Senaste nytt Forums Stort segel med bra drag och lätt att flippa?

• Stort segel med bra drag och lätt att flippa?

Publicerad av vinta_kestrel på 3 januari, 2004 vid 17:48

Halloj,

till sommarens lekar behöver jag ett eller två större segel. Jag som tycker allt över 5.5kvm är stort har insett att jag behöver en stor bräda (freeride 130-160 liter) och därmed stora segel. Dock vill jag både ha tidig planing och bra hanterbarhet. Oförenligt? Vad säger konfen? Har ni läst nåt bra om några segel? märken/modeller?

Har 6.7 som största nu och antar jag behöver 7.5 och 8.5 eller nåt sånt till bamsebrädan? OBS, det är viktigare ni ger mig tips på feta (tidig planing) och lätthanterliga segel än själva storlekarna. Storleken har inte alltid betydelse har man berättat för mig… wink.gif

Mvh
    Niclas

canoya svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • herodude

Medlem
    3 januari, 2004 vid 20:58

ett freestyle segel….

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    3 januari, 2004 vid 21:51

Jag har ett Naish NOVA 7.5 och en Technobräda på 135L som jag gled runt på i sommras några gånger!

Tyckte inte seglet känndes speciellt stort eller svår manövrerat, men o andra sidan skulle jag inte kunna tänka mig att köra med ett större segel heller, Testade Collemans formula prylar i sommras o det var inge hit direkt, om man inte vill köra rakt fram villsäga, 8.6 var segel storleken då, samt en RRD MONSTER,planade dock tidigt som fan i ingen vindstyrka alls inprincip..(väger 60kg!)

Men Technobrädan känndes aningen seg må jag säga, segplanad..men när jag än väl fick upp den i planing kändes det rätt nice, tror att en Freestyle bräda runt 100liter hade varit super, kan tänka mig att ett 6.8 hade suttit fint oxå..(för min del) vet ej va du väger????

Just nu vet jag inte vad jag babblar om eller vart jag vill komma riktigt..höhö, känndes lite som jag ville dela med mig om hur jag tänker om det hela, har ju seglat 7.5 o 8.6 samt kört på 135litersbräda, och en 200liters bräda?

O det dära med ett segel som ger tidigt planing e nog svårt för någon att säga.

Tror att mycket just där ligger på hur man riggat, ställt in sin utrustning,ex bomhöjd/fenplacering osv..
    Men framförallt på hur seglaren utnytjar vinden, alltså seglarns teknik!!

Körde i Beerlanda i sommras, inte en allt för blåsig dag..
    vissa körde 1-2 meter större segel än va jag körde(6.0m2 o 86litersbräda), säger inte att seglarna hade dålig teknik eller att jag var bättre,men jag planade nog i stort sätt lika mycket som dem.

Så allt ligger inte i Storleken eller segelmärket…

haha, fan va klok du måste blivit nu, men säg va du väger så underlättar det nog för många att ge tips.

Här en bild på Techno o 7.5….

• vinta_kestrel

Medlem
    4 januari, 2004 vid 08:53

Svar till:

ett freestyle segel….

[/ QUOTE ]
    Finns inte många såna över 7kvm wink.gif

Väger allt mellan 84-90 pannor (beroende på säsong, helger etc. wink.gif och är 195cm.

Har som hastigast läst ett test från Surf. Hotsails Stealth, Gaastra GTR, NP Diablo verkade alla ha någorlunda hanterbarhet kvar trots sin storlek. Visst, de planar inte lika tidigt som t.ex. NP V8, men nåt kompromissande måste jag trots allt göra. Plana tidigt är mitt mål, men inte till vilket pris som helst.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2004 vid 11:34

Tja!
    HAr själv kört 8,0 Simmer Zero 5 till en 135 liters FAnatic Cross. Otroligt lättseglat men det bästa är ändå att det skall riggas på 460 mast!!
    (8,0 460/25 496 218-218, hämtat från Simmers hemsida)

• getwet

Medlem
    4 januari, 2004 vid 12:00

Barnsligt förtjust som jag är i snabba grejer och även bra grejer wink.gif så tycker jag att du själv var inne på en bra väg med valet V8. Tidigare planing och stabilare segel får du nog leta LÄNGE efter. Naturligtvis ska ett segel vara lätthanterligt osv, men i storlekar 8.0 och däröver så är troligen inte hanterligheten det som är det viktigaste argumentet. Inget segel i de storlekarna är lätthanterliga, vissa skillnader finns dock men dom går aldrig att jämföra med en 5.5 eller 6.5:a. En freeride bräda på 130-160 liter är inte heller den speciellt “snurrvänlig”, den är däremot medelsnabb, lättkörd, lättgippad och allmänt trevlig att köra. Min inställning (observera att den är min) är att en sådan bräda, som inte är gjord för snurreri, hopp, eller maxfart bör seglas med något som har tidig planing(bra bottendrag) och även kan generera bra speed och behålla stabiliteten. Det blir fan så mycket trevligare för dig då att segla samt att riggen får en större bredd i vindstyrkor,betyder att du får ett bredare spann i din segling med just den riggen.
    Så en V8 eller Diablo är ett mycket bra val till en större freeride. Men en rek. här är nu på sin plats tycker jag, ska du ha en freeride på 130-160liter så är 8.0 den minsta storleken du ska införskaffa.

• dr-masse

Medlem
    5 januari, 2004 vid 09:44

Och här är jag helt inne på getwets linje…

Till en sådan bräda tycker jag att du helt skall fokusera på ett segel med bra drag och fartpotential. Det är det du kommer att vilja ha törs jag nästan utlova. På ett segel runt åtta-nio kvadrat är “manövervänligt” fel adjektiv, liksom. Dessutom så spelar det faktiskt inte sådär jättestor roll för hanterbarheten om seglet har cambers eller inte, det beror bra mycket mer på hur seglet är skuret. Exempelvis skulle jag lätt påstå att NP Spirit, med två cambers, var lättare att rigga, manövrera och roterade bättre än mitt Simmer ZeroSeven.

Om du vill syssla med segelsnurr och lite manöverträning skulle jag faktiskt rekommendera ett stort freestyle/freemove segel runt sjunoll som komplement till typ nionoll. Skillnaden i vindstyrka som krävs för att “gå igång” med en sjunolla freestyle och en nionolla freerace är mindre än många tror, den största skillnaden är bibehållen planing i vindhål, fart och naturligtvis höjdtagning.

Så, med typ 9.0 freerace och en sjunoll “leksegel” så tror jag att du kan få mycket nöjsam segling på din stora freeride. Men det är nionollan (eller vad det nu blir) som kommer att användas mest, helt klart, så satsa mest på den.

“Manövervänlighet” är, i mina ögon, helt klart ett område som är föremål för nedprioritering i segel över en åtta kvadrat. Det är ändå inget som segel i den storleken är särskilt bra på. Skillnaden att göra typ helitacks eller 360 med en race-rigg på åtta kvadrat eller en camberlös rigg är inte alltför stor, det är rätt mycket duk uppe ändå.

Lycka till å Surfa På!

• vinta_kestrel

Medlem
    5 januari, 2004 vid 09:58

Tack för kommentarerna Masse. Räknade liksom med att du skulle komma med lite input. Sen ger alltid polarna på Lindö mig en realitycheck när jag spårar ut totalt…

Med “flippa runt” tänkte jag mest att öva lite slag, öva att stå bakom seglet och lite sånt. Som ett slags träning för freestyle i sub-7kvm segelväder. Har ett 6.7 freestyle och tänker köpa ett 5.7-6.0 d:o när det dyker upp.

Intressant det du nämner att det inte är så stor skillnad 7.0-9.0. Om jag nu har 6.7 och ska köra ex.vis. en Starboard Carve 145:a så ska jag lika gärna gå direkt för 9.0 än 8.0 alltså? Med tanke på tidigare nämnda andra behov?

Jag har ju Skate’n (100) som ska ta vid när Carven (om det nu blir en sån) blir för stor.

• dr-masse

Medlem
    5 januari, 2004 vid 10:15

Nu är du inne på ett intressant spår, tycker jag.

Tror på fullt allvar att du kan gå från typ en nionoll V8 till 6.7 freestyle.

Och att öva lite slag å stå bakom seglet å lite sånt funkar även med V8, även om det är lite stort. Vill du öva “på riktigt” – fram med freestyleseglet!

Faktiskt så skulle jag rekommendera dig att handla just runt nionoll med cambers först (är en vän av cambers i segel över en åtta – åttahalv, men självklart funkar nocam fin-fint oxå) och sedan se om du saknar ett segel mellan detta och ditt freestyle. Mycket talar för att du inte kommer att göra det…

Japp, jag tycker att du lika väl kan gå på nionoll, om du har råd med rätt mast och bom för ett sådant segel. Justerbart uthal är nog värt att skaffa oxå.

Skate blir ju en perfekt bräda att “kliva ner på” när Carven (eller vad det nu blir, finns många sköna brädor i den här klassen!) blir för stor.

Ser klart lovande ut, i mina ögon. Fasen, skulle själv vilja ha liknande “kit” (fast jag skulle köpa en Fanatic Falcon Slalom, mmmmm….)

Surfa På!

• vinta_kestrel

Medlem
    5 januari, 2004 vid 10:29

Il dottore! Förstår du min rädsla för det här ämnet (stora segel) om jag säger dig att mitt största segel någonsin var ett 3-cambers 6.6kvm före jag köpte 6.7:an? wink.gif

Tack annars för bra input. Är enig i att ska jag öva på flippa så kan jag lika gärna gå ut och leka med 6.7:an ikkeplanande. Ska jag segla planande och få byggt upp de klena ryggmusklerna drar jag ut med en V8:a utan hängsele…

• canoya

Medlem
    7 januari, 2004 vid 13:01

Hej,
    Jag har kört med 9,0 Simmer Pro Race och formulabräda hoppat ner till 6,6 Airfoil Race och äldre slalombräda på ca 100 l. Det kändes som att de båda kombinationerna hade en del överlapp i vindstyrka. Använder du en freeride på 140l så bör ju den vara hanterbar i minst samma vindstyrka som en formula. Min erfarenhet är alltså att ett hopp från 9,0 till 6,6 är helt OK.
    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stort segel med bra drag och lätt att flippa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.