Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

  • Studier, för att kunna leka mycket?

    Publicerad av tim-eriksson på 7 januari, 2008 vid 20:44

    Har tänkt på det här länge nu… men inte kommit fram till något realistiskt.

    Jag studerar nu Industriell ekonomi i Linköping, men det är aldrig någon fritid/lov… Är väll ledig 5-6 veckor per ÅR i 5 år istreck = inte mycket lek/surf. Sen så är det lite slitig utbildning. Men bra.

    Om jag ska ta sabbatsår härifrån så måste jag ta ett helt år, dvs jag kan inte bara plocka ut det bra halvåret för surf/snowboard och sen plugga vidare. Men det kan man på många andra program..

    Så… Någon som har en idé på utbildning/yrke som är realistisk (dvs inte vindsurfingproffs eller något) där man har relativt mycket fritid, får en bra utbildning och i framtiden ett bra jobb som går att kombinera med att resa mycket. det sistnämnda beror såklart på vilket jobb jag söker men t.ex. polis är ju struket rätt bra eftersom det kräver att man jobbar rätt mycket.

    Såå… vad föreslår ni !

    Ekonomi? Trist men mycket fritid och skulle nog kunna jobba samtidigt, = mycket surf och resor. Men sjuiuuukt tråkigt.

    Stort tack för alla tips, även om utland studier !

    Just ja… den här tråden hör hit pga det handlar om att kunna få ut mycket surf av ens liv 🙂

    stoorfaen svarade 16 år, 3 månader sedan 38 Medlemmar · 112 Svar
  • 112 Svar
  • oldschool

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 21:09

    Lärare är väl ganska så oslagbart när det gäller semesterveckor!

  • militaren

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 21:17

    Jag kan rekomendera att plugga till officer. som teknisk officer pluggar du huvudsakligen i halmstad och får utbildning, bostad och maten betald. 10 min till havet. sedan i yrkeslivet finns det stora möjligheter att samla på sig ledighet och resa utomlands. i en satsning som finns nu kan man jobba 50% och ägna sig åt en tjänste idrott 50% betalt. förutsättningarna är att man ska tävla på elitnivå. segling är en tjänsteidrott men inte just vindsurfing. ska föra en dialog med högkvarteret angående just detta och se om vindsurfingen kan gå in under segling. vore toppen om det gick.

    //Kd Helin

  • junksurf

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 21:25

    Kapten/styrman hade ja sattsat på har en kompis som jobbar som de. Han jobbar 5veckor/ ledig 5veckor. 25 veckor om året över till surf/skid resor på heltid.
    Ganska slappt jobb tillgång till internet så man hinner planera o boka sin nästa resa. hufsad lön me
    http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/trafikflygare.htm

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 21:26

    Tror inte yrket i sig är avgörande. Det handlar om hur man förhandlar och planerar för sig det yrke man nu har. Jobba hårt när det går, ställ upp när det behövs, men var tydlig med att du vill ha frihet utbyte.

  • junksurf

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 21:28

    @Junksurf 437329 wrote:

    Kapten/styrman hade ja sattsat på har en kompis som jobbar som de. Han jobbar 5veckor/ ledig 5veckor. 25 veckor om året över till surf/skid resor på heltid.
    Ganska slappt jobb tillgång till internet så man hinner planera o boka sin nästa resa. hufsad lön me
    http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/trafikflygare.htm

    och så lär man sig att klippa och klista me : )
    http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/sjobefal.htm

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 07:05

    Jag håller med Ola H.

    Men ett jobb som verkar svårslaget för mycke surf är att bli pilot.

  • oscar

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 07:16

    Poliser kan jobba ihop ganska mkt komp liksom läkare.

  • stinger

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 07:22

    En kompis kompis sökte jobb på Nordsjön i oljebranschen, jobba 3v ledig 2 eller hur det nu var + närhet till en del schyssta spots på norska kusten.

  • kalle57

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 07:25

    Tycker nog inte du ska sumpa din fina utbildning för att bli polis eller liknande. Hitta ett schysst jobb som civ ing som du kan bygga din framtid på och surfa på helgerna istället. Är själv civ ing och har 6 veckors semester och fri arbetstid, dvs kan i stor utsträckning själv välja att sticka o surfa en förmiddag, samtidigt som jag tjänar bra. Pengar är som bekant bra att ha för resor och utrustning mm.

  • sourra

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 07:26

    @Tim.Eriksson 437320 wrote:

    Har tänkt på det här länge nu… men inte kommit fram till något realistiskt.

    Jag studerar nu Industriell ekonomi i Linköping, men det är aldrig någon fritid/lov… Är väll ledig 5-6 veckor per ÅR i 5 år istreck = inte mycket lek/surf. Sen så är det lite slitig utbildning. Men bra.

    Har du möjlighet – byt till I på Chalmers. Vi är lediga en månad vid jul/nyår och tre hela månader på sommaren. Dessutom har vi Varberg på 45 minuters körväg och en massa andra fina ställen på närmare avstånd…

  • tim-eriksson

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:26

    Lärare, Nja… Aldrig varit min grej tror jag.

    Officer, Verkar för låst var man jobbar? Inte så sugen på det heller. Lite för smalt?

    Kapten/styrman – Att vara borta 5 veckor irad.. Tråkigt, vill defenetivt inte vara borta 5 veckor från folk jag gillar. Om jag får en flickvän igen (förhoppningsvis finns det någon vettig kvar) så kommer jag aldrig kunna ha det yrket 🙂 Men annars är det ett grymt jobb. Tänkt på det litegrann.

    Pilot ! – Tänkt mycket på det, men aldrig riktigt tagit tag i tankarna. Lite rädd att man aldrig ska få en bra hembas nära vänner och kära? Säkert hur skoj som helst att fara runt i världen några år men när man är 40 bast? Då vill man nog vara på samma ställe majoriteten av ens tid iaf.. Och tror det blir Sverige (Lite tråkig, jag vet).
    Ska kolla upp det där lite närmare… har 2 st kompisar som utbildat sig till pilot och de verkar trivas med jobbet, men det är dock aldrig hemma i Uppsala där de är uppväxta/har flickvän.

    Angående min utbildning jag läser nu, Tycker att det är skoj att läsa. Men… Ribban är lite för hög. Har svårt att klara av kurserna och brättas nu med envariabel och linjär algebran. Visserligen är det betydligt fler än jag som gör detta. Men när man inte klarar kurserna ligger de och släpar. Äter upp allt vad lov heter. Normalt fall har vi 3 veckor vid jul, 2 vid påsk + sommar. Men på alla dessa perioder kommer jag ha omtentor. Dvs ingen fritid alls nästan.. I 5 (!) år… Är det värt det? Kanske… Ska försöka få fart på ett liv här nere samtidigt som jag försöker klara studierna.. Men vi får se hur det går 🙂 Mer Roxen helt klart i vår i alla fall !

    Chalmers – Tja.. Kommer tyvär inte in där 🙁 Och sen är det ungefär samma upplägg där, lite lättare matte än på lith (enligt folk) men inte mycket mer. Sen så är det en j*vla bit hem till Uppsala för mig då. Inte för att jag är “rädd” för att flytta men alltid trevligt att kunna åka hem kortare perioder utan att göra ett projekt utav det hela.

    Jag vet att om jag klarar den här utbildningen så är det kanon, kan nog få lite vilket jobb jag vill och behöver inte jobba 50 h per vecka, allt handlar om vad man vill ha 🙂 Men… i närmaste 5 åren då?

    Tack för era svar, inte mycket klokare än, men det kommer nog 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:31

    @Oscar 437344 wrote:

    Poliser kan jobba ihop ganska mkt komp liksom läkare.

    Å andra sidan är läkare ett släkte som verkar gilla att jobba hur mycket som helst. Det är inte överdrivet ovanligt att de använder sin komptid till att extraknäcka eller starta eget…

  • oscar

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:52

    Hade också svårt med matten första åren….för mkt surf och för lite plugg. Släppte till slut och då var det ganska lätt. Läs böckerna pärm till pärm och räkna alla uppgifter och gamla tentor är mitt tips.

  • kalle57

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:56

    Hade oxå problems med matten och hade en del omtentor. Det är tuffast de första 2 åren sedan blir det lättare. Det är bara en fråga om disciplin och plöja räkneuppgifter – inget annat. Kör hårt bara så fixar det sig!

  • wisco

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:28

    bli i allafall inte meteorolog, dåligt betalt aldrig ledig och alla du møter bara gnæller på dig…

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.