• Styrofobia!

    Publicerad av rian på 27 februari, 2001 vid 09:09

    Tjena konfisar!

    Jag kör på en Vågbräda Custom/sandwich 255.
    Men sist jag var ute spräckte jag mastboxlaminatet och bräsan sörplade i sig ca. 2kg vatten, och den är
    så att säga inte så kvick längre.

    Är det nån som har nåt bra tips på hur man får ut vattnet ur brädan, fort?
    Nu tycker jag att min 260:a suger vatten så fort jag tittar på den=fobi.

    Tackar för svar!
    /Rian

    anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 09:26

    Tjena! En grej du kan göra är att göra två hål (kan va fler om du har mycket vatten) lägga brädan i ett varmt rum ca 30 grader eller varmare, med hålen neråt såklart (kanske tom en bastu, har ej provat det men funderat) sätt gärna skålar under hålen så ser du hur mycket som kommit ut.
    Du kan också borra ett hål i häcken (på brädan) och ställa den på med häcken neråt.
    Jag har själv praktiserat det första ett par gånger och det har funkat bra för mig! Det andra tar för lång tid!
    En annan grej kan man göra på sommaren, ta ut luftskruven och klä undersidan med svarta sopsäckar och lägg den sedan i solen, samma effekt som att lägga den i ett varmt rum. Har även provat detta efter tips från Christoffer Rappe! funkar också bra!! (UTAN DELAMINERING!!!)

  • monsterman

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 10:42

    Går det inte att använda tryckluft, och blåsa genom hålet man borrat i brädan, förslagsvis med ett sådant munstycke man använder för att blåsa upp fotbollar? Det borde få ut vattnet relativt snabbt..

  • kapten-k

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 11:55

    1. sluta segla på brädan när den e paj!(lite sen nu kanske)
    2 om mastkasseten e kass så kan du ju ta ut den så vattnet kan ta sig ut samma väg det kom in..skär ut alltihopa och plasta i en ny kasset senare .. alternativt borra några hål vid mast kasseten och lägg bradan upp och ner
    3.borra ett hål i nosen och ett i aktern(typ 10mm) och fixa en grej så du kan snurra brädan (inte det lättaste men effektivt)

    sabba nu inte brädan i en bastu eller dylikt..(sopsäcksmetoden funkar, men e det sommar nu??)

    Mitt tips är #2 samt att du lägger brädan i ett varmt (torrt) rum typ 25-30grader max 60grader(fast då kravs det en bastu om du inte har väldigt grymma element) Låt brädan ligga där länge det kan ta nån månad om du ill ha ut varenda gnutta vatten

    Surfa på!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 12:04

    Passa dig för att sätta brädan på tork i en bastu. Är det en bräda med frigolit som kärna (vilket det med största sannolikt är att döma av din beskrivning) så smälter denna vid relativt låg temperatur med påföljd att brädan blir obrukbar. Jag har egen as-sur erfarenhet av detta sk torkabrädanibastu-fenomen. För att vara på den säkra sidan – utan att faktiskt prova frigolitens värmebeständighet – skulle jag absolut avråda att torka i temperaturer över 50 grader.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.