Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största brädan bland vågor

  • Största brädan bland vågor

    Publicerad av pure på 9 januari, 2008 vid 20:42

    Funderar på vilken som är den största brädan volym mässigt som ändå är kul att segla med i tex Apelviken. Tex: en Fanatic Freewave 104 .. om det blåser ~8-9 m/s .

    Ett bättre exempel är kanske danmarks västkust där det är lite mer vågor även vid lägre vindar.. vad är det största man kan ha men ändå ha kul…

    Har en 85litare men funderar på om det är värt att släpa med nått över 100l till ett vågställe eller om den gör sig bättre i förådet vid ett sånt tillfälle..

    stinger svarade 16 år, 3 månader sedan 21 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:10

    Jag har kört lättvindsvågor på Irland, Gotland och Torö med en Fanatic FreeWave 98 en del, och det gick över förväntan bra. Även “riktig” side- och side-off segling (så “riktigt” det nu blir med en vågamatör som mig bakom spakarna).

    En FreeWave 104 funkar säkert fint, dock helst med en riktig vågfena i boxen.

    Faktum är att jag tagit ut en 114-liters Joker i lättvindsvågor på Torö, och även det gick över förväntan, men frontside kanske inte var sådär superbra, ähum.

    Efter att ha testat en del brädor för lättvindsvågor så har jag för min del kommit fram till att 60-62 ofta är en bra bredd. För mig som väger 75 så räcker 90-95 liter helt klart, mer volym än så har jag faktiskt inte upptäckt någon större nytta med även i väldigt lite vind (under 5 sekundmeter). Man tar sig ut i alla fall.

    Brädor jag ägt, hyrt och testat är Fanatic FW98, FW95, RRD FSW 85 och 95, RRD WaveCult 84, 93 och 99 samt 90.

    Just nu har jag en RRD WaveCult 90 (2008) som min lättvindsvågis och är mycket nöjd med val av storlek. Funkar perfekt med sexnoll och femtre, tryck i femtre så kliver jag ner på 75-liters plankan. Jag misstänker starkt att WaveCult 90 har lite mer än 90 liter i volym, dock.

    Jag kör på en trebrädeslinje – liten/mellan vågis, stor vågis, freestyle. Detta för att en stor freestyle (eller liknande) krävs där jag håller till en del på somrarna.

    Om jag körde på två brädor skulle jag lätt välja en mellan vågis (runt 55 bred, 75 liter+) och en freestylewave på 95-100 liter. Då har man en stor bräda som funkar grymt bra i vågor, men även på plattare vatten. Bodde jag på västkusten, vilket jag inte gör, skulle den stora brädan kanske vara runt 90 liter istället.

  • lars_k

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 06:49

    I apel är det rätt meningslöst med en vågis när det blåser 8-9 m/s. Vågorna blir knappt midjehöga och ej ridbara. Då kan du hellre sticka ut med en 100L freestyle eller FSW-planka och hoppa lite.
    I DK är vågstorleken mer oberoende av vindstyrkan. Kan ju rulla in fint gubbe+ swell trots att det bara blåser 8-9 m/s. Då kan en 85-90 liters klassisk bräda vara riktigt najs. Handlar mycket om volym och bredd i häcken (OFO). För fet häck och feta kanter (typ FSW) är inte kul när man ska rida vågor…
    Jag slår ett slag för en stor klassisk i sin brädhög. Om man gillar vågridning dvs! 🙂

  • ola_p

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 09:50

    Klart du skall ha en Kona! 😉

    Skämt åsido. Det beror ju rätt mycket på förhållanden. I apelviken är nog en stor freewave/fsw svårslaget, men om du faktiskt har bra vågor så är typ en stor klassiker mycket bättre. Då vill man ju ha nått som funkar i förhållandevis högre fart för att hålla kontroll i bottensvängen.

    Sen beror det ju lite på hur snabb och tung vågen är. Ju högre kvalitet på vågen, desto mindre bräda behövs.

  • andersbq

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:29

    @Lars_K 437743 wrote:

    I apel är det rätt meningslöst med en vågis när det blåser 8-9 m/s. Vågorna blir knappt midjehöga och ej ridbara. Då kan du hellre sticka ut med en 100L freestyle eller FSW-planka och hoppa lite.
    I DK är vågstorleken mer oberoende av vindstyrkan. Kan ju rulla in fint gubbe+ swell trots att det bara blåser 8-9 m/s. Då kan en 85-90 liters klassisk bräda vara riktigt najs. Handlar mycket om volym och bredd i häcken (OFO). För fet häck och feta kanter (typ FSW) är inte kul när man ska rida vågor…
    Jag slår ett slag för en stor klassisk i sin brädhög. Om man gillar vågridning dvs! 🙂

    Håller helt med, jag har haft massor med sköna bump & jump i Apelviken med min Freestyle, Playmate 116 i vindar under 8 m/s och 6,5 freestylesegel. Och vågorna är då sällan högre än någon meter, vilket duger bra till hopp, men vågridning tämligen meningslöst. För gubbhög vågridning i Danmark under 10 m/s funkar med fördel en Global Wave 98 liters. (eller motsvarnde brädor från andra fabrikat!) (volymen måste förstås relateras till min vikt på 91 kg).

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 januari, 2008 vid 11:07

    För 8-9 m/s känns det väl som att det räcker med 90 liter, då självklart också beroende på hur mycket man väger. Det skulle väl snarare vara om det kommer riktiga vågor vid 6-7 m/s som det är någon vits att ha en mer allround freestyle eller en större freestylewave på 105-110 liter och typ 6.5 – 7.0 segel, exv starboard aero hade ju det konceptet (117 liter) och även exocet cross. Men det verkar ju inte helt anpassat för svenska förhållanden.

    /johan

  • ola-h

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:14

    Ett par vägval.

    1. Vill du verkligen släpa på två brädor? Speciellt om du reser kan det vara problamatiskt.
    2. Är det lättvindsvågridning i Danmark, Irland, Maui… du vill åt eller är det B&J i Apel. Rätt olika krav på brädan.

    Jag kan se i alla fall tre alternativ.

    FSW på 100l (antar att du väger runt 80-85). Kul i Apel, inget man släpar med för lättvindsvågridning i stora vågor.

    Stor vågridningsbräda, typ EVO 100 eller en stor klassisk vågis om du hittar.

    SUP. Kul att paddla och rida redan när det är minimala vågor. Inte beroende av sidvind. Blåser det lite mer än vad som är bekvämt att paddla kan men segla dem. Bra motion. Men de är för stora att släpa med på flyg. Ett lite udda, men roligt, alternativ.

    Det finns förstås kompromisser mellan alla alternativen och också, men huruvida en kompromis är bättre eller ej beror helt på vad du vill göra med brädan.

  • basse

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:58

    Eller varför inte en långboard och helt enkelt skita i både segel och paddel de dagarn. Funderar själv på att skaffa en till våren. Det var fina vågor i DK senast vi var där.

  • pure

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 18:31

    Tack för alla svar ..

    Jag hade tänkt mig såhär..

    Min 85l fsw: när det är riktigt bra prognos och jag åker till apelviken, halmstad eller liknande,,

    Om jag köper en 104l fsw: Att ha i fiskebäck när det är halvtaskiga prognoser eller om ta med som komplement till 85litaren på längre resor (eller helgutflykter om jag pallar att packa)..

    Så till en början är den mest tänkt som pråm att ha i göteborg i choppet eftersom det ofta ser ut att va 5.3-4.7 prognos men i verkligheten blir det 5.3-6.6 …

    Men det är ju ingen nackdel om man kan ha den bland vågor oxå och det verkar den ju kunna enligt ni som testat… Hade min gamla 125 litars freeride i vågor en gång iofs men det funkade inte så bra pga nose rockern inte riktigt va gjord för det… 🙂

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 20:39

    I senaste Windsurf testas 6 95 liters freestylewave och de funkar samtliga bra i vågor.

    Har själv testat Aero 114, Combat 89, Goya ?, JP Xcite, JP wavefreestyle 85 o 95 och all dessa funkar bra eller hjälpligt. Till och med för mig som väger under 65kg. Har du fart kan du ju alltid hoppa, med liten fena kan du med lite teknik och rätt mycket kraft köra fina svängar i vågor.

    Men liten fena är en förutsättning för att kunna ha kul! Köp minst 2st till din freewave.
    /Magnus

  • surfmeister

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 20:57

    Vad väger du? Ligger du runt 85kg är Dr Masse’s rekommendation klockren. Jag har två brädor en FW98 (62cm bred) och en Evo74 (56cm) som täcker in det mesta. FW98 seglar jag med 5.7-6.4 och det fungerar jättefint´; har fått några riktigt fina Apel/Lejet dagar med FW98/5.7m2 (inte bara hopp utan en hel del frontside oxå). Dock då det blir riktigt bra tryck i 5.7 plockar jag fram min Evo 74 som jag seglar ner till 4.2 med (fantastisk bräda med massivt vindregister!). Till skillnad från en Evo som man kan blåsa ner i bottensvängen i full fart vart som helst på vågen, är FW98 betydligt mer kinkig, man får oftast lugna ner brädan och hitta en “lämplig” plats innan man initierar svängen då rockern och 62cm kräver en del att få ner och runt. Dock med lite träning fungerar det riktigt fint och är riktigt kul!

    Min framtida ersättare till FW98 kommer förmodligen vara av FW-typ och ligga någonstans runt 90-95 liter/60-61 cm vilket jag tror är en bra lättvinds vågis/B&J för min vikt som numera ligger på 80 kg (i höstas 85kg!).

  • doc

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 23:45

    Jag köpte Addes Naish Hybrid Wave 96 som är 62cm bred men bara 225cm lång. Den är snabb som en FSW men svänger bättre. Fruktansvärt kul i små onshorevågor och fullt ridbar i större gamla dyningar också. Jag kör den mest med 5.7 men har använt 5.0 lite också. Första brädan där jag fått en riktig cutback på skummet så det verkligen smäller i brädan. Jag kände mig som en riktigt vågseglare för en stund 🙂

    Jag hade en Fanatic Skate 103 eller om det var 104 (den blåflammiga) som var löjligt lätt, hoppade som en tok men vågridningen var ju inte i närheten av hybriden. 62 bred och hyfsat vågorienterad är nog graalen.
    Att vågrida med 5.7 och 62cm bredd är riktigt kul. Har du en sådan bräda blir det inte bomkörning om vinden uteblir. Dessutom tar ju säkert din 85a en 5.7 så då kan du köra stora brädan tills vinden ökar och så byter du bräda istället för att rigga om. Kanon!

    Fanatic FSW, Allwave, Tabou Pocket, RRD Cult Ltd är de första jag tänker på.

  • exo

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 11:13

    Kolla in Exocet XWave 103, en ren vågis på över 100 liter. Har fått bra recensioner av de som testat den:

    http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=129&cat=42

  • pure

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:29

    Väger 78kg en dålig dag… Det jag är lite orolig för är om jag köper en 95litare att det är för nära 85litaren och på så sätt kommer att bara använda en av dom.. kör jag på ~105l så kanske det är lättare att ha två användings områden för dom båda..

    Så småningom så kanske jag köper en ren vågis på 75-80 liter så då kanske det är bättre att ha en 95l fsw som komplement.. Har inte riktigt fått in tekniken att segla ordentligt på 85litarn så jag vill nog inte byta ner den än men frågan är då om jag skall satsa på en ~105 eller en ~95 liters fsw..

  • doc

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 20:45

    Stirra inte på volymen. Bottenkurva och bredd spelar större roll. Gissar att din 85litare ligger kring 57-58 i bredd? Då sitter en ca 62cm bred FSW t.ex. inte fel. Visst kan du ha ännu bredare men då blir det mycket jobb för att få ner kanten i bottensvängen.

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 21:02

    Jag tror på volym eftersom du är lite grön i vågorna. Ta den stora på 105 isåfall. Blir mer o-kritiskt att ta dej ut genom vitvattnet vid typisk Apel-onshore. Men ska du ge dej på vågridning med en så stor FSW får du räkna med att bända runt den i svängarna. Men allmänt tror jag du kommer ha kul i vågorna med tidig planing, goa hopp och backside-ridning. Eftersom du har en 85 liters redan ger steget till 105 mer än steget till 95 liter.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största brädan bland vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.