Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Större rigg???

Taggad: 

  • Större rigg???

    Publicerad av ____sa på 14 augusti, 2003 vid 13:59

    Jag har ett 8,3 freeracesegel som största segel. Jag har en 150l freeracebräda som klarar segel upp till 11m2.
    Jag vill kunna plana i ännu lättare vindar än vad jag kan nu.
    Vilken storlek ska jag satsa på? Är 1,75 lång och väger 70 så det får inte bli en ohanterbar rigg. Ska jag
    satsa på ett race segel?

    ____sa svarade 20 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2003 vid 15:18

    Hej,
    Skulle rekommendera en rigg på ca 10m2. Du skulle få betydligt fler dagar på vattnet samt att det funkar med Alu bom även om det är stor fördel med kolbom när man kommer upp i dess storlekar. Tycker absolut att Du skall satsa på ett fullcambrat race segel typ Gaastra Nitro, NP RS, North Warp eller liknande. Snabbare, större vindregister, lättare att segla överriggat med. Med ett uthalstrim monterat på bommen kommer du bli ännu mera nöjd.

  • ____sa

    Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:17

    Vilka vindregister täcker seglen som du räknade upp? Kan jag dra upp riggen även när det blåser på lite extra? Hur är dessa segel att rigga gämfört med freeride segel? Ifall man ska köpa begangnad rigg finns någon rekommendation? Är det stor skillnad på tyngd när det gäller de senaste årens utveckling?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 06:34

    mastfickan samlar på sig en hel del vatten om man tappar riggen, kräver viss armstryka att dra rigg om seglet legat en stund i vattnet

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 06:54

    Hej igen,
    oj det är inte så lätt att svara på ! Det beror på så många faktorer:
    Din vikt
    Hur duktig Du är
    Typ av bräda (bredden spelar stor roll)
    Fenlängd
    Alu eller kolbom
    Mkt att ta hänsyn till men som exempel från egna erfarenheter så med ett ex Gaastra Nitro 9,8 med en formula bräda (90-100 cm bred med 70 fena) så går man igång från 5 m/s och går bra att hålla till 8 m/s som normal fritidsseglare sen är det en annan story att många duktiga formula seglare använder 9,8 som minsta segel..
    Inga problem att dra rigg man får ta i lite x-tra ibland.
    Gaastra Nitro och NP RS är väldigt lätta att rigga, inga cambrar som hoppar av. Lika lätta att rigga som camberlöst.
    Tror däremot inte att Du hittar nöjda ägare till Simmer cambersegel, väldigt svåra att rigga enl min erfarenhet.
    North segel är oxå relativt lättriggade men kräver ofta ett xtra moment med att trycka cambrarna på plats.
    Viktigt är att Du har rekommenderad mast till seglet om inte så tappar Du prestanda och dessutom kan seglet bli mer svårriggat. De flesta av dessa segel säljs med mast om Du tittar under säljes. Om Du köper rigg från 2001 eller nyare kommer Du nog inte bli missnöjd.
    /Mats

  • ____sa

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 10:33

    Tacksåmycket för alla svar! Gaastra Nitro och NP RS ska jag titta närmare på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Större rigg???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.