Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubby å fenor

  • Stubby å fenor

    Publicerad av erland på 18 september, 2019 vid 20:51

    Hej,

    Har nån erfarenhet av olika fenor på en fanatic stubby? (99 liters har jag)

    Jag tycker den känns mer svårplanad än lika stora singelfinvågbrädor å funderar på om man kan t.ex. ha en stor singelfin eller större thrusters eller nåt i lättvind.
    Vet inte riktigt hur man tänker med trefeniga brädor…
    Den är ju rätt bred om tailen så jag tänker den kanske behöver nån liten thruster iaf?

    /Erland

    erland svarade 4 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • maverick

    Medlem
    26 september, 2019 vid 08:52

    Hej Erland.

    Jag har också en Stubby 99.
    Jag väger 92 kilo och har bytt fenorna.
    Jag använder den mest i onshore och bump/jump.

    Jag skrev till MFC och Pio svarade att han rekommenderar 20cm centerfena och 12 cm thrusters för mig. I bump/jump eller dead onshore rekommenderar han 23cm freewave fenan med 10cm thrusters.

    Jag skrev till Fanatics forum och Klaas Voget svarade också att han rekommenderar större centerfena till min vikt och nämner MFCs fenor.
    Jag har ett svagt minne av att någon frågat om Single fin på stubby på det forumet… om du letar kanske det finns ett svar där.

    Jag tycker den planar upp tidigt…?

    Henrik

  • erland

    Medlem
    26 september, 2019 vid 09:13

    Hej Erland.

    Jag har också en Stubby 99.

    Jag väger 92 kilo och har bytt fenorna.

    Jag använder den mest i onshore och bump/jump.

    Jag skrev till MFC och Pio svarade att han rekommenderar 20cm centerfena och 12 cm thrusters för mig. I bump/jump eller dead onshore rekommenderar han 23cm freewave fenan med 10cm thrusters.

    Jag skrev till Fanatics forum och Klaas Voget svarade också att han rekommenderar större centerfena till min vikt och nämner MFCs fenor.

    Jag har ett svagt minne av att någon frågat om Single fin på stubby på det forumet… om du letar kanske det finns ett svar där.

    Jag tycker den planar upp tidigt…?

    Henrik

    Tack för svar!
    Ja jag letade men hittade inte så bra. Hittade några liknande men ingenting om hur mna ska tänka med thrusterstorlek. Läste på en sida som hette black fin projekt om thrusterplacering. Bra tips där. Men det dtod som sagt inget om deras storlek.

    Jag ska testa det som du fick rekommenderat. Väger också runt 90 å använder den också mest onshore bumpjump.

    Tja ganska snabbt planar den upp, men jag upplever ibland jag får pumpa rätt hårt emellnåt. Testade en lika stor singelfin med mer vanlig vågshape å tyckte den planade mkt snabbare.

    När du frågade, sa de nåt om varför thrusterfenor a skulle vara mindre i rak onshore?
    Försöker fatta logiken 🤨

  • erland

    Medlem
    26 september, 2019 vid 09:16

    Blev det nån skillnad för dig förresten?
    När du ändrade fenor å så.

  • maverick

    Medlem
    26 september, 2019 vid 15:18

    Bättre höjdtagning tycker jag. Det är möjligt att jag planar tidigare också, det har jag inte tänkt så mycket på.
    Alla jag pratat med (Fanatic, MFC OCH K4) tycker jag ska större centerfena för min vikt o segling i onshore.

    Jag har en uppsättning K4 som du gärna får köpa om du vill prova. Scorcher 22cm och två shark2 10cm thrusters. Seglade en gång bara!

    Ring/SMSa i så fall på 0762 048564.

    Henrik

    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  maverick.
  • maverick

    Medlem
    26 september, 2019 vid 19:53

    Hej igen.

    Ser nu att jag bara läste hälften av vad du skrev.

    Jag tror större fena bak ger mer av single fin karaktär, tidig planing, bra höjdtagning. Mindre thrusters hjälper lite åt samma håll tänker jag.
    Större thrusters ( och mindre centerfena) tror jag ger andra egenskaper, som bättre manöverbarhet på vågen.

    Det finns säkert många på forumet som kan förklara för oss?

    Henrik

  • maverick

    Medlem
    26 september, 2019 vid 20:07

    Läste just den här på Fanatics forum från i somras.
    Det låter ju som du säger att Stubbyn inte planar lika tidigt som tex en Grip 102.

    https://forum.fanatic.com/d/26510-change-stubby-99-to-grip-102

    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  maverick.
  • karlklasen

    Medlem
    27 september, 2019 vid 11:08

    Tips på sida om tune’ing av fenor, ganska vågorienterat iofs. https://www.k4fins.com/fin-tuning/
    Det är ganska många frihetsgrader att leka med för multifin. Tri el Quad, längd, yta, former, vinklar, toe-in, placering i boxen, … 😉

  • erland

    Medlem
    28 september, 2019 vid 11:02

    Tack för alla bra tips!
    Blir att testa runt ett tag framöver :).

    En sak som jag också funderade på vad som händer om man har en liten centerfena och stora thrusters. Eller om alla är lika stora som på vissa vågsurfbrädor. Svaret år kanske uppenbart att det blir mer sväng å så, men tänker att det finns ju twins också. Som om jag fattar det rätt är ganska bra fart i.
    Antagligen tappar man höjdtagning å så sitter den kanske fast mer i vattnet, men då borde ju en vanlig twinbräda inte vara så snabb å så.. kanske det är avståndet mellan fenorna som är viktigt då med. Thrusters sitter ju en bit ifrån varandra.
    Antagligen går min bräda bäst som en trefening med en större mittfena å thrusters med nån justering i fenstorlek/placering, men det är ju intressant att spekulera.
    Kanske går den att ha som twin med?

    Tack hursom för alla svar 🙂

  • erland

    Medlem
    28 september, 2019 vid 11:03

    Tips på sida om tune’ing av fenor, ganska vågorienterat iofs. https://www.k4fins.com/fin-tuning/

    Det är ganska många frihetsgrader att leka med för multifin. Tri el Quad, längd, yta, former, vinklar, toe-in, placering i boxen, … 😉

    Som sagt mycket att testa… 🙂

    Svara på: Stubby å fenor

  • erland

    Medlem
    28 september, 2019 vid 11:07

    Läste just den här på Fanatics forum från i somras.

    Det låter ju som du säger att Stubbyn inte planar lika tidigt som tex en Grip 102.

    https://forum.fanatic.com/d/26510-change-stubby-99-to-grip-102

    Åhå, ja och den har ju rätt annorlunda shape.

    Jag minns för länge sen när jag första ggn testade en rrd frestylewave 100l efter att ha försökt svänga i vågen med en gammla freestylebräda och det var som natt och dag.
    Iofs större skillnad på dessa brädor än på grip och stubby, men stubbyn har ju inte direkt nån pintail.
    Kan inte undgå att tänka att en pintail borde vara lättare att svänga med än stubbyn. Fast alla tester säger stubbyn är jättelätt att sväng amed. kanske en fråga om skicklighet..

    Svara på: Stubby å fenor

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubby å fenor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.