul. Men i och med vindsurfingen så vill jag ha en övningskite som körs bra i vindar på mindre än 5 m/s, dvs när det inte är lönt att sticka ut och vindsurfa. Hur liten yta kan man köra vettigt med och fortfarande lära sig saker på i säg 3-5 m/s?

    De jag kollat på hittils är Ozone IMP med 3 linor som finns i 1,5 2,5 och 3.5 kvm. Den första kostar 1400:- och de andra två 2000:-. Är nån av dem ett vettigt köp?

    /Erik

    neven svarade 14 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • cortex

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 11:48

    För bara en ren övningskite duger det fint med 1.5 kvm.

    Ozones övningskites är helt okej. Kolla även på ex. vis Flexifoil, Flysurfer, U-turn m.fl.

    Eller hiva ut en annons här på Steffo och kitenation.se, finns troligen någon som har en beggad övningskite till salu för en billig penning.

    /Kaj

  • jochen_birch

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 12:38

    Om du köper en 3m kite så duger den bra att köra skridskor med till nästa vinter

  • erco

    Medlem
    1 april, 2009 vid 08:44

    Tackar för svaren. Har dragit in en annons här men det verkar inte vara så många som kollar på köpesannonserna. Så om det är nån som läser detta och vill bli av med en övningskite, hojta till.
    Annars får det väl bli en
    Ozone IMP 1,5 kvm för 1400:- på kitekraft.se
    eller en
    Evo trainer 2.0 kvm för 1200:- på snowkiting.se

  • cortex

    Medlem
    1 april, 2009 vid 11:22

    @jochen_birch 538235 wrote:

    Om du köper en 3m kite så duger den bra att köra skridskor med till nästa vinter

    För att köra skridskor så räcker det ju med en 1.5 kvm också. I alla fall om man bara ska köra den “unhooked” som draghjälp vid långturer.

    Ska man köra på *riktigt*, med harness och hänga i kiten, så vill i alla fall jag ha en betydligt rejälare kite med massor av depower och ett bra säkerhetssystem. De gånger jag körde skrillor och kite i år så körde jag mest med Flysurfer Psycho4 8 eller Outlaw 10.

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    1 april, 2009 vid 17:06

    Köp ingen 1,5kvm drake, Minst 2,5 ska dom vara. Du ska inte ut i storm ändå så lowend är bättre.. Linor väger lika mycket oavsett storlek på kite så min erfarenhet är att en 2,5 är idealet. Allt mindre blir så beroende utav vind, och det är gött att stå i nästan vindstilla och gotta sig i varm sol och leka med träningskiten.
    Ozones IMP har riktiga linor, och en säkerhetslina som flaggar kiten, och gör det möjligt att backa upp kiten när den ligger LE-ner (som man annars får gå fram till kiten och fixa ibland). Alla andra träningskiter jag set har billiga nylonlinor och bara två stycken linor där safety är till en av dem (altså loopar när safetyn är utlöst)

    Det finns ju ett alternativ till. Köp Stadiums skridskokite, den bygger på Ozones design och är sydd i deras fabrik så exakt samma höga kvalité och top-val på materialen. Har för mig en 2,5:a kostar typ 1299 eller nått.

  • cortex

    Medlem
    2 april, 2009 vid 09:28

    @Milkman 538399 wrote:

    Alla andra träningskiter jag set har billiga nylonlinor och bara två stycken linor där safety är till en av dem (altså loopar när safetyn är utlöst)

    Då har du inte sett många andra trainers… Bara för att få balans i den här pajkastningen; en “riktig” trainer (må så vara tvålinors) börjar inte loopa om du släpper den på safetyn. Det är BS.
    Att “alla” andra skulle ha “billiga nylonlinor” är ju också intressant. (Och, ja, jag vet… av de du har sett. Snygg variant på att häva ur sig ett “konstaterande” och sedan kunna hävda okunskap per automatik)

    Att det skulle krävas 2.5 kvm för att kiten skulle orka bära sina egna linor är ju också ett intressant uttalande. Kanske är sant om kiten ska baxa runt på 3 linor i så fall. Vilket då leder till att en trainer på 1.7 kvm (som ex vis FS Dope har) med 2 linor har ganska precis samma “kvadratmeter/lina” som en 3-linors på 2.5 kvm.

    Sedan spelar ju givetvis andra saker in betydligt mer än bara ytan på kiten.
    Dope’n (och många andra små trainers med “bara” två linor) flyger fin-fint och stabilt i lätta vindar.

    Så.. stirra dig inte blind på någon kvm hit eller dit på en trainer.

    Å andra sidan; eftersom Stadium verkar sälja ut sin skridsko-kite ganska billigt är det inte en dålig affär att köpa den just nu.

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    2 april, 2009 vid 14:02

    Suck… En lite större träningskite är lite roligare att flyga än en jätteliten är min erfarenhet. Jag misstänkte att det hade med linorna att göra men det är skit samma varför… Hur som helst så ville jag dela med mig utav min erfarenhet, har inget med pajkastning att göra. Att du orkar!

    Om Dope har dynemalinor som på vanliga kiter så är det den första utöver IMP:en och det är ju välkomna nyheter. Stämmer det?

    Hur har man löst det så att kiten inte börjar svänga/spinna/lopa (Så att linorna inte spunnits runt sig själva) när du släpper ena linan på Dopen då?

  • _sofia_

    Medlem
    2 april, 2009 vid 14:23

    Jag har en liten 5a om du e intresserad, se signatur 🙂

  • skotten

    Medlem
    2 april, 2009 vid 14:49

    yeah I think the 1.5 is too small as well, you need something a little bigger so that when you are flying around the window you get a little respect for power, where it is, and how to generate/get rid of it as you need to. I use a 3 in the school and thats enough to tire your arms out . )

  • erco

    Medlem
    2 april, 2009 vid 16:09

    Det blev en Everest/Ozone 2,5 kvm från stadium. Kändes som ett rätt vettigt och prisvärt alternativ.

    Skulle lätt varit ute och provat den i det här fina kvällsvädret om det inte varit för att det är helt fantastiskt vindstilla nu på kvällskvisten.

  • pjoter

    Medlem
    3 april, 2009 vid 10:22

    mjölkman…
    Har IMPen dynemalinor av samma hållfasthet som vanliga kites? Känns lite overkill i sådana fall, inte många jag känner som orkar hålla 300kg i armarna. sen är frågan vilken vindstyrka man måste ut i för att det ska vara nån nytta med det. men bra att ha i reserv till sina vanliga iofs.

    Sen är långt ifrån storleken allt när det gäller trainers. Har flugit 1,5kvm (SS wasp har jag för mig modellen var) som nästan dragit omkull mig i 5m/s samtidigt som jag flugit andra 1-3kvm som knappt hållt sig flygande och styrbara i den vinden. Men precis som andra kites är frågan vad man vill ha, som en trainer vill man gärna ha nåt lite lugnare och stabilare så eleverna kan lära sig tekniken i lugn och ro medans man själv vill ha en bålgeting om man nu ska leka med en trainer.

    Men du har rätt i att de flesta 2-linors vrider sig påvägen ner när man krashat, dock skulle jag inte kallat det att loopa, att loopa är när kiten gör en stor sväng igenom fönstret och genererar massor av kraft. En kite som vrider sig medans den faller till marken loopar inte. Men håller med om att det kan vara lite störande, fast samtidigt så lär sig eleven att håller man bommen åt rätt håll så svänger kiten trots korsade linor vilket är en bra erfarenhet.

  • surfstore-se

    Medlem
    3 april, 2009 vid 14:03

    @erco 538169 wrote:

    Är en vindsurfare som är sugen på att börja med snökite nästa säsong (för att ev. bota lite av abstinensen). Eftersom alla förespråkar att gå en kurs får det bli en sån nånstans uppe i fjällen nästa vinter.

    Men före det så funderar jag i banorna att skaffa en övningskite tillsammans med några polare som också är sugna. Dels för att lära sig hantera en kite hyffsat redan före kursen och dels så verkar det vara rätt kul. Men i och med vindsurfingen så vill jag ha en övningskite som körs bra i vindar på mindre än 5 m/s, dvs när det inte är lönt att sticka ut och vindsurfa. Hur liten yta kan man köra vettigt med och fortfarande lära sig saker på i säg 3-5 m/s?

    De jag kollat på hittils är Ozone IMP med 3 linor som finns i 1,5 2,5 och 3.5 kvm. Den första kostar 1400:- och de andra två 2000:-. Är nån av dem ett vettigt köp?

    /Erik

    Hej,

    Spana in HQ Powerkite Rush III PRO 3m2, det är en kanontrainer som går att använda att åka skridskor med och även skidor med om det blåser i lite på vintern.

    Ligger på specialpris på 1499:- och är den bästa trainern som jag nånsin testat, har 3 linor så du kan vända den om den hamnar med leading edge neråt.

    http://www.youtube.com/watch?v=bbjuC43XNng

    Annars tycker jag generellt om trainers att om du inte är väldigt liten (eller barn) så är det bättre med så stor som möjligt så man får känna lite av draget som finns i en riktig drake.

  • vajn

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 11:13

    Tjo!

    Jag köpte Stadiums trainerkite, eller långfärdsskridskokite som de lanserar den som. Fungerar kanon att vara ute och lattja med och ligger just nu för 1399:-, men jag lyckades få ner den till 899:- eftersom det verkar som att den inte sålt bra överhuvudtaget. Rekommenderas verkligen 🙂

  • yann

    Medlem
    21 maj, 2009 vid 08:18

    Jag har en 3m som har en range på 5ms till 30ms 😀 Kolla annonsen under!

  • neven

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 07:20

    Vad tror ni om det här om man är ute efter ett budgetalternativ? Och sen använda sig av nån vanlig bom?
    http://www.stadium.se/sport/lek-spel/sommarlek/080593/point-zero-beach-kite

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på övningskite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.