Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel på 400-mast?

  • Största segel på 400-mast?

    Publicerad av tropic på 29 januari, 2008 vid 11:49

    Som rubriken lyder undrar jag hur stort segel man kan rigga på en 400-mast idag. Jag är på g att byta upp min utrustning och jag gillar bäst att köra småsegel. Det är så jobbigt dyrt med master så jag tänkte försöka hålla ner antalet så gott det går. Helst köper jag begagnat…har inget emot om grejerna har ett par år på nacken…men då gissar jag också att “luffen” blir längre. En annan, kanske dum, fråga: Tillverkas alla segel idag för att passa RDM? Passar någon modell bara till RDM?

    /Perra

    Oregistrerad svarade 16 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 12:08

    Många, men inte alla vågsegel tillveras för rdm. När det gäller at förlänga mycket bli mastvalet viktigt. Personlgen tycker jag Powerex är OK att förlänga mycket, men både HotRod och Gulften needle 100 tycker jag klarar förlängning snäppet bättre.

    När det gäller segel så är det största jag med framgång kört på 400-mast Hot Diva/Dawg 6.3 med ca 45cm förlängning. Det funkade mycket bra som största segel (jag väger ca 70). Man tappar lite stabilitet när det brallar i, men eftersom det just är det största seglet så byter man ju då hellre ned, eller hur? Så i praktiken tycker jag 400:an gör sitt jobb i det (extremt lätta och sköna) seglet.

    “Mitt märke” Hot har även flertalet segel runt 5.5-5.8 som går bra på 400-mast, vilket gäller även många andra märken.

    Jag körde länge, länge med 400-mast som längsta. Vid min vikt funkade det kanon. Jag tycker det get BETYDLIGT mer att se till att ha rätt mastlängder till de mindre seglen (370, 340 – berende på storlek).

  • oscar

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 13:11

    Severne S1 är väl bara för RDM?

    Jag (90kg) har kört i 2 säsonger med North ICE 6.2 med 400 mast vilket funkat över förväntan. Har fått tag på en 430 till bra pris nu och ska bli intressant att se om jag känner någon skillnad. Seglet är sytt för att funka med båda.

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 16:19

    Bara jag som prioritera att köpa in ett gäng kolpinnar av lägre kolhalt istället för att sats på en bra sticka?

    Har en hel drös nu.. 370 dyanfiber 30%, 400 55% powerex. 430 gun 70% 450 40% Total kostad 2900 pix varav min 430 kolpinne stog för 1100 kr.

    Har jag tänkt helt fel att det är bra att ha många master av sämre kvalité än en bra ? Resonerade att om jag får mastbrott så har jag en alternativ mast. + Att jag kan ha fler riggar uppriggade samtidigt.

    Dumt tänkte av mig eller inte? Som några av er vet här är jag nybörjare och har inte några über riggar och kör inte så hårt :). Kanske är en orsak till att jag tycker det är okej med lite kol i stickorna.. ?

  • tropic

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 23:30

    Tack för svar! Shit, känner att jag varit lite ute och cyklat här. Hade ingen aning om att 400-master slukade segel över 6 kvm. Idag kör jag med en gammal NP NR-linje och på 4.2:an har jag kört 430-mast. Det låter som om jag måste ha (ett par) kortare master än 400 ändå.

    Förstår inte hur du Tim kom undan med de vrakpriserna!? Det är ju inte fel att ha ett par extra i beredskap. Jag tänkte det kunde va trevligt om hela lilla linjen gick på en mast, men det verkar som om jag får tänka om…åt andra hållet. Nu dyker fler frågor upp i skallen. Vad slukar en 370? -5.3?
    /Konfunderad

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 23:37
    Tropic;441619 wrote:
    Tack för svar! Shit, känner att jag varit lite ute och cyklat här. Hade ingen aning om att 400-master slukade segel över 6 kvm. Idag kör jag med en gammal NP NR-linje och på 4.2:an har jag kört 430-mast. Det låter som om jag måste ha (ett par) kortare master än 400 ändå.

    Förstår inte hur du Tim kom undan med de vrakpriserna!? Det är ju inte fel att ha ett par extra i beredskap. Jag tänkte det kunde va trevligt om hela lilla linjen gick på en mast, men det verkar som om jag får tänka om…åt andra hållet. Nu dyker fler frågor upp i skallen. Vad slukar en 370? -5.3?
    /Konfunderad

    Steffo allt ihopa! Bara hålla korpgluggarna öppna och hugga på det när det kommer.

    Iofs är 450 och 370 masten några år på nacken men dem fungerar ju?
    Vad seglen vill ha för mast är olika på märken och årsmodell. T.ex så vill mina simmer onshore från 01 ha längre mast än nyare. Mitt 4.2 är spec för 400 mast och mitt 5.0 för 430.

    Sen har jag ett north sail zeta 4.0 som står mot väggen från 98 kanske som ska ha en 430 mast står det 🙂 Mitt gamla np mk2 5.7 vill ha en 460 mast medanst moderna segel går att köra på 400 på ett 5.7

    Tja… Du kopplat. Det är stor skillnad på när segelet har gjorts och vad det är sytt för. Men en 400 mast och en 430 måste du väll ändå kunna få in 4.2 – 6.6 på ? Och det finns billiga 430 master på steffo titt som tätt. Gött att ha en reservmast också så att du inte blir helt beroende på en mast.. Kan bli dyrt om man står på haga park i 15 m/s och knäcker masten. Jag skulle sprungit upp och köpt en mast på momangen oavsett vad det kostade om jag inte kunde låna en.

  • dane

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 06:01

    @Ola H. 441476 wrote:

    Många, men inte alla vågsegel tillveras för rdm. När det gäller at förlänga mycket bli mastvalet viktigt. Personlgen tycker jag Powerex är OK att förlänga mycket, men både HotRod och Gulften needle 100 tycker jag klarar förlängning snäppet bättre.

    När det gäller segel så är det största jag med framgång kört på 400-mast Hot Diva/Dawg 6.3 med ca 45cm förlängning. Det funkade mycket bra som största segel (jag väger ca 70). Man tappar lite stabilitet när det brallar i, men eftersom det just är det största seglet så byter man ju då hellre ned, eller hur? Så i praktiken tycker jag 400:an gör sitt jobb i det (extremt lätta och sköna) seglet.

    “Mitt märke” Hot har även flertalet segel runt 5.5-5.8 som går bra på 400-mast, vilket gäller även många andra märken.

    Jag körde länge, länge med 400-mast som längsta. Vid min vikt funkade det kanon. Jag tycker det get BETYDLIGT mer att se till att ha rätt mastlängder till de mindre seglen (370, 340 – berende på storlek).

    Ja, det är nog generellt sätt bättre att ha för korta master än motsatsen. En förlängare styvar upp (den effektiva) masten, men att gå åt andra hållet är ju kört.
    Jag har läst någonstans att t ex kombinationen 400 mast + 30 cm förlängning ger en styvhet som ligger ungefär mitt emellan en 400 och en 430.

  • dane

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 06:05
  • oaxen

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:24

    @Tim.Eriksson 441520 wrote:

    Bara jag som prioritera att köpa in ett gäng kolpinnar av lägre kolhalt istället för att sats på en bra sticka?

    Har en hel drös nu.. 370 dyanfiber 30%, 400 55% powerex. 430 gun 70% 450 40% Total kostad 2300 pix varav min 430 kolpinne stog för 1100 kr.

    Har jag tänkt helt fel att det är bra att ha många master av sämre kvalité än en bra ? Resonerade att om jag får mastbrott så har jag en alternativ mast. + Att jag kan ha fler riggar uppriggade samtidigt.

    Dumt tänkte av mig eller inte? Som några av er vet här är jag nybörjare och har inte några über riggar och kör inte så hårt :). Kanske är en orsak till att jag tycker det är okej med lite kol i stickorna.. ?

    Så länge man har rätt mastmodell för seglet skulle jag definitivt prioritera fler master av lägre kolhalt.
    Jag gick från 30%-master till 100%-master. Vilken skillnad. INTE!!!
    Förutom att det är lättare att bära riggen kunde inte jag känna någon större skillnad.
    Det skulle vara intressant att se ett äkta blindtest med t ex North för att se om någon kan pricka rätt mast.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 januari, 2008 vid 09:36

    Mastens längd till segel har stor betydelse för böjkurvan av riggen!! Fel längd ger seglet en annan karaktär!!! Idag syr man seglen efter bestämda master…
    north har sina, gaastra sina ……..Kolhaltens betydelse märks (tycker jag) när man är överriggad eller använder en kort mast på ett segel där det krävs endel förlängning!!! Riggen blir lättare och mer distinkt med högre kolhalt!!
    North har skapat ett koncept med ice-riggarna med endast en mast.Man behöver då en extender!! Detta är ett sätt att slippa två master! Har man råd; köp 100 % karbon av rätt märke och längd till segel storlek och märke!!Bättre att köpa rätt direkt istället för att snåla och upptäcka vad man gått miste om!!! Riggen blir aldrig bättre än sämsta länken!!! Däremot är det ju så att oftast går det att trimma seglen så bra idag på en enklare mast att det fungerar!! Dock är oftast den svagaste länken i windurfing du själv!!! Loopa kunde man redan på 80-talet!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel på 400-mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.