Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing strapless toeside upwind..

  • strapless toeside upwind..

    Publicerad av hejning på 4 juni, 2013 vid 18:20

    Hej!

    Är det någon som har några små tips eller tankar att dela med sig angående att köra toeside strapless med en vågbräda, närmare bestämt att ta höjd toeside? får inte riktigt till det.. typ finns det någon ideal position på brädan etc? söker några små pointers som jag kanske missar eller inte tänker på.. Börjar få till toesidekörningen men höjdtagningen är obefintlig för stunden..

    alla tips är välkomna!

    mvh

    Henning

    snoken svarade 10 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • johanw

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 07:11

    bara fortsätta träna tyvärr

  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 11:51

    Bara kötta! Allt är lättare med lite tryck i grejerna, lite som att det är lättare att cykla med fart än långsamt. Du kan göra små markeringar där du har fötterna när du står vanligt, om du är osäker på var du ska sätta fötterna när du kör toeside. Jag tror att jag står lite mer bredbent när jag kör vanligt dock, sätter nog fram bakfoten lite snarare än bak framfoten vid toeside-åkning. När du väl har bra kant och fart känns det lika stabilt som när du står på hälarna. Glhf!

  • lima-ko

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 11:56

    Det kan hjälpa om du vrider upp höften och överkroppen ganska rejält åt det håll du vill åka, har du då en sele som glider åt sidan underlättar det ytterligare. Överlag finner jag dock att det är svårare att ta höjd toeside (lite beroende på hur vinden ligger) så ibland kan det vara en fördel att gippa och köra toeside åt båda hållen för att plocka höjd.

  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 13:17

    @Lima-ko 711304 wrote:

    Överlag finner jag dock att det är svårare att ta höjd toeside (lite beroende på hur vinden ligger) så ibland kan det vara en fördel att gippa och köra toeside åt båda hållen för att plocka höjd.

    Blev det lite fel?

  • lima-ko

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 14:14

    Det blev det Pepä ;), skulle vara heelside åt båda hållen.

  • snoken

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 22:08

    Varför toeside ?
    Tar bättre höjd behöver mindre tryck i kiten om du lär dig gå runt på brädan istället.
    Alltså kör hälsida tills du ser en skön våg , gå runt till toe och njut

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing strapless toeside upwind..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.