Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på vågis?

  • Storlek på vågis?

    Publicerad av gustav-s på 3 december, 2008 vid 11:44

    Hej,

    Vad bör man satsa på för storlek som höst/hårdvind vågis? Körde tidigare 90 liter som minst men den vart snabbt för stor i höstvindarna med 4,2. Vad tror ni kan vara den optimala storleken? Brädan ska helst klara 4,2 – 5,3. Väger 74 kg.

    oscar svarade 15 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    3 december, 2008 vid 11:53

    Du har ju ett perfekt vågbräd kit här. Nåra andra brädor kommer du inte behöva. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21210/cat/12

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2008 vid 12:28

    Bredd på 54-57, volym mellan 70 och 80 liter.

    Allt beroende på modell och typ av bräda.

    själv gillar jag “moderna klassiker” för hårdare vind pga den kontroll de bjuder på, men även nyare mer “allround” betonade vågisar funkar fint. Då kan man ofta gå ned lite i volym pga mer bredd.

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2008 vid 13:01

    Japp, ett grymt bra prissatt (prisrasat?) paket. Två brädor ger trots allt oslagbart register. 85+74 blir grymt bra.

  • doc

    Medlem
    3 december, 2008 vid 14:28

    Eller köp min Starboard PureAcid 73 från 06 för 3000 så skickar jag med lite extrafenor o godis. 55 bred, svänger som bara det trots snabb rockerkurva (beror nog på att man lånat Evo-outlinen. Funkar med överriggad 3.7 till mina 80 kilo (jag gillar att hålla stort) men jag har också kört 5.3 i onshore med lite större fena, riktigt skoj till det också. Kompisarna som är flugviktare har testat 5.7 som största med hyfsat resultat men till min vikt funkar inte det.

  • endy

    Medlem
    3 december, 2008 vid 14:48

    Eller köp min Goya custom 75 funkar sjukt bra med 3,7-4,7 men inte så bra med 5,3
    Hey, jag var ärlig iaf!

    Jag tycker du ska kika på en allround wave runt 75-80 liter, jag måste åter slå ett slag för den helt underbara klassen freestyle/wave.
    En mindre freewave av den vågigare modellen funkar helt fantastiskt bra för Svensk vågsegling, komplettera med 1-2 fenor och du har en grym allround maskin.
    RRD Freewave, Fanatic Freewave, Goya One är omtyckta brädor i denna klassen.

    Ps Seglar själv goya one 85 (vikt 87kg) har den från 4,1-5,3

  • oscar

    Medlem
    3 december, 2008 vid 15:16

    Du kan ju testa ett “SÖK”….jag fick fram dessa trådar:
    http://www.surfzone.se/forum/search.php?searchid=459312

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.