Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Streamlined bombeslag

  • Streamlined bombeslag

    Publicerad av john1 på 6 oktober, 2010 vid 15:51

    Jag har läst gamla innlägg vidrörande Streamlined bommar och beslag. Tydligen har det varit problem med glidning ner på masten etc.
    Är det värd att köpa idag?/ har produkten bättrats?
    Tacksam för råd.
    JJ.

    johan_gbg svarade 13 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 16:35

    Jag har ett, och inte glider det! Problemet är att det är extremt jobbigt att justera så det passar till en mast med annan diameter än den man ställt in den på först. Men har man bommen till samma mast (och antagligen i ungefär samma höjd)så är beslaget utan tvekan det bästa!

  • imported_macts

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 17:41

    Är med på Jesters linje. Lite pilligt att få till passformen första gången (och det är då det kan glida), men när man fått till det är det grymt bra

  • boman

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 19:04

    Har en vindsurfing.se kol bom som jag skulle vilja uppdatera frontbeslaget på.

    ska man satsa på ett streamlined eller ett Mauisails…

    Någon som kör med MS och kan ge lite info. streamlined har jag lite koll på sen tidigare

  • stefanlindmark

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 20:11

    Jag har en Maui Sails formulabom. Det beslaget har mindre benägenhet att glida än beslaget på NP X9. Segare kontaktyta mot masten på MS jmf med NP X9 där åtminstone min årsmodell har ett flimsigt och ganska glatt plastinlägg på beslagets insida.

  • bicless

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 21:12

    Jag har en MS front end också
    Den sitter som berget, har ingen annan bom som sitter lika bra. Jag kan inte komma på nått negativt annat att den inte passar alla bommar på marknaden utan modifieringar. Man får med scims för 2 olika tjocklekar.

    Står lite om Mausails front end (som är samma som orginal fronten på kolbommarna) i denna tråd
    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=3722

    Mer info om prylen.
    http://www.mauisails.com/boom.php?id=46

  • jester

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 07:13

    Har Maui-beslaget på min andra bom. Blir inte lika stumt som Streamlined, men är oerhört mycket bättre än orginalbeslaget på vindsurfing.se bommen.

  • jesper-b

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 07:54

    På freeride och våg sitter Streamlined fast, men som skrivet ovan pilligt som f-n. På formula glider det om man inte fintjusterar det varje gång genom att korta banden. Det är grymt pilligt och man måste ta i som en tok för att få det tillräckligt tight. Stor risk för att ha sönder händerna både när man sätter fast och kanske ännu mer när man tar loss bommen. Pang – så slår de två små armarna upp!

    Jag körde Streamlined på alla mina tre formulabommar. Styyyyyyvt!!!!! Men som sagt väldigt struligt. Dessutom håller de inte i längden för formula. Trots att de uppgraderades med lite större bultar som håller ihop det har de en tendens att spricka – när man absolut inte vill det. Olja in med 5.56 regelbundet för att stoppa korrigering vid bulthålen.

    Jag bytte till Mauisails frontbeslag på min kortaste hårdvindsformulabom (till mitt 10.0 hårdvindsformulasegel). Och visst slapp man allt strul med att spänna fast det hårt, men jag kände verkligen skillnaden i styvhet. Streamlined är mycket styvare än MS, blir en klart kännbar skillnad i riggen. För vanlig fritisdsegling spelar det kanske ingen roll men jag blev klart besviken. MS-beslaget är rejält oversize (bra eller klumpigt?), vilket jag trodde skulle innebära att det skulle vara tokstyvt, men som sagt: Funkar bra men svampigare än Streamlined.

    För ickeformula är varken saknad tokstyvhet ett problem med MS-beslaget (då tycker jag det finns betydligt smidigare/mindre beslag som sitter minst lika bra) eller glidandet på Strealmined (dock strulet). Båda funkar fint – smaksak. För enkel hantering är MS överlägset Streamlined (dock inte alla andra fabrikat).

    Föresten har jag nog några frambeslag från både Streamlined och Mauisails liggande om nån vill köpa. Jag köpte som sagt båda till alla mina formulabommar.

    /JB

  • boman

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 18:39

    En får tacke för bra info.
    Man kanske ska se över samlliga bommar och göra en riktig vinter service.
    mvh

  • johan_gbg

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 05:13

    Jag råkar ha ett liggande 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Streamlined bombeslag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.