Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sugen på att börja igen…

  • Sugen på att börja igen…

    Publicerad av paz på 28 januari, 2004 vid 07:16

    Det finns en himmla massa nya prylar…
    Jag surfade senast på det glada 90-talet ( 93-96 ) på en ultrasmal och redan då omodärn speedbräda, och nu så är jag sugen på att trilla dit igen.
    Så min fråga är; vad har hänt dom senaste 8 åren, vad ska man ha för bräda om man mest vill segla snabbt o bara hoppa litegranna. Är det nån som har en komplett utrustning att sälja ( under 10 000:-)? (… på västkusten)
    / Johan

    nordgren svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • paz

    Medlem
    29 januari, 2004 vid 23:14

    å så lyfter vi lite..

  • adde

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 08:18

    Jag känner igen det där.

    Seglade själv fram till 95′ då det av flera anledningar rann ut i sanden. Trotts det så kände jag mig konstig i magen de gånger de blåste (kan tillägga att det aldrig blåst så mkt i sverige som mellan 95′ och 00′). Någonstans VAR jag fortfarande vindsurfare – på samma sätt som jag fortfarande ÄR skateare trotts att jag inte stått på en skateboard på 12-13 år (…någongång i framtiden kanske…).

    Hur som helst så fick jag, av en elev, frågan om jag inte håll på med någon “riktig” sport, gå på gym räknades väl inte. Detta var på våren 00′ och reflexmässigt så fick jag ur mig “jag surfar”. Av någon anledning så fastnade det i huvudet och några veckor senare stod jag med vinden och solen i ansiktet på Rossö utanför strömstad. Jag hade fått mina gamla prylar uppfraktade från ostkusten där de legat och gottat sig i en polares garage. På vattnet var två gubbar med 5.0 och jag stod på stranden med min Tiga 260 ACR, NP C25 mast och ett ljusblått V8 6.0 allt daterat till tidigt 90-tal. Med en ny bom köpt på Bunk i Grebbestad och en våtdräkt knappt värt namnet drog jag ett djupt andetag med salt, tång och bohuslän. Så fort jag greppade bommen och fotstroppen för att sjösätta ekipaget så skedde förvandlingen, inte lika iögonfallande som Hulken – mer som när Peter Parker blev biten av den radioaktiva spindeln. Jag blev – för evigt – förvandlad.

    Det är som att cykla, trotts 5 vattenfria år så satte jag både duckgippen och laydown (som tidigare åt olika håll…) kanske inte med samma graciösa still som tidigare(?) eller med samma höga(?) procent. Dock, bollen var i rullning – och jag gjorde en shoppingrunda (eller snarare påbörjade en shoppingrunda som ALDRIG kommer att ta slut…), via en Bic Viviace hamnade jag på en freestylebräda och till min glädje upptäckte jag Steffo och dessutom hade jag ju Ola H. som kollega. Sedan dess har det plöjts igenom en hel del material och jag börjar hitta det jag gillar, jag har packat flygväskan och bilen och åkt dit vinden blåser. Stått i snålblåst och snett regn (som regnar rakt in i näsborrarna) på österlen i oktober i hopp om att få segla en av sverigen bästa vågor (vilket jag fick). Jag har simmat hem med en bruten mast i Klittmöller och sett världens bästa segla i 55 knops vind i Pozo. Jag har rygglandat bakåtloopar bland kompisar i Varberg och njutit av sveriges säkraste bris på sveriges Tarifa, Haga Park.

    Med andra ord jag har aldrig ångrat mig ens en sekund.

    Vad väntar du på?

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 09:37

    Jo så är det. Hittar man sin grej i livet så finns det där.
    Har surfat till och från sedan jag flyttade ner till västkusten. Nu i år skall jag göra en liten satsning och få många timmar ute på havet. Började med surfing som ersättning för skidåkning (längd), skum ersättning men lika skoj! Trots att jag inte kallar mig surfare eller surfat så mycket så kollar man lite extra på vindprognoserna.
    Denna vinter har dessutom bjudit på skidåkning i stora mängder och vips så är man ute och nöter sina mil igen och inser att -en gång skidåkare, alltid skidåkare! Det samma gäller surfingen så ut på dom gamla grejerna och kör. Det som funkade då funkar nu…sen kan man ju alltid uppgradera sig!

  • paz

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 10:09

    Skulle gärna prova med mina gamla prylar, men det mesta är stulet (sjöbods inbrott).
    Så det är ingen extrem skillnad på en gammal fin slalom-bräda och nyaste freeride-brädan, (man surfar inte dubbelt så snabbt med halva vinden osv..)?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 10:25

    Ja vi längdåkande vindsurfare får nog hålla oss anonym på denna konf, en konf som förövrigt, enl. min mening, har betydligt högre i tak och trevligare atmosfär än densamma på skidsport.com. Bra gjort alla vindsurfare, annars är längdskidåkningen överlägset för flåset, ja jag cyklar en del i skogen också men…

    Att det blåst mycket mellan -95 till 2000, det måste väl ändå inte gälla västkusten. Jag flyttade hit -96 och tycker väl inte att denna period varit särskilt blåsig, men kanske har jag fel.

    Annars vill jag bara säga till alla återfallssurfare Välkommen tillbaka!
    Prylarnas funktion är bättre än nånsin, men kanske kvalitén är lite sämre på vissa dräkter och segel, vilket är förståeligt eftersom prylarna idag ibland är billigare än på -90 talet.
    Än en gång Välkommen tillbaka!
    /H-J

  • hstrom

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 11:17

    Tja!

    Ett tips… Åk ner till björlanda eller fiskebäck nån dag när det blåser i vår… brukar alltid finnas en massa folk där då som du säkert kan få tips o råd av… kanske även testa nåra repor!

    /Jonas

  • pajas

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 11:40

    hade oxå surfpaus mellan 95-00
    verkar som många tröttnade just då ….
    men som tur var så började man igen och har även hunnit köpa nya prylar

    fast har mina slalom prylar från 92-93 kvar än…. fast dom ligger kvar nere i småland …men ska ta upp dom till sthlm till våren tror jag

  • paz

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 12:06

    inte sugen på att sälja slalom-utrustningen billigt då..?

  • pajas

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 13:21

    hmmmm kanske det …
    Det är en Fanatic Mega JAG och 2 sailworks race 5,1 och 6.5
    och 2 kolfiber master sailworks och om jag inte minns fel så är det en Nautix jumbo bom och några ART fenor

  • karnan

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 15:25

    Själv höll jag uppe i ca 15 år (!). Som återfallssurfare kan jag idag överhuvudtaget inte fatta hur det gick till. Får väl skylla på att livet kom emellan. Hur som helst var det en baggis att starta på nytt. Kroppen kommer ihåg trots att det gått en massa år. Det stora problemet för mig var att hitta in i pryldjungeln och att lära mig vindsurfiska. Steffos har varit en suverän resurs i båda avseendena. Nu väntar jag på islossningen och dagen då jag ska inviga min ny bräda. Ett rejält hopp innan hösten och en loop innan 50 är mina mål…

    /Johan

  • nordgren

    Medlem
    30 januari, 2004 vid 15:25

    Shit vilken god läsning!! smile.gif
    Det är ju så att man får rysningar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sugen på att börja igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.