Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Streamlined bombeslag

Taggad: 

  • Streamlined bombeslag

    Publicerad av swe176 på 14 augusti, 2006 vid 12:47

    Hej

    Jag har ett streamlinedbeslag på min bom.
    Det är säkert bra, men….

    Diametern på mastfästet är för liten för masten (gaastra ignition).
    Jag tror att det är orsaken till att det är så svårt att få bommen att sitta fast.

    Jag funderar på att fila upp bombeslaget eller fylla ut det på något sätt för att få rätt diameter.

    Är det någon som har upplevt samma problem och löst det på något sätt?

    Hälsningar
    Jan-Erik

    the_novice svarade 17 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • the_novice

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 13:10

    Jag har en HPL bom med streamline kopia i beslaget och har haft samma problem. Det är ju grymt stadigt men den gled nog 2 cm per varv i Halmstad och det är lite meckigt att ändra inför varje start…

    Jag har skurit bort lite på gummit där det tar emot, det behövdes mindre än 1mm på motstående sidor som ligger an mot belaget (har inte ändrat ngt på det som ligger mot masten) och då får jag in beslaget hela vägen. Skulle man gör man bort sig här så kan man förhoppningsvis enkelt köpa nya gummin?

    Sedan har beslaget glidit ändå men det berodde på att remmen har glidit i ena änden som jag tyckte var trädd på fel sätt. Trär man om den så att den spända delen ligger över den lösa änden så låser det bättre, har även hört att en del har sytt fast banden mot varandra med tunn segelmakar tråd, men det har jag inte provat ännu…

    /Krister

  • the_novice

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 19:06

    Tänkte bara uppdatera denna tråden lite.
    Banden har glidit mindre efter att jag trädde om dem, men sedan kom ett annat problem. I lördags var jag med och körde tävlingen i Vejbystrand, under race 2 när jag var på väg mot kryssmärket så small det till i bommen och det släppte helt och hållet från masten. Jag stöp som en fura men i övrigt klarade sig prylarna rätt bra, blev väl en liten ding på däcket på 158’an men det blir det nog varje gång jag är ute. Inspekterade lite snopet bommen och det visade sig att bägge remmarna gått rakt av vid metall brickan.Antingen så var det en vass kant där eller så blev det för stumt när banden inte kunde glida, men det är ju lite svårt att kolla nu när metallbitarna ligger i djupet utanför vejbystrand…
    Tur i oturen var väl att det var tävling och att det fanns en liten räddningsbåt, annars hade jag väl simmat där ännu….

  • rabbit

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 19:38

    Skall dom verkligen vara så omöjliga att få att fungera dom däringa?
    Josh Angulo har ju tom en “pro-model” bom med sådant beslag och hans bommar verkar ju sitta kvar genom det mesta?

    Själv har jag funderat på att uppgradera en gammal bom med ett sånt där men om det inte funkar så…

    /r

  • oscar

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 06:11

    mauisails bombeslag ser ju grymt mkt bättre ut.

  • swe176

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 06:18
    Oscar wrote:
    mauisails bombeslag ser ju grymt mkt bättre ut.

    Streamlined är kanske coolast men inte säkert bäst :mad2:

    Jag har haft enorma problem med det ena men det andra funkar utmärkt.

    Jag har noterat att banden börjar bli lite nötta, så jag har bett om nya.

    Jag har testat att fila ner gummit, men inte provseglat än. Tack för tipset. Jag slipade även ytan på gummit med grovt papper för att öka friktionen lite. Vi får se i Göteborg…..

    /Jan-Erik

  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 07:40

    Vad kan man säga – en så irriterande produkt som Streamlinedsfronten borde inte få finnas. Styvaste beslaget på marknaden utan konkurrens, men även det struligaste att använda. Jag kör på det på mina formulabommar (skulle aldrig dröma om att köra det på en vågbom) och har lärt mig leve med “grundstrulet” dvs att man måste fintjustera banden perfekt i stort sett varje gång man riggar för att bommen inte ska glida. Den senaste versionen har en dimension kraftigare bultar som håller fast beslaget i bommen vilket är toppen – då slipper man bult som går av och sprucken aluminiumarm. Däremot tycks banden vara av sämre kvalitet, nu töjer de sig inte enbart – de går av också!

    Dave D (Mr Streamlined) är precis lika irriterande som sitt bombeslag. Jag har har otroligt trevliga möten då vi dricker bira snackar framtida konstruktioner mm med honom. Han är ett riktigt orginal som är urcool att hänga med. Han har kluriga idéer även om allt inte funkar i praktiken. Ibland skickar han svar med vändande email och reservdelar dimper ner i brevlådan inom en vecka, ibland dröjer det ett halvår, ibland kommer ingenting. Det värsta var väl då han inte vågade träffa mig på Maui när han inte hade levererat utlovade grejor på rätt länge. Han låtsades vara på fastlandet då jag “kom på honom” i det lilla Paia där alla känner alla!

    Vad gäller frambeslaget så är det definitivt ingenting för någon annan typ av vindsurfing än extrem racing där man vill ha styvast möjliga. Med tanke på de tidigare problemen med bultarna och de nuvarande problemen med banden är det väl tveksamt om man vill köra med beslaget även i racing. NPs kol- och glasfiberklyka och Mauisails traditionella men rejäla frontbeslag är två vettiga alternativ.

    Jag gillar Dave som person, har svårare för honom som affärsman. Gillar även en hel del av hans prylar, men kan egentligen inte rekommendera frambeslaget till någon.

    /Jesper B

  • rabbit

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 08:02
    Jesper_B wrote:
    NPs kol- och glasfiberklyka och Mauisails traditionella men rejäla frontbeslag är två vettiga alternativ.

    Jag var just på väg att fråga vad som var så speciellt med detta:
    1145138082.jpg

    Men det är alltså en “uptodate” bild? NP’s bombeslag ser ju bra ut och får väldigt bra i tester men kan man köpa bara beslaget någonstans?

    -peace
    /r

  • bjarke

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 09:30
    rabbit wrote:
    Jag var just på väg att fråga vad som var så speciellt med detta..
    Man fattar inte föränn man ser det live och testar. MS är inte “coolast” eller särskilt nyskapande, utan mycket mer rejält änn alt annat – styvare/störra etc. NP och Streamlined är mykare och skapar mer problem helt enkelt.
  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:07

    Mauisailsbeslaget är som sagt väldigt likt alla traditionella beslag som alla är varianter på Fiberspars och HPLs gamla beslag. Mauisails har varken annorlunda desing eller material. NP har ju som bekant en uppstyvande klycka i glasfiber och kolfiberkomposit, Streamlined är i gjuten aluminium. Jag har personeligen inte provat Mauisailsbeslaget med det skulle förvåna mig mycket om det är lika styvt som NP eller Stremlined.

    Däremot är det ganska biffigt, dvs lite tjockare gods än de flesta liknande traditionella beslagen. Enligt ryckte ska det även fungera klanderfritt. Dvs vill man av någon anledning byta det beslag man råkar ha är Mauisails frontbeslag ett vettigt alternativ.

    Själv har jag funderat på att byta mina Streamlinedbeslag till NP som är styvt tack vare sin klyka och fungerar klanderfritt. Mauisailsbeslaget är kanske lite enklare att köpa/få tag på, då det marknadsförs/säljs just som ett separat beslag. Men, men.. jag har ju som sagt lärt mig att leva med de struliga men styva Streamlinedbeslagen – de blir nog sittande på mina formulabommar ett tag till.

    Möjligen kan man tillägga att det här med styvt frontbeslag märks mer på stora långa breda styva kolfiberbommar (läs formula racing) än på relativt mindre kortare, smalare mjukare bommar. Mina vågbommar är också superstyva men där prioriterar jag definitivt enkelt användande framför superstyvt frontbeslag.

    /Jesper B

  • bjarke

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:33
    Jesper_B wrote:
    Jag har personeligen inte provat Mauisailsbeslaget med det skulle förvåna mig mycket om det är lika styvt som NP eller Stremlined.
    Jag har seglat alla tre och menar nog att MS är lika styvt som Streamlined (har iofs inte testat Streamlined på en MS-bom, utan enbart på HPL, Fiberspar og GT, som ju är mykare i “själva” bommen). X9 med MS huvud är iaf inte mykare änn med original-NP.

    Det är inte säkert att MS huvudet i seg är lika styvt i materialen som alu’n i Streamlined, fast med den långa anlägsytan mot masten och bommen blir det totale montaget enligt min uppfattning/erfaring styvare med MS.

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:37

    Hur ser MS beslaget ut, har det lång anläggningsyta som det är på NP?

    Bilden tidigare i denna tråden är väl från en freeride bom…

  • bjarke

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:56
    The_Novice wrote:
    Hur ser MS beslaget ut, har det lång anläggningsyta som det är på NP?

    Bilden tidigare i denna tråden är väl från en freeride bom…
    Hele greia är typ oversize, markant längra annlägsflata änn på vanliga typen huvud typ gl. NP, Fiberspar etc. Skal forsöka ta några bilder på den nästa gången det är vind om ingen kommer meg i forköpet.

    Hittade denne, bra bilder och annat her: http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=67

  • swe176

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 12:53
    The_Novice wrote:
    Tur i oturen var väl att det var tävling och att det fanns en liten räddningsbåt, annars hade jag väl simmat där ännu….

    Om man seglar bortåt i en minut tar det en timme att simma tillbaka :shocked:
    Det är bra att tänka på när den kalla hösten närmar sig….

    /Jan-Erik

  • rabbit

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 12:58
    Bjarke wrote:
    Hittade denne, bra bilder och annat her: http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=67

    Ja, där syntes det ju lite speciellt. 😉
    Var köper man sådana här i svedala då?

    /r

  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 13:34

    Johan Ekstedt/ vindsurfing.se eller direkt från mauisails…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Streamlined bombeslag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.