Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största brädan bland vågor

  • pure

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 13:43

    @Svenne 444127 wrote:

    Varför gå över ån, det finns ju likadana i Svärjet.

    Jo det är den jag har kollat in och på surfspot. Men kollar man på längden på freewaves så är Mistral Syncro 2007 ca 10cm längre än alla andra och så har dom ändrat det till 2008:a. Så själva shapen på syncro 2007 kanske inte var så lyckad? Jämför man med Fanatic Freewave så är ju shapen oförändrad mellan 2007-2008 vad jag förstått det som och det känns ju stabilt.

    Priset är ju dock väldigt bra.. Men den har ju inte fått överdrivet bra recensioner

  • surfen

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 15:00

    @pure 438546 wrote:

    Tack för alla råd och tips.. har bestämt mig att nu skall det bli en 104 liters fanatic freewave… ska se om jag hittar en 2007:a med tanke på att dom inte ändrat den något till 2008

    Du har ju en fin FW85;=) kör vidare med Goya, och om du har tur få fram en FW95 men det är nog inte det lättaste. Eller en Goya One 95 som dom heter idag. Kanske ta klivet över till dom riktiga fullbloden, Exocet XWave och Cross.
    Närå dom flesta märken gör fina FW/cross brädor idag, ta den som känns bäst för din plånbok. Sådana här brädor över 100 liter är bara för dom verkligt stora grabbarna, väger själv 80kg och har cross94 som min lättvindsbräda, skulle inte ens tänka tanken på att gå upp till en större storlek.
    /surfen

  • pure

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 20:03

    @surfen 444151 wrote:

    Du har ju en fin FW85;=) kör vidare med Goya, och om du har tur få fram en FW95 men det är nog inte det lättaste. Eller en Goya One 95 som dom heter idag. Kanske ta klivet över till dom riktiga fullbloden, Exocet XWave och Cross.
    Närå dom flesta märken gör fina FW/cross brädor idag, ta den som känns bäst för din plånbok. Sådana här brädor över 100 liter är bara för dom verkligt stora grabbarna, väger själv 80kg och har cross94 som min lättvindsbräda, skulle inte ens tänka tanken på att gå upp till en större storlek.
    /surfen

    Ja goyan e fin, den e jag nöjd me. 🙂 Det jag är lite fundersam över just kring 95l brädorna är:
    1. Att det blir svårt att välja bräda med tanke på att det bara skiljer 10 liter
    mellan 85 och 95 så det slutar med att jag ändå bara kör med en av dom
    2. Svårare att lära sig gippa (tyckte att det var lättare på 125 litaren än 85litaren
    när jag hade den)

  • surfen

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 20:54

    Har kört med 6,5 till 94 liters brädan(mitt lättvinds kit) ner till 5,7m² när jag börjar bli överriggad med 5,7 så åker riggen direkt på 84 liters brädan den kan jag köra ända ner till 4,0m² om den är med som minsta bräda, oftast så tar jag fram Xwave73 när det börjar bli tryck i 5,3m² och är vid kusten och leker. Det är stor skillnad på 10liter när vågorna börjar trycka på.
    /surfen

  • dude

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 13:55
    surfen;444247 wrote:
    Det är stor skillnad på 10liter när vågorna börjar trycka på.

    Men när en 85liters redan finns så vill man ha en 105-litare som är bra just för när vinden inte är så stark. Skulle aldrig ha en 85a och en 95a då de e aldeles för lite skillnad, och jag tror inte någon har just dessa två storlekar mer än just tävlingsfolk.

    Grejen med den nya 105an som du vill ha är just att brädorna har blivigt eller håller på att bli så mycket svängigare i större storlekar just i och med att hela shapen kortas ner på ett nu lyckat sätt som bibehåller planingsegenskaper och balans för övrigt i brädan.

    Historiskt, ett par år tillbaka, tycker jag inte Syncro vart en sådan bräda och jag vet inget om den kommer bli en väldigt balanserad bräda nu när de kortar ner den tio centimeter. Fanatic Freewave vet vi är en bra bräda, åtminstonne 95an, så jag tror också att 105an är det. Vad finns det mer för shapers som kommit med lyckade 95or som nu även kommer med 105or.?

  • pure

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 14:25

    Beställde brädan nu.. det blev en spice 106:a

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 17:00
    pure;444349 wrote:
    Beställde brädan nu.. det blev en spice 106:a

    Snygg !

  • pure

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 17:21

    @Tim.Eriksson 444374 wrote:

    Snygg !

    tack .. av dom jag valde mellan så hade dom fått rätt lika i betyg så det blev den som jag tyckte va
    snyggast samt att den är mestadels vit framtil vilket gör det lättare att laga snyggt sen
    när jag har krossat nosen iett kastfall (frågan är inte om utan när) 🙂

  • perrapops

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 19:21

    Där bommar jag ju tokmycket, ska jag laga min kombat med plywood skiva??
    Fin bräda ser bra ut med!
    Och som du säger frågan är inte om, utan när…Hemska tanke!!

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 19:29

    Jag har några bitar original Starboardfanér om olyckan skulle vara framme.

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 21:06
    Perrapops;444423 wrote:
    Där bommar jag ju tokmycket, ska jag laga min kombat med plywood skiva??
    Fin bräda ser bra ut med!
    Och som du säger frågan är inte om, utan när…Hemska tanke!!

    Som tur är är min redan dingad ifram, men fint lagad, dock rätt stort. Men tänkte ändå skaffa ett bomskydd..

    Någon som vet om dessa bomskydd fungerar vid ett rejält kastfall?

  • stinger

    Medlem
    13 februari, 2008 vid 08:09

    Kolla om det är bommen som slår i brädan. Om du inte har bommen väldigt lågt eller har väldigt lång bräda tror jag nog att den går fri för brädnosen.

    För övrigt sitter väl bomskyddet väldigt mycket ivägen när man ska justera bomhöjden… (när du höjer bommen för att du har den för lågt :))

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största brädan bland vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.