Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större än 6.0 = Båt

  • Större än 6.0 = Båt

    Publicerad av rian på 8 februari, 2001 vid 21:37

    Det börjar bli dax att bekänna färg !
    Är vi Seglare eller surfare?

    Själv tycker jag att besväret med att konka ner en pråm på 3 meter och ett segel på 9,5, rigga med en mast på 490+
    och 6 cabmers i 45 minuiter för att få tid att trimma inte är sig värt. För när man väl har fått upp grejerna så
    kan man ju ge sig f-n på att det slutar blåsa iaf. Och då kan man undra om det inte hade varit roligare med en
    Laser eller varför inte en maxxxxi, för dom har ju f a k t i s k t motor.
    Nej det är inte värt besväret och framförallt inte pengarna!!
    Kommer ihåg den gamla goda tiden när man sa att man skulle ut och surfa (om windsurfing)
    Nu verkar de flesta tycka det är segling vi pysslar med!!???
    Det är jag inte med på!

    anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • voodoo

    Medlem
    8 februari, 2001 vid 21:54

    Typen av denna inlägg börjar kännas ganska tjatigt …men allt över 5.3 ÄR stort, men har vi inte nyligen tjatat igenom ett par inlägg med precis samma innehåll..Kanske många med typen av de här inläggen vill påstå att det är rätt mkt snack om fetton och 10 kvm segel..Klart att de flesta håller med att det är roligast att segla smått när det blåser i…/ från en som INTE räjsar (kanske pga ålder) =o)¨

  • udoo

    Medlem
    8 februari, 2001 vid 23:24

    Det tar faktiskt inte 45 min att rigga ett racesegel, då har du fan tummen mitt i näven….én kvart på sin höjd! Det är rätt skönt att segla i en sommarbris ibland….

    Från en som nyss sålt allt vad lättvinds/courseprylar heter!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 07:22

    jag orkar inte med sånna här inlägg max 5,3 allt över 6.0 kan ni inte hålla käften i stället för att helatiden klaga på stora brädor och segel
    snälla jag orkar inte se en sånnhär rubrik till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 07:43

    Vakna upp, vi har för länge sen lämnat tallskogs- och by stadiet då alla skulle vara lika och alla höll koll på alla och ingen fick sticka ut, jantelag mm.

    Man gör väl som man själv vill??????????? eller hur. Och varför måste man motivera det man vill göra?
    Tvångsanslutningen till svenska fackföreningar togs bort för några decennier sen. En ny tid. Gör som du själv vill och låt andra göra som dom vill så blir det bäst. Varför ödsla tid på massa motiveringar som ingen ändå bryr sig om?? Surfa istället.

  • rian

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 08:30

    Ja ja, självklart är det så!

    Alla gör ju som de vill. Jag har inget emot att folk seglar med stora segel. Det är tvärtemot kul.
    Det jag pysslar med är att försöka starta en diskussion om vart vindsurfingsporten är på väg.
    Om jag inte hade skrivit ett provokativt och träffande inslag så hade ingen brytt sig särskillt mycket om att svara ändå!
    Och vad beträffar jantelag så är vi (bland aktiva seriösa surfare) garanterat färre som inte har ett större segel än
    6.0. Eller 5.3, eller vad ni vill.
    Jag har själv ägt en 6.4 men det var inte lika kul helt enkelt. Tycker J_A_G
    Förklara gärna tjusningen med att segla 10.0 så skall jag lyssna…jag är intresserad!
    Och ursäkta, om det här är ännu ett inslag om att det är töntigt med stora grejer och lite vind. För det första är det inte min åsikt,
    och för det andra så är det ju roligare ju fler vi är, eller hur????????
    Och jag har inte tittat in på konfen på ett tag så jag ursäktar om jag stör ordningen….. hur var det där med jantelag nu igen?

    /Rian

    Hardcore surf å roch ‘n roll

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 09:36

    Hade jag bott på GC eller Maui hade jag hållt med dig till 100% men nu bor vi Sverige där vi inte har +10 m/s så många dagar i veckan, vill man surfa så mycket och ha bra teknik och ork det bralla i ordentligt måste man få tid på vattnet, och det innebär till mångas förtvivlan att man måste ha en större bräda och ett större segel, inte sagt att det måste vara race med sex cambers, finns mycket roliga free ride frestyle segel och brädor som är lätt och snabb riggade idag.
    Surfa är kul, och ju mer jag gör det desto roligare, men jag kan hålla med om att vissa dagar med mycket vind med små grejer är roligare än att segla sjöbris på sommaren.
    Tycker det är super bra med alla nya lättvinds prylar som mer än dubblat mina surfdagar och tagit min teknik och surf känsla till nya nivåer.

    Tycker det är patertiskt med de typer som kommer ner till stranden när det blåser 12 m/s och säger att det suger och åker hem igen, skön attityd ? NOT!
    Sluta tjata om små prylar och kom ut på vattnet och rippa istället med oss andra.

    Seglar 4.2, 4.5, 5.3, 6.0, 8.0, 10.0 och har otroligt kul oavsett vindstyrka.

  • rian

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 09:59

    Det låter riktigt bra!
    Och jag håller med, mindre tid på vattnet är minre styrka och ork helt klart!
    Och till de som kommer ner när det blåser 12 och säger att det suger, (vilka det nu är?)
    så spelar de säkert hellre fotboll istället!

    Min gräns för ok surf går vid 7 då har jag tillräcklig tvekplan för att ha kul med 6.0.
    Har inte testat de allra senaste STORA grejerna men jag hoppas att de blir riktigt bra i framtiden….
    Är det nån annan som minns artickeln i surfsport (tidigt 90-tal) om framtidens surfare, med vario-sail 2.5 – 10.0,
    hyperboard och muterade sugkoppar under fötterna. Det kallar jag urveckling….
    Men jag står fast vid att jag inte använder större segel än vad jag klarar en duck jibe med.
    Vem vet man kanske kan köra sin 10.0 till en 6.0 på 3 sek och fixa jippen för att komma ut i full planing med samma 10.0 nån gång i
    framtiden, jag väntar med spänning!!!!!
    Eller så är det jag som är en sopa?
    Är det nån som fixar en fullplans duck jibe med 7.5+?
    /Rian

    Hardcore surf å rock ‘n roll

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 13:10

    Tack vare +9 fick jag >80 surfdagar (i planing) bara i Sverige under förra säsongen. och tex ett free-race på +9 är osannolik lätt att hantera om man tex jämför med ett cambrat 7.5 för ett antal år sen.
    Men ibland är det djup-snö, ibland är det slashpuckel, ibland är det sals-golv.. och just varitionen är ju det som är riktigt kul (även med surfing) tycker jag.
    (Sista seglet jag köpte förra säsongen var ett race 4.0. )

  • voodoo

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 14:00

    Race 4.0:a !! hallå?? Vad finns det för anledning att ha ett race 4.0??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 15:30

    Ett nästans splirrans nytt för 800:- tex. och säg inget till dom andra men det står av nån underlig andledning IQ i seglet. I fråga om stabilitet i hårda vindar/gränsen är det överlägset tex mitt NR.

  • lagvast

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 18:40

    Så e de!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 februari, 2001 vid 08:50

    Håller med i stort, men glöm inte att det finns nya fina grejer i dag, som också är mycket bättre och käns mycket mindre. Så gränsen för surfing=ha kul kanske har flyttats upp lite gränsen kanske går någonstans vid 6,5-7.0 i dag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större än 6.0 = Båt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.