Härligt med ungtupp som gör come-back!! Vad gäller andra ungdommar är det väl ganska tunt. Några enstaka som åker runt vad jag vet. För övrigt tycker jag klassen känns rätt stabil vad gäller antal utövare. Några slutar och andra kommer tilll. Känns stark i Stockholm men har kanske gått ner lite i Göteborg.
Segel: Helt klart är väl att allt fler väljer en mindre än 12.5 som största storlek. Lika klart är väl att rätt många tycker det räcker med två segel i stället för tillåtna tre. En 9.8/10 och en 11.5/11.6 tycks vara den gyllene kombinationen även om andra förekommer (t ex 10.7 och 11.6). I synnerhet du som är ganska lätt borde klara dig på de lite mindre storlekarna. Seglen har både blivit stabilare och fått mer power.
Brädorna har blivit kortare med SB i täten, dessutom blir de lite lite bredare i häcken för varje år. På fenfronten tycks de mjukare vara inne (har nog med att göra att vi använder lite mindre segel/bredare brädor), samt att de lutar mindre bakåt än tidigare (gamla fenor går enkelt att ”raka fram”).
Det viktigaste tycker jag ändå är att det inte allls är säkert att senaste årsmodell prylar är snabbare än förra årets. Man kan således vinna både i Sverige och internationellt på förra årets grejor. Detta innebär att man kan kitta upp sig på värstingprylar relativt billigt och att man inte heller behöver byta varje år.
Välkommen tillbaka!
Jesper B