Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Studier, för att kunna leka mycket?
-
Studier, för att kunna leka mycket?
stoorfaen svarade 16 år, 9 månader sedan 38 Medlemmar · 112 Svar
-
Kan trösta dig med att jag håller på med exjobbet och matteomtentor parallellt för tillfället så du är inte den enda som tycker matten är småsugig. Men surfa hinner jag med ändå =) Lätt värt att härda ut för att få lite goa jobb sen.
Sök till något masterprogram på I på Chalmers efter du rakat av din kandidat så är det mycket lättare att ta sig in. Det är ju bara matten som är jobbig, alla managementkurser, logistik etc är ju dagislätta. Sunt förnuft och sammanfattningar är det som krävs =) Till Uppsala tar det bara 4h med tåg och det är inte farligt dyrt heller.
-
Under studierna upplevde jag att det fanns gott om tid att göra annat även då jag pluggade en naturvetenskaplig utbildning som krävde mycket av studenterna. Det är ju värre när man börjar jobba.
När jag skulle somna igår funderade jag på hela tillvaron, varför man pluggar en massa år och sen kämpar för att få ett välbetalt och intressant jobb. Är det det som är viktigt eller skulle det kunna vara viktigare att bara leva och verkligen göra det man vill. Surfa och må bra, bo i ett billigt hus någonstans längs Sveriges långa kust istället för en svindyr lägenhet mitt i stan?
Ja, nu har man börjat fundera på en massa existensiella frågor också. Men det är nog bara för att vädret suger och tiden på året inbjuder till depression.Ja, ja! Snart är det ju iallafall vår och ljusare tider!
-
Oscar;437365 wrote:Hade också svårt med matten första åren….för mkt surf och för lite plugg. Släppte till slut och då var det ganska lätt. Läs böckerna pärm till pärm och räkna alla uppgifter och gamla tentor är mitt tips.
EHm… Pärm till Pärm`?
Tycker jag pluggar så mycket jag kan, normalt fall 09-18 varje dag. Mer klarar man inte av. Sitter i biblioteket nu och plöjer gamla tentor till matematisk grundkurs om 2 dagar. Går hyffsat.Kanske bara att hänga kvar.. Alla säger att det bli bättre efter 2 år. Men nu är det inte skoj.. Roligt att plugga men klarar ju inte ett skvatt tycker jag. Kan mycket men presterar inte på tentorna, tvärtom får några andra. Kan inte ett dugg men klarar tentorna 🙂 Jag slarvar för mycket..
kalle57;437366 wrote:Hade oxå problems med matten och hade en del omtentor. Det är tuffast de första 2 åren sedan blir det lättare. Det är bara en fråga om disciplin och plöja räkneuppgifter – inget annat. Kör hårt bara så fixar det sig!Frågan är, är det värt det? Tycker jag pluggar så mycket man kan (nästan). Men inte klarar jag saker för det. Problemet är att man är låst i skolan pga föreläsningar och lektioner så man kommer hem efter 6 timmar på uni, då är kl 17 och man ska laga mat, ofta är jag pskykiskt trött efter en lång dag och kan inte tänka. Måste ut och spring eller träna på något sätt för att må bra då. Förhoppningsvis blir det mindre plugg den här terminen men tvekar på det… Någon Fysik kurs (som sägs vara “lätt”) samt flervariabel, (jag har inte klarat av envariabel på långa vägar.) suck..
Kan ingen säga att livet är en lek och att jag ska plugga till något skoj yrke där jag får massa pengar och ledighet. ?
-
sourra;437386 wrote:Kan trösta dig med att jag håller på med exjobbet och matteomtentor parallellt för tillfället så du är inte den enda som tycker matten är småsugig. Men surfa hinner jag med ändå =) Lätt värt att härda ut för att få lite goa jobb sen.
Sök till något masterprogram på I på Chalmers efter du rakat av din kandidat så är det mycket lättare att ta sig in. Det är ju bara matten som är jobbig, alla managementkurser, logistik etc är ju dagislätta. Sunt förnuft och sammanfattningar är det som krävs =) Till Uppsala tar det bara 4h med tåg och det är inte farligt dyrt heller.
Ehm… bara 4 timmar ? Låter trevligt 🙂
-
@Tim.Eriksson 437393 wrote:
EHm… Pärm till Pärm`?
Tycker jag pluggar så mycket jag kan, normalt fall 09-18 varje dag. Mer klarar man inte av. Sitter i biblioteket nu och plöjer gamla tentor till matematisk grundkurs om 2 dagar. Går hyffsat.Kanske bara att hänga kvar.. Alla säger att det bli bättre efter 2 år. Men nu är det inte skoj.. Roligt att plugga men klarar ju inte ett skvatt tycker jag. Kan mycket men presterar inte på tentorna, tvärtom får några andra. Kan inte ett dugg men klarar tentorna 🙂 Jag slarvar för mycket..
Frågan är, är det värt det? Tycker jag pluggar så mycket man kan (nästan). Men inte klarar jag saker för det. Problemet är att man är låst i skolan pga föreläsningar och lektioner så man kommer hem efter 6 timmar på uni, då är kl 17 och man ska laga mat, ofta är jag pskykiskt trött efter en lång dag och kan inte tänka. Måste ut och spring eller träna på något sätt för att må bra då. Förhoppningsvis blir det mindre plugg den här terminen men tvekar på det… Någon Fysik kurs (som sägs vara “lätt”) samt flervariabel, (jag har inte klarat av envariabel på långa vägar.) suck..
Kan ingen säga att livet är en lek och att jag ska plugga till något skoj yrke där jag får massa pengar och ledighet. ?
Hehe (tio bokstäver)
-
sourra;437401 wrote:Bara någon som hänger på Matematiskt Centrum kan roas av något sådant. Fattar du inte Adde!? Det är misär i sin renaste form när man inleder sina studier med att kugga röven av sig.
Been There, done that?
It’s sucks anyway…
Å ja, jag pluggar nu 🙂 Sitter med datorn som mp3 spelare bara 😉
-
Sjuksköterska! Jag pluggar till sjuksköterska på halvdistans, grymmt bra om man vill kunna surfa mycket. Har man bara diciplinen att plugga på kvällar och helger kan man surfa nästan hur mycket som helst. Klart att man som färdig sjuksköterska inte har fetaste lönen, men finns gott om variation lätt att jobba i utlandet och rätt surfvänliga arbetstidet. Jag tror också liksom många med mig att lönen för sjuksöterskorna kommer att stiga inom de närmsta åren. Alla mina praktikplatser har man jobbat 07-16 el 13-21 el 21-07 dessa tider är ganska surfvänliga enligt mig.
-
psn2
Gäst8 januari, 2008 vid 10:44@Tim.Eriksson 437393 wrote:
EHm… Pärm till Pärm`?
Frågan är, är det värt det? Tycker jag pluggar så mycket man kan (nästan). Men inte klarar jag saker för det. Problemet är att man är låst i skolan pga föreläsningar och lektioner så man kommer hem efter 6 timmar på uni, då är kl 17 och man ska laga mat, ofta är jag pskykiskt trött efter en lång dag och kan inte tänka. Måste ut och spring eller träna på något sätt för att må bra då. Förhoppningsvis blir det mindre plugg den här terminen men tvekar på det… Någon Fysik kurs (som sägs vara “lätt”) samt flervariabel, (jag har inte klarat av envariabel på långa vägar.) suck..
envariabel & grundläggande algebra, då är du ju bara i början. Då är det tufft (och inte så jätteroliga kurser), men det blir bättre. Framförallt genom att du lär dig hur du ska plugga. Det är som att lära sig surfa, det är bara att nöta på och efter ett tag lär du dig hur du lär in rätt saker på ett effektivt sätt. Testa lite vad som funkar för dig. För mig var det nöta gamla tentor som gav bäst utdelning/nedlagd tid.
Det är rätt skönt att vara färdig civ ing. Du får, som kalle här ovan skrev, fördelaktigt betalt jämfört med många andra yrken + ska väl tilläggas kanske mer stimulerande uppgifter. Jag jobbar som konsult och det ger mig hyffsade friheter i hur jag vill distribuera min jobbtid över veckan = någon eftermiddag surf här och där.
-
Mycket intressant tråd! Jag kan bara säga att personligen har jag ett vanligt kontors kneg som programmerare, men som tur är så har vi goda flextids möjligheter…
Jag tror att din inställning är det avgörande. Om du är en slacker och älskar surfing så ge dig hän och låt det styra. Skit i allas snack om att bli seriös i några år. Hade jag varit där du är idag, hade jag satsat på projektanställningar och tidsbegränsade jobb och levt livet däremellan.
Sjökapten nämndes – bra jobb och långa ledigheter. Jag har en polare som jobbar offshore på oljeplatform som geolog. Han tjänar asbra och jobbar i tvåveckors stötar.
Men, viktigast av allt – använd kondom för helvete!
-
😀 Sista meningen där av Bananen är jävligt viktig om du vill ha tid med surfing!!
För min del är jobbet inget problem, gymnasieingenjör med 20 år i jobbet, tjänar hyfsat, flexibel flextid inga problem att flexa halvdagar eller flera dagar (en del jobb har speciella flexregler med tider man MÅSTE jobba osv), kan ta semester i princip när jag vill, jobbet är helt OK dessutom.
Men som skrivet: akta dig för kvinnor, vips så vill de flytta ihop och ha ungar o hundvalpar o katter osv
-
Rekommenderar att plugga till Trafikpilot! Jobbar själv som lärare på Bromma, kombinerat med div båtjobb. Inte så mycket flygning så här års tyvärr, mest hemma och renoverar.
Så fort det är för blåsigt eller dåligt väder blir det inställda flygpass eller hela dagar. Oftast har jag med mig grejerna i bilen. Kanske blir lite flygning på förmiddagen och sen kommer ovädret, då är det bara att parkera flygplanet och åka vidare till lämpligt vatten. Och då har man ofta redan varit runt överallt och tittat från luften var det blåser bäst.
Hör av er om ni är nyfikna på en provlektion!
http://www.sasflygklubb.com -
Jobbar som ekonom i köpenhamn och tycker detta funkar utmärkt att kombinera med ett av mina största intressen, surfet. Har 7 veckors semester vilket är helt ok och en förstående chef som nästan blev glad för min skull när jag berättade att jag ville ta en månad ledigt för att dra till Sydamerika och surfa nu i februari. Alltså, se till att fixa en arbetsgivare som har förståelse för att det finns annat än jobb som betyder något. Tror lugnt att du kan fortsätta att satsa på din utbildning Industriell Ekonomi.
Men jag tror trixet för att få surfa mycket är att bo riktigt nära havet. Bodde tidigare i höllviken och hade ett 200 meter till spoten väg 100. Passerade havet på väg hem från jobbet, visade det sig vara surf var det bara att åka hem, ta en macka, rafsa ihop prylarna och sen iväg och på plats inom en kvart eller så. På så vis fick jag surfat oförskämt mycket i somras/höstas. Bor nu i Malmö och har 10 meter till havet, detta är dock ingen höjdar spot men ligger strategiskt bra placerad mellan näset-klagshamn-habo ljung.
/ andy
-
Jag arbetar som sjuksköterska. Mycket bra med oregelbundna arbetstider, kan sticka ut t.ex. en förmiddag om jag jobbar kväll osv. Avslutar alltid jobbet vid varje arbetspass vilket gör att det är lätt att ta ledigt.
Logga in för att svara.