Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlekar Wave / Freestyle wave

  • Storlekar Wave / Freestyle wave

    Publicerad av clocknose på 22 september, 2008 vid 20:00

    Hej!

    Väger knappt 80 kg och har idag en wavecult 77 som minsta bräda och en wavecult 85 modell äldre som stor. Funderar på att köpa en freewave Fanatic 86 liter. Är det för litet glapp? Samtidigt verkar tester säga att man inte ska ha större freewave om man seglar på kusten och väger som jag.

    / Joacim

    clocknose svarade 15 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • arnout

    Medlem
    22 september, 2008 vid 21:47

    ja, det är för litet glapp tycker jag. Jag undrar varför du vill ha en 86 freewave om du redan har en 85 wave (jag tror jag vet, men vill höra från dig varför; så att man kan bedömma bättre vad anledningen e). Om du väger knappt 80kg borde en 85l wave cult räcka got o väll. Jag är 90+kg och har bara en 81L twin… fungerar utmärkt med 5.6an med!

  • clocknose

    Medlem
    23 september, 2008 vid 06:23

    Tjena!

    Det jag har är en gammal 85 wave cult 2004 som är mer wave än stubbie i karaktären. Jag vill egentligen ha en 86 freewave för att få mer fart och tryck onshoredagar för roligare hoppning. Bor i Halmstad.

    / Joacim

  • endy

    Medlem
    23 september, 2008 vid 06:33

    Tjena Jocke!

    Jag seglar själv liknande kombo 78+85 väger några kilo mer 86-87, skulle absolut inte tveka att ha en freewave 85 som största för en på 80 kg, går igång supertidigt med 5,3/5,5 och håller bra ned till 4,7 för dig.

    Skulle du gå upp på en 90/95 tappar du ganska mycket i sväng för dig.
    Vill du prova någon av mina brädor så är det bara att svänga inom och hämta upp en, annars ses vi på lördag!

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 2008 vid 06:35

    Det blir nog klockrent för att segla Halmstad. Det verkar ju som det är fart och tryck du vill åt och då behöver man inte gå på större. Med en 86:an har du kvar helt OK möjligheter till vågridning, men går du upp i storlek på en fsw så blir brädan snabbt stelare och mer känslig för fart på vågen.

  • clocknose

    Medlem
    23 september, 2008 vid 07:58

    Tack Andy! Jag har funderat kring olika brädor och har inte bestämt mig men efter allt forskande känns det som att 86;an skulle passa mig bra. Skulle gärna prova din 85;a också.

    Tack Ola, jag var lite orolig för att steget skulle bli för litet, men å andra sidan är det 2 olika brädor och för att få ut optimalt av kustseglingen tror jag att det är rätt melodi och är än mer övertygad nu .

    / Joacim

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlekar Wave / Freestyle wave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.