Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard storlek på våg SUP

  • storlek på våg SUP

    Publicerad av mikaelrexander på 7 april, 2014 vid 17:56

    Funderar på att skaffa en våg SUP.

    Men är osäker på hur liten man vågar köpa.

    Jag väger 77kg och är 175cm.

    Har tidigare vågsurfat en hel del på 6,4 fish och 6,6 short board.
    Så jag vill ha så mycket sväng som möjligt.
    Men samtidigt kunna plattvatten paddla någon gång.

    funderar på en fanatic all wave ??

    mag svarade 10 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mag

    Medlem
    8 april, 2014 vid 11:57

    Brädan beror ganska mycket på var du planerar att supa. I vilka vågor du normalt kör och om du tänker kite-/vindsurfa när det blåser mycket.

    Vind innebär chop och behov av större bräda. Långsamma vågor kräver större bräda. Är supen förstavalet eller går vågsurf före?

    Jag kan rekommendera en sup på 8-9′ och minst 30″ bred. Bredden är avgörande i chop. Supar du mycket kan du ha smalare efter ett tag. 130-140 liter. Har själv lärt mig på en performance longboard Gong NFA 9′ som allroundbräda i alla väder. I fina förhållanden med mindre chop har jag 7 fots brädor men i vindar över 10m/s har jag 8-9 fot. Empire 8’3 är kanske en bräda för dig som gillar kortbrädesegenskaper?

    Jag har inte provat allwave.

  • mikaelrexander

    Medlem
    8 april, 2014 vid 12:29

    När det blåser bra vindsurfar jag.
    Det är norra Bohuslän om jag tänkt använda den.

    Många ställen är omöjligt att ta sig till med vanlig vågsurf bräda och vågorna är oftast för trötta
    För att det skall funka med shortboard.
    Så jag har endast vindsurfat det sista.

    Men jag vet en del ställen med Power som det borde gå att ta sig till med SUP.

    Vem säljer Gong Empire?

    Tackar för hjälpen

    Så min tanke är att kunna ta mig ut och upptäcka några ny slabs 🙂

  • mag

    Medlem
    9 april, 2014 vid 20:37

    Ok, om du inte tänker ge dig ut i för mycket vind så kan du kan gå ner lite i storlek. Där uppe sägs det ju finnas schyssta hemliga spots! Och med Sup tar du vågor så mycket enklare.
    Annars är choppiga svenska vågor med vind är en riktigt jobbig sport. Men kul när man lyckas balansera och komma med.

    Ju kortare bräda desto jobbigare att paddla långt och i motvind.

    Gong säljs endast direkt från webshop i Frankrike, leverans efter 1 vecka om den finns i lager. Min Empire blir snart till salu.

  • mangew

    Medlem
    10 april, 2014 vid 07:14

    Hej, vilken bra fråga! Jag utgår från Göteborg och kör längs hela västkusten. Jag har tidigare endast SUPat på en 7’8”, men fick igår hem en 11′ Longboard (http://www.nahskwell-sup.com/en/longboard/) :-). Guy Liljegren köpte en 7’3” Max G (http://www.nahskwell-sup.com/en/maxi-g/) kort med mycket fart, finns även i en 7’0” variant! Jag kommer att beställa 7’6” Max G (lite mer stabilitet) så fort NahSkwell har den i lager (snart hoppas jag). Man kan köra kort och långt och ha kul!

    Jag kommer i samarbete med SurfSpot i Stockholm ta hem NahSkwell SUP brädor till Göteborg. Så är du intresserad av att klämma och känna så är det bara att höra av sig.

    /Magnus

  • jojakokimom

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:18

    Vad skall du ha för Empire brädan och vart är den i sverige? Jag söker en begagnad. Ligger dock på 90 kilo och ökandes. Har lite surfvana men aldrig sup:at

  • mangew

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:23

    Min 7’8″ kan du få för 4500kr en ny NahSkwell ligger på det dubbla och då får du en av de lättaste och finaste SUParna på marknaden

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • jojakokimom

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:36

    Med min vikt och med tanke på att jag är ny på sup, blir den inte lite för svår för mig? Jag kollade lite på nätet och den e typ 90l
    Min nya vindsurfingbräda är på 110 och den flyter knappt när jag står på den. Vart är brädan? Inte lätt att skicka med posten ; )

  • mangew

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:55

    Min 7’8″ är en NahSkwell fish på 130L så flyt är det inget fel på! Har du vågsurfat tidigare borde en MaxG 7’6″ vara toppen, för fina dagar utan en massa vind, en sån ska jag själv köra på, dock är de rätt vingliga innan man är med vågen, på vågen är de grymma. För blåsiga dagar har jag köpt en Longboard Sup, se länk ovan. Så säsongens mål är Hang five :-). Tror nog min 11′ longboard ( som tar upp halva vardagsrummet) kommer bli en favorit. Vi får se.

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • mag

    Medlem
    11 april, 2014 vid 08:00

    Empire finns i Halmstad men då och då på Tjörn. I påsk ev.

    130 liter och bred både bak och fram ger stabilitet, men den har framförallt fina snärtiga kortsvängsegenskaper och grymt glid. Hang5 är inga problem. I nyskick, endast liten lagning vid en fenbox.

    Om du väger 90 kommer det ta lite tid att lära dig om du inte bara kör när det är svag vind. Det gäller alla brädor i storlek under 10′. Men ni borde kunna ha fina vågor även utan vind ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard storlek på våg SUP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.