Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Större kite än 12a?

  • Större kite än 12a?

    Publicerad av smaskens på 24 april, 2009 vid 10:15

    Tjenare,

    Är det någon vits att öka på kiteinnehavet med en STOR kite?

    Vad är minimumvinden för en 16-17m2?
    Är det bättre att införskaffa en vågis och använda som lättvindsbräda?

    Jag håller till i GBG och har en 8 och en 12 switchblade.
    Bräda Naish sol 135.

    Erik

    krito svarade 15 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rydstrom

    Medlem
    24 april, 2009 vid 10:45

    jag hade inte brytt mig om att lägga pengar på en större kite… en vågis är ju alltid kul att ha när det blåser mycket och kan funka som lättvindsbräda, men det är ju inte kul att köra när det nästan inte blåser, imo.

    // Petter

  • sourra

    Medlem
    24 april, 2009 vid 12:16

    Visst kan du komma igång ett par m/s snabbare med en större kite men det gör du även med en vågis med lite rocker. Och visst kan det vara kul att lattja runt på en sån. Perfekt för att öva på straplessåkning, toeside, gybes och annat. Kolla på Loose The Straps forum så får du en uppfattning. Dessutom är vågisar med lite rocker ofta gjorda för att vara stabila när det börjar gå undan = vågis för hård vind = perfekt för sverige. Annars kan en skim vara lattjo lajbans också men de är svåra att köra i vågor.

  • cortex

    Medlem
    25 april, 2009 vid 10:10

    Hur mycket väger du?

    /Kaj

  • smaskens

    Medlem
    30 april, 2009 vid 10:08
    Cortex;542721 wrote:
    Hur mycket väger du?

    /Kaj

    Jag stoltserar med 70 kg.

  • milkman

    Medlem
    30 april, 2009 vid 19:18

    Detta är ju rätt ballt måste jag säga. Och jag är ju stark lättvindshatare (om det är lättvinds skiter jag hellre i kitingen). Det går nog inte att göra så mycket, men att det ens går är ju ett under! Skaffa en FS om du vill ha super ultra lättvindsdrake – finns ingen som gör en bättre just nu!

  • cortex

    Medlem
    2 maj, 2009 vid 22:50

    Jo det är en rätt ball bild. 😉
    (den är tagen ur/ihop med en video som ligger på bl.a på kiteforum.tv, det är brutalt lätt vind de kör i…)

    Hur som helst. Du bor på västkusten, dvs det blåser betydligt mer än det gör på den här sidan av landet. Du väger 70 kg, dvs du är tämligen lätt.
    Så om du inte har onödigt mycket pengar är det nog lite overkill att slanta upp för en Speed2 15 eller 19.

    I ditt fall kan det nog vara idé att komplettera med en lättvindsbräda om du vill få ett par m/s mer bottom-end med din Switchblade 12’a. Behöver inte vara en jättestor bräda… men en bräda som är gjord för lättvind. Dvs plan rocker och rak eller negativ outline.
    Exempelvis så skulle en Flyboards FlyDoor S (140 x 41) vara klockren för din vikt och göra massiv skillnad i lättvind jämfört med din Sol. Den är dessutom klart kul att lattja runt med och känns riktigt smidig. Annars har du även Spleene Session som är i mångt och mycket samma slags bräda som FlyDoor S.
    Årets modeller av Session/FlyDoor är väldigt mycket rappare än tidigare men du kan även försöka hitta en beggad Spleene Session för en rimlig penning.

    Nobile och ett par andra märken har också dedikerade lättvindsbrädor som funkar fint.

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    3 maj, 2009 vid 08:56

    håller inte helt med kaj för en gångs skull. 🙂

    Även här i skåneland (som ju är ett blåshål enligt de flesta som inte surfar) så har vi måååååånga dagar på en sommar då inte en 12a räcker även med en lättvindsbräda. Men det är som sagt en massa pengar att lägga ut för att få en speed2 och frågan är om du vill satsa så mkt på lättvind? Vill du kunna köra och ha roligt (dvs hoppa, tricka slippa walk of shame mm) i 4-5m/s och inte bara tröska fram så finns det inte ngt annat än en speed2 15 och en lättvindsbräda typ FS flydoor. Men vill du bara utöka din windrange lite och slippa starta en ny kite när vinden går uppåner så satsar du bara på brädan. Den gör lika mkt skillnad som enbart kiten och kostar 1/3 av priset.

    Än så länge finns det ingen uppblåsbar som hänger med en foil i lättvind, på långa vägar.

  • yann

    Medlem
    3 maj, 2009 vid 09:01

    Köp en skim. Tar ingen plats så man kan alltid ha den med.

  • skotten

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 09:44
    Milkman;543764 wrote:
    Detta är ju rätt ballt måste jag säga. Och jag är ju stark lättvindshatare (om det är lättvinds skiter jag hellre i kitingen). Det går nog inte att göra så mycket, men att det ens går är ju ett under! Skaffa en FS om du vill ha super ultra lättvindsdrake – finns ingen som gör en bättre just nu!

    fucking awesome photo

  • smaskens

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 15:53

    Känns som en extra bräda är det som jag satsar på.
    Vi ses på vattnet om 6 veckor när jag har fått
    välsignelse av ortopeden att använda mitt högra ringfinger igen.

  • milkman

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 19:15

    Du behöver inga ringfingrar för att kita i lättvind.. Knappt så du behöver några fingrar. Köp en Skimbräda, inte bara bra i lättvind – rolig också 🙂

    http://www.kitekraft.se/kitebrador/skim-surf/nobile-skimboard.html

  • smaskens

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 05:45
    Milkman;546222 wrote:
    Du behöver inga ringfingrar för att kita i lättvind.. Knappt så du behöver några fingrar. Köp en Skimbräda, inte bara bra i lättvind – rolig också 🙂

    http://www.kitekraft.se/kitebrador/skim-surf/nobile-skimboard.html

    Jag gillar båda mina ringfingrar och behöver dom när jag inte kitar…

    Ska kolla runt lite efter skimbräda…

  • pjoter

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 13:57

    Fundera lite på vad du vill ha ut av åkningen. Skim är skitkul i lättvind och stroppad bräda är skitkul i lättvind så frågan är vad du vill göra? Vill du lära dig köra och tricka ostroppat eller vill du bara ligga å träna railys, HPs mm? En sjysst stroppad lättvindsbräda kan du träna alla poptrick med men i lägre vindar än med din vanliga medans du med en skim kan glömma den sortens trick å istället träna på mer skateliknande trick.

    Något man inte bör glömma i det hela heller är hur sjukt kul det är att köra rail i lättvind. Funkar både med stroppad å ostroppad om man är duktig. När det blåser för lite för att kunna göra något annat kan man ofta få upp fart nog för att poppa upp på ett lågt rail å leka lite.

  • krito

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 08:44

    Kan någon posta en länk till den videon med FS flatwater tack.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Större kite än 12a?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.