Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP, är det något?

  • SUP, är det något?

    Publicerad av spitchen på 29 april, 2010 vid 14:56

    Någon som testat på det här med SUP? har ju sett det på film, bild och så men hur är det jämfört med vanlig surf och vindsurf?
    Blir det inte lite som en kanot fast på bräda? någon som kan jämföra?

    Mvh/Spitchen

    nemo svarade 13 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • nemo

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:41

    jag skulle säga att det är det bästa komplementet till vågsegling, kitesurfing ,vågsurfing som fins just nu. Mer tid på vattnet, längre rides, bättre överblick över vart nästa set kommer, helkroppsträning träning + balans och vågsinnet. den stora nackdelen som jag ser det är när det blåser över 10 meter men då åker seglet på för min del eller ett downvindrace med suppen. Var nere i marocco och längtade så efter min hokua 9’6″ i stälet för de hyrda longboadsen av flera anledningar. 1 är för dampad för att vänta, med en sup kan man plocka allt, det som blir över eller innan någon annan är i närheten (glöm inte respekten)2 mer mobilitet och överblick alldrig mera trött i nacken efter att paddla liggande. Downvindrace är hur kul som helst. om jag bara skulle ha två brädor skulle det bli min hokua 9’6 och min 80liter vågis

  • jesper-b

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 13:13

    Om vi snackar surfing i vågor så är ännu ett argument för SUP att det oftast är mycket enklare än vanlig surfing (utan rigg, paddel eller drake). Det svåra i surfing är oftast take off, dvs paddla in och ställa sig upp på en våg. Ju snabbare våg desto svårare. På en SUP får du upp högre fart på brädan innan vågen tar dig, du står redan upp och har bättre blick och kan därför ta beslut om vart och hur du ska rida. Du kan även paddla på under hela processen, till skillnad mot en vanlig take off när du måste sluta paddla och ställa dig upp…

    Personligen tycker jag dock det är en poäng att lära sig surfa “på riktigt”. Det smärtar i ryggen, nacken, kräver en djävla bestämdhet och tar rätt lång tid – typ åtminstone en livstid. Men belöningen är stor för varje “lära sig cykla steg” man tar sig över. När man sedan behärskar en surfbräda utan hjälpmedel kan men lättare utvärdera huruvida paddel eller inte paddel är roligast eller mest lämpligt för just en själv…

    Det är inte helt utan anledning att rätt många surfare har lite svårt att begripa sig på vindsurfing, kitesurfing, tow-in och ny senast SUP… Varför krångla till det?

    Varför tog jag inte med mig en SUP på min senaste surfresa? Vill bli bättre surfare och orkar inte släpa på så stora grejor på flyg mm.

    Oavsett paddel eller inte – se för fasen till att börja surfa utan rigg eller drake!!

    /JB

  • nemo

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 16:11
    Jesper B;609725 wrote:
    Om vi snackar surfing i vågor så är ännu ett argument för SUP att det oftast är mycket enklare än vanlig surfing (utan rigg, paddel eller drake). Det svåra i surfing är oftast take off, dvs paddla in och ställa sig upp på en våg. Ju snabbare våg desto svårare. På en SUP får du upp högre fart på brädan innan vågen tar dig, du står redan upp och har bättre blick och kan därför ta beslut om vart och hur du ska rida. Du kan även paddla på under hela processen, till skillnad mot en vanlig take off när du måste sluta paddla och ställa dig upp…

    Personligen tycker jag dock det är en poäng att lära sig surfa “på riktigt”. Det smärtar i ryggen, nacken, kräver en djävla bestämdhet och tar rätt lång tid – typ åtminstone en livstid. Men belöningen är stor för varje “lära sig cykla steg” man tar sig över. När man sedan behärskar en surfbräda utan hjälpmedel kan men lättare utvärdera huruvida paddel eller inte paddel är roligast eller mest lämpligt för just en själv…

    Det är inte helt utan anledning att rätt många surfare har lite svårt att begripa sig på vindsurfing, kitesurfing, tow-in och ny senast SUP… Varför krångla till det?

    Varför tog jag inte med mig en SUP på min senaste surfresa? Vill bli bättre surfare och orkar inte släpa på så stora grejor på flyg mm.

    Oavsett paddel eller inte – se för fasen till att börja surfa utan rigg eller drake!!

    /JB

    Old school flawor! Det ena behöver som tidigare sagt inte utesluta det andra, men för mig gäller vanlig cost benefit analys. Hur skall jag få så mycket ut av tiden på vattnet? hur skall jag få så lite värk som möjligt? Hur skall jag kunna utöva sporten så mycket att kurvan stadigt pekar uppåt? Då blir det för mig SUP framför vågsurf än så länge. Ett annat land en annan tid (fyra vuxna barn) en fyrhjulsdriven california folkpension i ett varmt land med 3m swell hälften av alla dagar, så skall nog jag också krypa till korset…
    har du polckat hem någon bark än?

  • jesper-b

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 06:40

    har du polckat hem någon bark än?

    Barken hade sin jungfrufärd härom morgonen. Frosten låg kvar, 3 grader plus. En liten men inte störande nordvästvind. Fåglarna vårgalna. Allt folk låg fortfarande och sov efter sitt valborgsfirande. Jag tog min längsta paddel och knallade ner till närmsta vik med en nyuppackad BARK 14′ custom på axeln. Kolfiberbotten glänste ikapp med östersjön i den tidiga soluppgången.

    Tänkte bara ta en kortis för att känna in brädan och kropp. Men det var ju helt dj-la magiskt. Naturen; vattnet, fåglarna, luften och en och annan människa vaknade till liv när jag paddlade ut genom Skurusundet…ut mot öppnare vatten. Kunde inte låta bli att speeda på lite då och då och jag kände mig precis lika pigg som fåglarna lät. VÅRMAGI!

    Drygt två timmar senare la jag ner brädan i garaget. Knallade in i duschen, tog av min knallröda nya GUL-dräkt (satan vad våtdräkterna utvecklas). Sen på med en espresso. Familjen började vakna – oavsett vad än denna dag bar i sitt sköte var den redan en sån där dag som sitter kvar i själ och kropp – för alltid.

    /JB

    PS: Nemo din looser – klart du ska börja surfa ASAP. Se SUPen som en intro till en helt ny underbar värld. Falle har ju en massa godis som du kan lura av honom med lite smoooth talk. Klart vi hänger på lämpligt brake som pansiosar. Jag och Johanna snackar om en stor trailer som vi drar ner till Portugal, Marrocko och vem vet vart… Sälja kåken och bara dra. Men jag vette 17 om jag skulle vänta så länge…. Sparka ut barnen i tidig tonåringsålder om de inte vill hänga på. Råna en bank. De behöver både snickare och diskare i Kalif, Hawaii medflera bra kust/öländer. Värstingar behöver tas om hand all over. Fasen Portugal skriker efter en cool Nemo med familj…. Kanske du kan få kommun och landsting att sponsra en arbetsresa till Indo? Just do it!

    PS2: Ses vi i skåne på fredag? Om inte för mycket ost drar jag nog ner torsdag kväll. Tar nog med mig både vind, paddel och riktig surf. Kan tänka mig att plocka en och annan våg när vinden lagt sig, kanske lördag morgon före hemfärd…

    /JB

  • nemo

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 07:31

    Låter underbart med barken, jar en 14′ på g vågade inte en 17′ känns som det räcker att köra utan roder och annat som krånglar till det för tillfället. Det skal bli kul att se hur utvecklingen ter sig, jag tror supparna närmarsig surfskisen i alla fall för plattvatten.

    Det är ju trygghetsnarkomanen i mig som spökar, men det skulle ju funka att driva ett surfcenter i Marocko några månader om året, men sedan tror jag att jag hade dampat ihop… eller inte. När man har sin familj med sig blir det ju en helt annan grej det har ju funkat bra med dh-cykling i alperna med älsta sonen och hustrun så varför skulle det inte funka med surfsport. Steg 1 ur ekorrhjulet är att jag jobbar på ett be-kort så jag får dra husvagn efter bussen, planen är att jag kör ner bilen i höst vinter på ett par dygn, och ungarna och fru flyger ner till agadir. Väl där är man ju helt fri och kan förstöra sina egna fina surfprylar istället för hyrda junkprylar… Jag har börjat lobbingen med att ge min sambo en finfin damdräkt i rätta färger som kärlekspresent och milt tvång… Ja ja jag ska surfa shortboards, men har så svårt med att gå när man kan springa…. 😉
    hoppas vi ses till helgen

  • spitchen

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 13:34

    Tack för era svar!

    Jo jag kan tänka mig att det kan vara ett bra komplement till våg och vindsurf.. är nog en bra allmän träning/upplevelse till de övriga två aktiviteterna- tänker på armar, ben osv.!

    Måste ju vara en perfekt grej att köra när det är varken eller också..(våg eller vind).

    Som familjebräda borde det ju vara en rätt ok bräda också.. speciellt om man ska “lura” in någon oinvigd i surfingens sköna värld! haha 🙂

    Får väl passa på att testa det någon gång när tillfället ges…

    Mvh/Spichen

  • nemo

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 06:13

    5e juni skall det vara ett supdemo i stockholm och malmö (ribban) kom förbi då vetja…bor du i skåne trakten kan jag alltid styra upp något.

  • thermosen

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 07:16

    Kan man använda en gammal vindsurfbräda till SUP? Det blir lite dyrt med en riktig. Vilken storlek är då lämplig?

  • dannep

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 22:59
    nemo;609825 wrote:
    Låter underbart med barken, jar en 14′ på g vågade inte en 17′ känns som det räcker att köra utan roder och annat som krånglar till det för tillfället. Det skal bli kul att se hur utvecklingen ter sig, jag tror supparna närmarsig surfskisen i alla fall för plattvatten.

    Det är ju trygghetsnarkomanen i mig som spökar, men det skulle ju funka att driva ett surfcenter i Marocko några månader om året, men sedan tror jag att jag hade dampat ihop… eller inte. När man har sin familj med sig blir det ju en helt annan grej det har ju funkat bra med dh-cykling i alperna med älsta sonen och hustrun så varför skulle det inte funka med surfsport. Steg 1 ur ekorrhjulet är att jag jobbar på ett be-kort så jag får dra husvagn efter bussen, planen är att jag kör ner bilen i höst vinter på ett par dygn, och ungarna och fru flyger ner till agadir. Väl där är man ju helt fri och kan förstöra sina egna fina surfprylar istället för hyrda junkprylar… Jag har börjat lobbingen med att ge min sambo en finfin damdräkt i rätta färger som kärlekspresent och milt tvång… Ja ja jag ska surfa shortboards, men har så svårt med att gå när man kan springa…. 😉
    hoppas vi ses till helgen

    Jag hjälper dig att köra skiten ner så du kan sova emellanåt också!

  • nemo

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 07:32
    DanneP;610545 wrote:
    Jag hjälper dig att köra skiten ner så du kan sova emellanåt också!

    gött då tar det ju bara 48h ner till agadir, max

  • nemo

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 07:37
    THERMOSEN;610393 wrote:
    Kan man använda en gammal vindsurfbräda till SUP? Det blir lite dyrt med en riktig. Vilken storlek är då lämplig?

    Jag började med att köpa en paddel (gör inte som jag och snåla med en alu) nu finns det billigare i gasfiber betydligt bättre än alu. Jag körde på en sönderdingad bic techno 150l men upptäckte att den rundbottnade pråmen som låg hos svärmor hade betydligt bättre glid när man tappat den på vatten… Du kan ju börja där känslan att stå på vatten är ju samma, men det är klart att det inte gå att jämföra med riktiga supbrädor om de är av nyare modell.

  • thermosen

    Medlem
    24 maj, 2010 vid 00:19

    Bic Marine 3.80×72. Kan det vara nagot att paddla omkring med? Ar den for stor? Ser nastan ut som en bat.

  • spitchen

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 11:18
    nemo;610384 wrote:
    5e juni skall det vara ett supdemo i stockholm och malmö (ribban) kom förbi då vetja…bor du i skåne trakten kan jag alltid styra upp något.

    Hur gick demodagen av SUP:en? kom det några som blev taggade?

  • nemo

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 18:32

    Demon i Malmö Ribban blev en höjdare. hade fyra brädor med mig och alla fyra var ute konstant mellan 11 och 16. Många som aldrig tidigare haft med vattensport testade och blev positivt överraskade av känslan. Sedan var det ett gäng som ville hitta ett komplement till kite eller v-surf. sedan är det ju som alltid att människor är olika priskänsliga om man säger 10000 och uppåt för en utrustning så tycker en del att det är dyrt, andra bryr sig mindre. Själv skulle jag aldrig lägga 4000- för ett gymkort eller pengar på fälgar till bilen, men jag kan lägga ett basbelopp på fritidsleksaker utan att tveka någon längre stund…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP, är det något?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.