Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Storlek Slalom

  • Storlek Slalom

    Publicerad av kamaaina på 11 augusti, 2007 vid 18:13

    Tjena,
    Har seglat i massa år nu och spenderat mycket tid i vågor, men har nu börjat leka med iden att köpa mig en slalom bräda och satsa lite på fart.

    Eftersom jag är helt lost i slalom utrustningen så har ni nu chans att på denna sidan rekommendera utrustning till mig. Allt i från segel storlekar, bräd storlekar, märken osv godtages.

    Jag väger ca. 70kg och kommer nog med stor sannolikhet fortsätta segla mina vågbrädor 68 & 78L upp till 4,7/5,3 eller så.
    Lite frågor på vägen:
    1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?
    2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???

    marden svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • Knatte

    Gäst
    11 augusti, 2007 vid 18:17

    @Kamaaina 404576 wrote:

    Tjena,
    Har seglat i massa år nu och spenderat mycket tid i vågor, men har nu börjat leka med iden att köpa mig en slalom bräda och satsa lite på fart.

    Eftersom jag är helt lost i slalom utrustningen så har ni nu chans att på denna sidan rekommendera utrustning till mig. Allt i från segel storlekar, bräd storlekar, märken osv godtages.

    Jag väger ca. 70kg och kommer nog med stor sannolikhet fortsätta segla mina vågbrädor 68 & 78L upp till 4,7/5,3 eller så.
    Lite frågor på vägen:
    1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?
    2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???

    1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?

    Du har definitivt ett större racesegel, jämnfört med ett vågsegel. Skulle tippa på 0,5-1 kvm större i samma vindstyrka.

    2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???

    Om du väger 70 kg och har bra teknik, så bör du kunna segla i någonstans mellan 11-13 m/s kanske. Nu vet jag att tungviktarna här säger 15 m/s eller så…:tongue: 😉

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 18:45

    Hejs!

    En slalombräda på runt 90 liter och ett segel på 6.5-7 kvadrat passar nog ganska bra för dig. För ett par år sedan (innnan han började tokhandla), så körde Surfan här på konfen en hel säsong enbart med en Fanatic Falcon 91 och en NP RS4 6.7. Detta i vindar från 7-8 m/s upp till 17-18 m/s…

    Lämplig bräda:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13758&sort=1&cat=all&page=1

    Hittade inget lämpligt segel… Men glöm ínte att slalomsegel *måste* användas med rekommenderad mast.

  • kamaaina

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 19:32

    Tack
    OK, så om jag siktar på en slalom bräda på runt 90 kanske upp till 100 och runt 6,5kvm segel så verkar det som man kan börja köra en del. Vad har man för fena till ett sådant ekipage?

  • tobhed

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 20:09

    Beror ju på vilken bräda du väljer – tar du en ca 90 liter med 6,5 kvadrat så hade jag tagit en fena på 32 cm, större bräda (bredare, mer volym) samt större segel så ska du givetvis ha större fena

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 20:31

    Här har du en prisvärd och välvårdad bräda:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14125&sort=1&cat=all&page=1

    Kan kanske behövas lite extra volym om du skall segla uppe i Stockholm..

  • kinetic

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 20:51

    O här har du en bräda i nyskick (knappt använd):-)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14104&sort=1&cat=all&page=1

  • getwet

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 08:20

    @Kamaaina 404576 wrote:

    Tjena,
    Har seglat i massa år nu och spenderat mycket tid i vågor, men har nu börjat leka med iden att köpa mig en slalom bräda och satsa lite på fart.

    Eftersom jag är helt lost i slalom utrustningen så har ni nu chans att på denna sidan rekommendera utrustning till mig. Allt i från segel storlekar, bräd storlekar, märken osv godtages.

    Jag väger ca. 70kg och kommer nog med stor sannolikhet fortsätta segla mina vågbrädor 68 & 78L upp till 4,7/5,3 eller så.
    Lite frågor på vägen:
    1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?
    2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???

    Hmmm..som infödd Sthlmare och inbiten surfare rekommenderar jag nog större bräda än 90 liter. Vet själv hur sällan mina egna 90 litare varit på Sthlmsvatten. 105 liter och uppåt är nog att föredra, då får du betydligt fler dagar på vattnet hemma i Sthlm. Mellan 105-115 liter har du också möjligheten att välja större segel framöver om du skulle vilja ha ännu fler segeldagar. En 105 med en 7.6 racesegel går igång med din vikt kanske redan vid 7-8 meter. Med ett “lite mjukare” segel typ freerace så fungerar det alldeles utmärkt som ett lättvindsalternativ. När det väl brallar i lär väl du köra på Torö……
    För min egen del (högst individuellt) så skiljer det ofta ca 1-1.5 kvadrat mellan racesegel och våg/freestyle segel.

  • tobhed

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 08:32

    Finns en sprillans ny iSonic 115 på auktion som i så fall hade kunnat vara bra, kolla in
    http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=1214

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 09:36

    @Kamaaina 404576 wrote:

    Tjena,
    Har seglat i massa år nu och spenderat mycket tid i vågor, men har nu börjat leka med iden att köpa mig en slalom bräda och satsa lite på fart.

    Eftersom jag är helt lost i slalom utrustningen så har ni nu chans att på denna sidan rekommendera utrustning till mig. Allt i från segel storlekar, bräd storlekar, märken osv godtages.

    Jag väger ca. 70kg och kommer nog med stor sannolikhet fortsätta segla mina vågbrädor 68 & 78L upp till 4,7/5,3 eller så.

    “That would be me”… du väger som jag och har motsvarande vågbakgrund och liknande vågutrustning som jag mestadels kör. Jag tog steget att också ha en slalombräda förra året. Så jag kan försöka svara på dina frågor:

    @Kamaaina 404576 wrote:

    1) Skulle ni rigga 5,5 vågsegel och race segel vid samma vindar, eller tar man generellt ett större segel när man rejsar?

    Jag kör minst en kvadrat större “race”. Har iofs inget cambersegel men har/har haft ett par rätt extrama speeedsegel med bredmastficka utan cambers samt rena freeridesegel. Men när mitt 6.6 speed börjar kännas lagom utfyllt så seglar jag lätt 5.5 våg eller mindre.

    @Kamaaina 404576 wrote:

    2) Har inga planer att segla större än 7kvm, vilka vindstyrkor pratar vi då???

    Jag har extremt dålig koll på vindstyrkor. Mäter aldrig. Grejjen är att med “rätt” 7.0:a och en bra slalombräda på typ 90-100 liter kommer du plana väldigt tidigt (en bra bit under 10m/s) och till en början är det skoj. “Problemet” (för mig, och jag tror de flesta andra) med slalom att efter detta “nyhetens behag” med den tidiga planingen så blir lättvindsseglingen rätt tråkig och man söker bara dagarna med med drag. Det gör att vindregistret skjuts uppåt, men inte så högt som till 12-15.

    Baserat på mina egna erfarenheter skulle jag nog ändå gå på lite större än 7 kvadrat, typ 7.5. Jag har kört en iSonic 101 och 7.5 är långt ifrån max på den utan snarare mitt i sweetspot. EN 7.5 och en 6.5 skulle nog ge dig bra register.

    Sedan är frågan om hur liten bräda du vill ha. Jag har inte känt något som helst behov att köra större än min 101:a. Om du vill ha en max allround slalombräda tror jag du skall välja mindre, typ en 85-90. Men om du vill hålla slalombrädan som ett komplement till vågisen så är nog 101:an mitt i prick. När den börjar kännas stor med ett anpassat 6.5 segel så kör du lätt 5.0-5.3 våg.

  • kamaaina

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 15:27

    @Ola H. 404655 wrote:

    “That would be me”… du väger som jag och har motsvarande vågbakgrund och liknande vågutrustning som jag mestadels kör. Jag tog steget att också ha en slalombräda förra året. Så jag kan försöka svara på dina frågor:

    Jag kör minst en kvadrat större “race”. Har iofs inget cambersegel men har/har haft ett par rätt extrama speeedsegel med bredmastficka utan cambers samt rena freeridesegel. Men när mitt 6.6 speed börjar kännas lagom utfyllt så seglar jag lätt 5.5 våg eller mindre.

    Jag har extremt dålig koll på vindstyrkor. Mäter aldrig. Grejjen är att med “rätt” 7.0:a och en bra slalombräda på typ 90-100 liter kommer du plana väldigt tidigt (en bra bit under 10m/s) och till en början är det skoj. “Problemet” (för mig, och jag tror de flesta andra) med slalom att efter detta “nyhetens behag” med den tidiga planingen så blir lättvindsseglingen rätt tråkig och man söker bara dagarna med med drag. Det gör att vindregistret skjuts uppåt, men inte så högt som till 12-15.

    Baserat på mina egna erfarenheter skulle jag nog ändå gå på lite större än 7 kvadrat, typ 7.5. Jag har kört en iSonic 101 och 7.5 är långt ifrån max på den utan snarare mitt i sweetspot. EN 7.5 och en 6.5 skulle nog ge dig bra register.

    Sedan är frågan om hur liten bräda du vill ha. Jag har inte känt något som helst behov att köra större än min 101:a. Om du vill ha en max allround slalombräda tror jag du skall välja mindre, typ en 85-90. Men om du vill hålla slalombrädan som ett komplement till vågisen så är nog 101:an mitt i prick. När den börjar kännas stor med ett anpassat 6.5 segel så kör du lätt 5.0-5.3 våg.

    Du är en klippa Ola!!!

    Detta var precis infon jag sökte…. Kommer nog köra mest på bästkusten i alla fall….så till en början skall jag nog jaga 100L + 6,5….så får man se om man tycker det är kul….

    Vi syns på vattnet
    Fredrik

  • Knatte

    Gäst
    12 augusti, 2007 vid 16:04

    Du är en klippa Ola!!!

    Detta var precis infon jag sökte…. Kommer nog köra mest på bästkusten i alla fall….så till en början skall jag nog jaga 100L + 6,5….så får man se om man tycker det är kul….

    Vi syns på vattnet
    Fredrik

    Jag tror inte på kombon 100 liter och ett 6.5 segel.. Du borde satsa på en mindre bräda eller ett lite större segel. 6.5 kvm segel och 100 liter inte som en bra kombo uppe i stockholm. Men jag kan ju ha fel isf. ,då jag aldrig har seglat i Stockholm..

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 16:17

    Håller med Knatte. Bättre att satsa på 7.5:an först om man är ute efter att få fler dagar på vattnet. Är man ute efter att byta halvmesiga vågdagar med 5.3 mot fulltryck slalom så är 6.5 ett pra alternativ, men då skulle jag också gå på en klart mindre bräda än 100l. Jag har t ex en 76-liter slalom som jag med vana från vågseglingen finner extremt effektiv. En storlek större (dvs typ 85l) kan nog också vara bra om man siktar på detta alternativ.

  • kamaaina

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 19:16

    Kommer nog inte segla så mkt i Stockholm, utan mer på västkusten o ha slalom som ett alternativ till när 78L + 5,3 känns tråkigt….

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 05:24

    Kommer nog köra mest på bästkusten i alla fall…

    Då tycker jag runt 90 liter o 6.5 är kanon… En kompis väger lika mycket, och han går igång toktidigt med den kombon… Vill du gång aningens tidigare är 7.0 ett vettigt val.

  • marden

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 09:16

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Storlek Slalom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.