Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stort tack till dig som räddade min bräda i fredags!

  • Stort tack till dig som räddade min bräda i fredags!

    Publicerad av bananen på 15 september, 2008 vid 07:45

    Jag råkade i knipa i gislövs i fredags då jag blev bottenspolad på sämsta tänkbara ställe. Masten knäcktes och riggen separerades från brädan (skall väl aldrig hända? En pin-mastfot skall väl inte lösa ut?).:ooo:

    Nåväl, när jag fick koll på läget såg jag min bräda låååångt bort. En mycket godhjärtad seglare med orange Combat rigg höll brädan tills jag lyckades få någon att hålla riggen, så att jag kunde simma och hämta.

    STORT tack till dig. Om du ger dig till känna skall du få en symbolisk gåva 🙂

    poppo svarade 15 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • walle_gbg

    Medlem
    15 september, 2008 vid 10:12

    Tur att det slutade bra, Jonas.

    Jag har faktiskt varit med om att pin-kopplingen har släppt vid ett par tillfällen, dock inte i särskilt tuffa förhållanden. Det har varit vid segelsnurrande utan vågor så jag har sluppit simma efter grejjorna.

    Jag kör NP mastfot och Local Spirit förlängare. Det känns som man vill kunna lita på att sakerna sitter ihop. Har faktiskt funderat på vilken situation man skulle kunna hamna i om den släpper i lite vågor och strömt vatten.

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 september, 2008 vid 10:29

    Det är snart dags att plocka fram en gammal glasfibermast. Det börjar bli många halva master för din del.

    Tur i alla fall att du klarade dig själv och brädan.

  • simpa

    Medlem
    15 september, 2008 vid 11:41

    Är det ingen som kör med chinooks pinsystem längre? Jag och pappa har kört med det i vet inte hur länge, åtminstonde 20 år och det fungerar fortfarande som nytt och har ALDRIG krånglat eller hoppat ur. Lite trist att dem har tagit bort det ur sortimentet av någon anledning i Sverige. Någon konkurrenstvist för återförsäljarna kanske, vad vet jag..
    Det komiska är att första gången jag provade på Neil Pryde’s pinsystem var för 2-3 veckor sedan på Rhodos och vad händer? Jag landar ett högt hopp (inte alltför hårt) på en 90 litersbräda och PANG mastfoten knäcks.. Även masten fick sig en ordentlig törn på 1 dec. Var bara att segla in med bommen i knähöjd och seglet 1kvm mindre.

    46729870_5fSWg-S.jpg

  • borje

    Medlem
    15 september, 2008 vid 11:48

    @simpa 499851 wrote:

    Är det ingen som kör med chinooks pinsystem längre?

    Jojomen!

  • spinout

    Medlem
    15 september, 2008 vid 12:31

    Gick över till det systemet som du visar på bilden efter några riktigt jobbiga haverier med neilprydeprylar (avbruten pin ett par gånger och sprucken mastförlängare ett par gånger). Chinook har ju även en pin-variant men den är helsvarvad och ser helt oförstörbar ut. När man är rätt kass på vågor blir det en del tid i brytet och då är det väldigt skönt att slippa extra problem som dåliga prylar ger.

  • bananen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 13:18

    Gissa vilken mast fot jag har?
    windsurf-mast-foot-127772.jpg
    Men, det var ju förlängaren som öppnade – Vindsurfing.se kol 45 cm. Borde väl varit chinook det med…

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 2008 vid 13:24

    Så Bananen, du har Chinooks fot (den du visar på bild) men den lossnade ur förlängaren. Vilken förlängare var det?

    Eller var det något som gick sönder?

    När det gäller Chinooks pin som Simpa ringar in så körde även jag den under många, många år. Har fortfarande tre stycken som jag kör då och då. Men eftersom jag kör så många olika brädor så blev det enklare att köra Streamlineds vanliga skruvabortlösning. Dessutom fick jag faktiskt lite småbucklor i botten av brädan när jag lastade en annan ovanpå med chinookfoten monterad, trots att båda låg i baggar.

  • bananen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 14:56
    Ola H.;499889 wrote:
    Så Bananen, du har Chinooks fot (den du visar på bild) men den lossnade ur förlängaren. Vilken förlängare var det?

    Inget gick sönder, men förlängaren låste upp och lossade från mastfoten.

    Och, tja, kanske får man vad man betalar för? Vindsurfing.se’s RDM dito var det, se länk. Fast jag har varit extremt nöjd med den, även om jag redan pajat en (godset runt ett pinhål gick sönder).

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:00

    Hmm. Låter kanske som du skulle omvärdera din definition på nöjdhet…

    “Operationen var lyckad. Patienten dog”, typ…

  • bananen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:03

    Hehe, du kanske har rätt. Egentligen är väl mast förlängare något som man köper och har tills man tröttnar på den, inte tills den går sönder. Å andra sidan var det ingen mes-spolning, utan en riktig häääärlig spolning mrd botten känning…

    Så frågan är, skall jag den en chans till? Eftersom jag har en förkärlek för vissa spot utan skön landning så vill jag helst slippa tappa brädan igen.

  • ola-h

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:14

    Har det hänt en gång kommer det antagligen hända igen. Såtillvida problemet inte var att du satt ihop den slarvigt. Det hände mig en gång på 90-talet. Foten lossnade mitt i en tabletop men den riggen landade på brädan i “korrekt” postion. Dock har man ju duktig fart ned då så det blev ett sjuhelvetes knak. Jag han titta upp och undra om masten gått av innan riggen gled ut det stora hål ned i brädan som skapats. Cusomt Delfs från Tvååker med bara Kol och kevlar, så det var en del energi som togs upp.

    (När det gäller förlängare: tack jag vet jag min Liberty från 2001.)

  • jeppo_f

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:22

    Har hänt mig också med exakt samma mastfot och en tecnolimit-förlängare, dessvärre en riktigt stor dag i Middels. Försökte förgäves vattenstarta efter en ordentlig spolning, och blir väldigt förvånad när jag upptäckte att brädan saknades. Det blev en låååååång simtur in till stranden.

    Den gången tror jag dock att jag hade slarvat. Man får vara jäkligt noga med att kontrollera att pinnen verkligen är inkörd hela vägen.

    /j

  • lars_k

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:28

    Det enda man kan lita på i vågor är en US-kopp ihop-parad med en fet BOGE-joint. Den kombon fallerar fanimej aldrig. Dock blir det en hel del glapp efter ett tag. Fast det är ju mest ett kosmetiskt problem tycker jag… 😉

  • bananen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 15:41
    Ola H.;499929 wrote:
    Cusomt Delfs från Tvååker med bara Kol och kevlar

    Det måste gjort extra ont :smile:. Custom Two-fucking-field. Sånt som jag läste om i Surfsport som tonåring (well, nästan) och drömde om när jag förjäves försökte få min Tiga att plana.

  • pelle_o

    Medlem
    15 september, 2008 vid 16:43

    @bananen 499798 wrote:

    Jag råkade i knipa i gislövs i fredags då jag blev bottenspolad på sämsta tänkbara ställe. Masten knäcktes och riggen separerades från brädan (skall väl aldrig hända? En pin-mastfot skall väl inte lösa ut?).:ooo:

    Nåväl, när jag fick koll på läget såg jag min bräda låååångt bort. En mycket godhjärtad seglare med orange Combat rigg höll brädan tills jag lyckades få någon att hålla riggen, så att jag kunde simma och hämta.

    STORT tack till dig. Om du ger dig till känna skall du få en symbolisk gåva 🙂

    Det måste vara den episoden som Masse berättade om på hemvägen, han stoppade en herrelös bräda och riggen stämmer. Räddade min bräda också en gång, omtänksam pojk(gubbe).:)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stort tack till dig som räddade min bräda i fredags!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.