Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing stroppar och fen ansättning? (Starboard 175)

• stroppar och fen ansättning? (Starboard 175)

Publicerad av pher på 14 juni, 2001 vid 19:11

Håller på och monterar stroppar…
    Skulle behöva lite tips på vilket är det bästa sättet att sätta fast stroppar och fena? Har tyvärr ingen beskrivning och vill ha det på bästa sätt…
    Håller på och försöker klura ut varför det finns så många olika gummipackningar till Starboard Dram 175.

Följande skruvar följde med:
    8st 2cm skruvar (antar att de sätter man fast stropparna med?
    8st avlånga rektanelformade fast avrundade… För att trycka fast stropparna med, ( som bricka under stropp skruvarna? Är det de tagiga som ska vara mot brädan?

2st stora brickor, metall,(antar att de ska användas tillsammans med de lika stora gummibrickorna..För att sätta fast fenskruvarna? Gummit längst ner?

Sedan finns de två st mindre gummibrickor? och tillhörande 2st metallbrickor.. var ska dessa användas?

2 st långa bultar (sätta fast fenan med),, olika långa,,, antar att den längsta ska sitta mot hållet mot mastfoten?

Sedan hittade jag på en stor skruv som sitter strax framför mastfoten… Är den till för att ev lufta brädan på ev vatten som skulle komma in eller… Vad är den till för.. Antar att jag ska dra den riktigt hårt?

Mvh

joce svarade 23 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pher

Medlem
    14 juni, 2001 vid 19:13

Glömde även att säga att de största gummipackningarna har olika tjocklek… Vilken ska vara vart?

• hakanp

Medlem
    18 juni, 2001 vid 16:20

Jag har ungefär samma frågor som du. Är det ingen som kan svara?

• joce

Medlem
    18 juni, 2001 vid 16:45

De åtta avlånga brickorna ska sitta mellan stroppar och bräda, det taggiga upp mot stroppen och två cm skruvarna är mycket riktigt till för att sätta dit stropparna med.
    De långa bultarna sätter man fast fenan med och dem två stora metallbrickorna och de stora gummibrickorna ska sitta mellan huvudet på bulten och brädan,
    metallbrickan närmast huvudet och gummit närmast brädan.
    Jag har inte själv någon tuttlebox på mina brädor men den längsta bulten borde rimligtvis sitta närmare mastfoten eftersom brädan är tjockare där än vid hålet för den bakre bulten.
    Skruven framför mastfoten är till för tryckutjämning t ex om man tar brädan på flyget eller dylikt, jag brukar även ha den öppen vid längre tids förvaring.
    Dra åt den ordentligt med ta inte i så att du spricker, inte kul med gängpajj, kolla även så att den lilla gummipackningen sitter på skruven och är hel när du drar åt.
    Dem fyra mindre brickorna har jag inte en aning om vart dem ska sitta(Det finns väl ingen söt liten ”flapper” som ska skruvas dit där bak på starboarden?).
    Förresten grabbar, har inte dem ni köpte brädorna av vett att hjälpa er?

M v h

Joakim

• pher

Medlem
    18 juni, 2001 vid 17:22

Jodå, jag har fått ett bra svar idag… Läs nedan.

Svarar nedan

Följande skruvar följde
    med:
    8st 2cm skruvar (antar
    att de sätter man fast
    stropparna med?
    8st avlånga
    rektanelformade fast
    avrundade… För att
    trycka fast stropparna
    med, ( som bricka under
    stropp skruvarna? Är det
    de tagiga som ska vara
    mot brädan?
    [Anders Jildestrand] De taggiga avlånga brickorna skall sitta ovanpå
    stroppen. För att stropparna skall bli dragstyva ut i kanterna längdledes.

2st stora brickor,
    metall,(antar att de ska
    användas tillsammans med
    de lika stora
    gummibrickorna..För att
    sätta fast fenskruvarna?
    Gummit längst ner?
    [Anders Jildestrand] stämmer, gummit mot brädan

Sedan finns de två st
    mindre gummibrickor? och
    tillhörande 2st
    metallbrickor.. var ska
    dessa användas?
    [Anders Jildestrand] ingen aning, kanske att ha till fenan om skruvarna
    inte är rätt längd. Är fenskruvarna tillräckligt långa så kan du sätta
    dessa mindre gummibrickorn mot den stora metallbrickan och sedan de mindre
    metallbrickorna längst upp. Så blir det väldigt skonsamt mot
    brädan. Bara att prova sig fram, skall även fråga formula killarna i
    teamet. Det var längesedan jag körde formula aktivt.

2 st långa bultar (sätta
    fast fenan med),, olika
    långa,,, antar att den
    längsta ska sitta mot
    hållet mot mastfoten?
    [Anders Jildestrand] det märker du vilken som passar bäst. tror att den
    långa bak eftersom det är längst till fenhuvudet där.

Sedan hittade jag på en
    stor skruv som sitter
    strax framför
    mastfoten… Är den till
    för att ev lufta brädan
    på ev vatten som skulle
    komma in eller… Vad är
    den till för.. Antar att
    jag ska dra den riktigt
    hårt?
    [Anders Jildestrand] dra den hyfsat hårt men inte för hårt, det sitter en
    liten gummipackning på den som kan gå sönder om man
    drar den för hårt. skruva normalt med skruvmejsel och sluta när du har
    dragit ”hyfsat” hårt med en hand.

Mvh

Subject Re: stroppar och fen ansättning?
    (Starboard 175)

Posted by Pher

Posted on Thu Jun 14 21:13:11 2001

From IP 213.112.145.41 (Embedded image moved to
    file: pic26500.gif)

Glömde även att säga att
    de största
    gummipackningarna har
    olika tjocklek… Vilken
    ska vara vart?
    [Anders Jildestrand] Om någon av brickorna får lite skev vinkel mot brädan
    så sätter du den tjockaste där. annars spelar det ingen roll.

• joce

Medlem
    18 juni, 2001 vid 17:36

Kan det vara sant att jag har satt dem brickorna fel under hela mitt vindsurfingliv(6 år).
    Jag var helt säker på att dem skulle sitta under stropparna för att förhindra att dem vrider sig.
    På bicbrädan som jag hade för några år sedan satt det småpiggar på ena sidan och en större pigg på den andra sidan av brickan.
    Och den skulle iaf sitta mellan stropp och bräda med den stora piggen ner i ett skruvhål och dem små upp mot stroppen.
    Sedan på mina nyare brädor där dem här brickorna bara har småpiggar på ena sidan
    så har jag satt dem med småpiggarna upp mot stroppen i tron att när man drar åt stroppskruven så sjunker brickan ner i ”padsen” och förhindrar härigenom att stropparna vrider sig.
    Men men, man lär så länge man lever. Är det ingen annan som har gjort som mig =(

m v h

Joakim

• krille

Medlem
    19 juni, 2001 vid 09:41

Nä, du har nog inte satt dom fel. Det är nog olika brickor som ni talar om. Det finns ju en sort som man skall ha under som du beskriver(tex BICs plast runda), sedan finns det ju en bricka som man har överst efter skruven som är avlång och taggig som fördelar trycket över hela stroppens yta mot brädan.
    Rgds Krille

• joce

Medlem
    19 juni, 2001 vid 09:48

He he, då kanske jag ska flytta dem här avlånga taggiga sakerna som jag fick med till min starboard kitebräda=). Men om det taggiga ska vara uppåt vad är då vitsen med taggarna???

Joakim

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing stroppar och fen ansättning? (Starboard 175)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.