Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Större fenor på Picklefork
-
Större fenor på Picklefork
Publicerad av anonym-anvandare på 7 september, 2002 vid 21:39Jag har börjat köra på en Picklefork 151. Det börja fungera ganska bra, men funderar på om man skulle sätta på lite större fenor. Det sittet 1 tums fenor på från början. Är det någon som provat med större ?
//Luftanonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 1 Medlem · 12 Svar -
12 Svar
-
För att inte behöva kanta så mycket när man tar höjd.
Jag är van vid directional bräda…//Luft
-
Det funkar bra att sätta på större fenor på en picklefork. Micke Påhlsson (kungen av Rågelund) kör en 140 fork (dock ej liquid force) med stroppar och feta fenor och regerar.
/Peps – http://www.toeside.nu
-
Va bra, då verkar ju det värt att prova !
//Luft -
Jag kör pf 151 och har 5cm fenor + att jag flyttat fram orginalfenan. Ger mycket bättre kantgrepp vilket möjligör högre hopp.
-
Kanon, nu börjar vi komma någon vart.
Använder du några speciella fenor och hur mycket har du flyttat dem ? Mennar du innåt på brädan eller utåt ?
//Luft -
Prova med att köpa en annnan bräda, garanterat med bättre resultat eftersom den är av gammal design och utveckling,
/Fredrik
-
Häpp
Lite teori…. Fenor drar ned brädhastigheten vilken gör att man planar senare o bidrar med vattenmotstånd. Detta gör att man får mindre ”apperent wind” över kiten = mindre drag. Är man överriggad kan det nog vara bra att stoppa dit fetare fenor men annars…? Gillar man att carva är det bra med fenor eftersom de gör brädan mindre ”hal” då man kör medvind / inte kantar. Jämför med hur en snowboard känns då man inte kantar den. Den kan ta vägen lite var som hellst.Men, men … Till slut är det ju vad var o en gillar personligen som gäller.
/ niklas
Logga in för att svara.