Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 09:19

    @oldschool 440924 wrote:

    Haha…tror knappt jag känner någon som jobbar med vad de utbildade sig till 🙂

    Det enda som är garanterat i livet är att det är fullt av överraskningar!

    Nästan alla jag känner jobbar med vad de utbildade sej till… :smirk:

  • aronh

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 11:53

    Jag började precis som du Tim studera civilingengör. När det gäller att välja en studieort där man kan surfa mycket under utbildningen gjorde jag helt fel. Jag flyttade från den skånska nordvästkusten till Stockholm. Sen jag började har jag varit hemma tre gånger en helg i början av förra terminen en i slutet och över jullovet. Det har blivit surf vid varje tillfälle kanske skrapat ihop 9-12 gånger alt som allt och mår skitdåligt över det.

    Jag tycker också att nivån har varit aningen hög men har ändå klarat mig utan omtentor. Jag tänker nog bita ihop ett år till och sen ta tredje året i Stavanger. Sen efter tre år ta ut en examen och spara de sista två åren till senare. Hur ser möjligheterna att byta studieort eller ta ett utbytesår om man går på en något specialicerad linje som Materialdesign på KTH? Måste man hitta något liknande för att man ska kunna tilgodoräkna sig det året?

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 13:47
    Aronh;440976 wrote:
    Jag började precis som du Tim studera civilingengör. När det gäller att välja en studieort där man kan surfa mycket under utbildningen gjorde jag helt fel. Jag flyttade från den skånska nordvästkusten till Stockholm. Sen jag började har jag varit hemma tre gånger en helg i början av förra terminen en i slutet och över jullovet. Det har blivit surf vid varje tillfälle kanske skrapat ihop 9-12 gånger alt som allt och mår skitdåligt över det.

    Jag tycker också att nivån har varit aningen hög men har ändå klarat mig utan omtentor. Jag tänker nog bita ihop ett år till och sen ta tredje året i Stavanger. Sen efter tre år ta ut en examen och spara de sista två åren till senare. Hur ser möjligheterna att byta studieort eller ta ett utbytesår om man går på en något specialicerad linje som Materialdesign på KTH? Måste man hitta något liknande för att man ska kunna tilgodoräkna sig det året?

    Mjo, hoppet från Skåne till sthlm var ju inte såå klyftigt om du vill surfa 🙂 Jag får ändå surfa mer här i Linköping än hemma i Uppsala.

    Angående utlandsstudier. Du får tillgodoräkna likande kurser. Men du får en 3:a oavsett om du maxar kurser utomlands. Dvs du får inte topp betyg. Att hitta kurser utomlands till just sin linje kan vara lite knepigt men burkar gå bra för oss som läser I. Du får helt enkelt börja leta efter kurser som är likande de du borde läsa hemma i sthlm. Sen knallar du upp till din studievägledare och pratar lite. Ungefär så tror jag det går till.

    Får se hur jag gör nu… kunde inte byta till ekonomi den här terminen så jag måste börja på hösten 08..

    Ska söka pilot/polis och lite andra saker men vette tusan… Känner mig lite vilsen atm :(. Och att byta till någon annan civilingenjör hjälper inte mig ett skvatt då det är matte kurserna jag har problem med, inte resten.

    Stavanger? Norge? Mjo… varför inte!

  • aronh

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 15:42

    Jag ska undersöka detdär med utlandsstudier. Häng med till Stavanger eller något annat ställe tredje året om du hänger kvar.

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 16:23
    Aronh;441020 wrote:
    Jag ska undersöka detdär med utlandsstudier. Häng med till Stavanger eller något annat ställe tredje året om du hänger kvar.

    Låter som en bra idé, Gillar Norge 😉 Hör av mig när det närmar sig då :D?!
    Tänkte mer på Aussie eller något… Men tror att norge är lättare att genomföra och framförallt billigare. Kan ju t.om köra dit en bil så man har den där.

  • pos

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 16:35

    Jag rekommenderar: Bli forskare. Skapligt betalt (i alla fall på KTH), 100% flex och möjlighet att plocka 99% av alla bra surfdagar. Sen åker man ju på konferenser lite varstans i världen där det ofta går att surfa.

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 16:42
    pos;441029 wrote:
    Jag rekommenderar: Bli forskare. Skapligt betalt (i alla fall på KTH), 100% flex och möjlighet att plocka 99% av alla bra surfdagar. Sen åker man ju på konferenser lite varstans i världen där det ofta går att surfa.

    Problemet är ju att jag inte är så duktig på matte (nåja, okej men det går för dåligt) Å att forska :/… Kan man verkligen utbilda sig till forskare ? Trodde man blev det om man blev riktigt duktig på något område ungefär..

  • aronh

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 17:54

    @Tim.Eriksson 441027 wrote:

    Låter som en bra idé, Gillar Norge 😉 Hör av mig när det närmar sig då :D?!
    Tänkte mer på Aussie eller något… Men tror att norge är lättare att genomföra och framförallt billigare. Kan ju t.om köra dit en bil så man har den där.

    Låter gött. En bil är nog inte fel.

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 10:08

    @Tim.Eriksson 441033 wrote:

    Problemet är ju att jag inte är så duktig på matte (nåja, okej men det går för dåligt) Å att forska :/… Kan man verkligen utbilda sig till forskare ? Trodde man blev det om man blev riktigt duktig på något område ungefär..

    Normalt sett blir man först doktorand, vilket är en forskarutbildning (dvs en del kursläsande och en del forskning). Efter det kan man med lite tur få en tjänst någonstanns som innehåller mycket forskning (och resten undervisning) men det är inte helt lätt att få dessa tjänster.

  • jpeters

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 12:42

    Men Tim… du blir 21 i år. Du gillar att surfa och leva, right? Då har jag ett förslag på vad du ska göra.. surfa! Du kan ju lätt glida rundor, resa/jobba 3-4 år till utan att behöva bry dig alltför mycket om framtiden. Klart att man kan planera en karriär nu och försöka rida lite på konjunkturen, men varför spekulera för mycket. Kanske kommer du under tiden du är ute att komma på precis vad du vill jobba med, kanske inte. Det finns tusentals olika inriktningar på arbete som du inte ens visste fanns eller ens har funderat över.
    Vem vet, kanske slutar man som sarongförsäljare på bali?

    Good luck

    P.S. om du väl kommit in på programmet, kan du inte bara hoppa av (el. smita iväg) och behålla din plats så du kan återuppta senare om du blivit mer sugen då? utan att stanna ända till sommaren och ta ett regelrätt studieuppehåll? har själv gjort nåt liknande. D.S.

  • oscar

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 12:54

    Tim jag pluggade först 2 år, var sjukt trött då jag låg ca 30 poäng efter. Stack till WA och Pozo en termin och kom tillbaka med nya krafter, pluggade ikapp dom där jävla mattetentorna med bra betyg så ge inte upp. Under terminen du pluggar ikapp matten kan du alltid läsa lite slökurser som miljö och marknadsföring. Sätt alla andra kurser och ta matten efterhand.

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 21:45
    Oscar;441297 wrote:
    Tim jag pluggade först 2 år, var sjukt trött då jag låg ca 30 poäng efter. Stack till WA och Pozo en termin och kom tillbaka med nya krafter, pluggade ikapp dom där jävla mattetentorna med bra betyg så ge inte upp. Under terminen du pluggar ikapp matten kan du alltid läsa lite slökurser som miljö och marknadsföring. Sätt alla andra kurser och ta matten efterhand.

    Redan efter en massa kurser.. Den enda i klassen som har missat 3/4 kurser nu. Trist. Dock är vi 2 st som har matematisk grundkurs kvar i sommar att göra och sen är det ett gäng på resternade 2 kurser.
    Dock sjukt segt att vara efter ! Långt efter. Men tack för att du bevisade att det gick att komma ifatt ! Dock en fråga… Hur hade du råd med WA och pozo en termin? Förstår inte riktigt när du fick fram dessa pengar :confused2:.

    Mina kurser år 1:

    Fortarande riktigt tveksam hur jag ska göra, kunde som sagt inte hoppa över till ekonomi nu så det finns igentligen bara två val.

    1. Vara kvar och plugga 2 år. Sen leka
    2. Hoppa av, jobba ihop pengar för att kunna leka. Börja på ekonomi till hösten.
    3. Vara kvar och plugga, söka in på ekonomi till hösten.
    4. Hänga kvar och ta sabbatsår efter sommaren. (Tror dock inte det är så smart för då blir år 2 riktigt tungt)

    Gah… Blir galen, Känner mig helt vilsen i vad man ska göra. Pilot yrket är stryket då det är 4% som kommer in. Ska dock söka.

    Ne.. Ska sova nu. Mycket plugga imorgon. natti.

    Å TACK allihopa, stor del tack vare folk här som jag fortfarande hänger kvar faktiskt. Trodde inte man kunde missa så mycket som bl.a Oscar har gjort och ändå klara det. :smirk:

  • sourra

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 21:49

    Bomma envarre 2 och flervarre samt linjära system också så är du i mina fotspår. Jag har fått upp intresset lite lite för matten efter att jag fått lära mig i andra kurser hur matte tillämpas och funkar ute i verkligheten. Abstrakta läror är inte min grej.

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 21:59
    sourra;441602 wrote:
    Bomma envarre 2 och flervarre samt linjära system också så är du i mina fotspår. Jag har fått upp intresset lite lite för matten efter att jag fått lära mig i andra kurser hur matte tillämpas och funkar ute i verkligheten. Abstrakta läror är inte min grej.

    Sourra, om du bodde i linköping skulle du få bli min mentor för livet ! 😀

    Känner också att abstrakta grejor inte är min grej alls. Vill veta varför jag håller på med något. Fysiken däremot känns klart bättre.

    Vem vet, kanske jag borde hänga kvar och bli den där misslyckade studenten som håller på med matematisk grundkurs i 3:an 😉 Hursomhelst så slipper jag supa skallen av mig i 3 veckor nästa år pga jag kan inte vara fadder pga omtenta i matematisk grundkurs 🙂 *YES*

  • mes

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 09:44

    @Tim.Eriksson 441597 wrote:

    Redan efter en massa kurser.. Den enda i klassen som har missat 3/4 kurser nu. Trist. Dock är vi 2 st som har matematisk grundkurs kvar i sommar att göra och sen är det ett gäng på resternade 2 kurser.
    Dock sjukt segt att vara efter ! Långt efter. Men tack för att du bevisade att det gick att komma ifatt ! Dock en fråga… Hur hade du råd med WA och pozo en termin? Förstår inte riktigt när du fick fram dessa pengar :confused2:.

    Mina kurser år 1:

    Fortarande riktigt tveksam hur jag ska göra, kunde som sagt inte hoppa över till ekonomi nu så det finns igentligen bara två val.

    1. Vara kvar och plugga 2 år. Sen leka
    2. Hoppa av, jobba ihop pengar för att kunna leka. Börja på ekonomi till hösten.
    3. Vara kvar och plugga, söka in på ekonomi till hösten.
    4. Hänga kvar och ta sabbatsår efter sommaren. (Tror dock inte det är så smart för då blir år 2 riktigt tungt)

    Gah… Blir galen, Känner mig helt vilsen i vad man ska göra. Pilot yrket är stryket då det är 4% som kommer in. Ska dock söka.

    Ne.. Ska sova nu. Mycket plugga imorgon. natti.

    Å TACK allihopa, stor del tack vare folk här som jag fortfarande hänger kvar faktiskt. Trodde inte man kunde missa så mycket som bl.a Oscar har gjort och ändå klara det. :smirk:

    Matten kräver ju att du förstår den och det kan ta mer eller mindre tid men de allra flesta fixar det till slut och då är det en grym tillfredsställelse faktiskt… nästan hardcore…från att sitta och stirra på kinesiska tills att det plötsligt klarnar…det ger en grym kick faktiskt…men det kräver arbete!
    Det handlar ju vad du vill göra…välja det du är intresserad av eller det som är enklast!? Fast när jag var junior så pluggade jag mest för att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra annars. Kan vara smart att ta eventuella sabbatsår tidigt så att man får mer tid att bygga på sig kött på benen map sitt studieval. Jag kom på vad jag vill göra vid 35 års ålder…mao lite sent…
    Lycka till iaf!
    🙂

Sida 7 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier, för att kunna leka mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.