Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • martineek

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 22:18

    Grymt! Tacksam för alla tips!!
    Fick löst mitt ventpluggproblem genom forumet…Gött!!

  • johanvm

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 19:06

    Hej, kul bygge – skall följas med intresse!
    En liten fundering….
    Jag har kollat på bilderna och får intrycket av att ditt koncept baseras på antagandet att skrovet kommer bli helt tätt. Vad händer om man på nått ställe (gud förbjude) råkar ut för en liten läcka? Det blir ju näst intill omöjligt att få ut det vatten som skvalpar runt.
    Om du i ett hörn på varje spant gör ett litet hål plus ett avtappningshål i akter (eller för). Då skulle man ju kunna ställa brädan “snett på högkant” kunna tappa ur eventuellt vatten som skvalpar runt.
    /J

  • martineek

    Medlem
    15 maj, 2015 vid 18:39

    Hej J!
    Jag har allt tänkt på det och har fasat undersidan spanten emot sidorna och emot stringern. Detta syns dock inte så bra på fotona då de blev så små. I CAD:en såg faserna superstora ut…klassiskt misstag: man har en fas på 10 mm inzoomat och täcker hela 24″-skärmen!! 🙂 Ska åtgärdas innan allt monteras ihop…

  • martineek

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 07:41

    Blev endast lite småfix med brädan i helgen…men passade på att ta en morgontur runt Stora Porsholmen ut till Hjuvik och tillbaks…riktigt gött!

    När jag skulle provmontera sidorna insåg jag att utbredningsverktyget i CAD-programmet Rhino suger. De tvistade ytorna som blir platta blev 30 cm för korta….Va faaan!!!?? Blir till att skarva på litegrann…

    Har fått Biotex Flax-väven och Super SAP-epoxyn nu…
    Kommer testa lite i veckan…

  • martineek

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:34

    Det går inte så snabbt just nu…mycket utanför SUP-bygget som händer!

    Har monterat några golvlister som”sidostringers”…kanske overkill men vill hitta formen och ha något att fästa sidorna emot.

    Förstärker även upp lite där man ska stå samt kring fena och leachplugg.

  • robin

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:41

    Rolig tråd att följa! Imponerande bygge som jag verkligen hoppas blir lyckat. Vad har du tänkt dig för ytfinish? Mahogny och teak?:tongue:

  • martineek

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 11:57

    Flyter gör den nog…men hoppas verkligen den går att paddla!
    Annars kanske den kan funka som gungbräda till kidsen! =)

    Mahognyn och teaken får vänta tills jag blir pensionär eller blir lämnad av frugan! =)
    Tänkte göra det enkelt för mig och klä den med 4 mm björkplyfa och laminera den med Biotex Flax-väv…kommer nog se ut typ så här: http://www.compositesevolution.com/case-studies/environmentally-friendly-surfboard/

  • martineek

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 12:59

    Ska ju även fräsa mig en fena som passar en US 10″-box så här kommer en fråga till er alla:

    Vilken shape på fenan föredrar ni och varför?

  • martineek

    Medlem
    21 maj, 2015 vid 21:00

    Nu har jag stitchat ihop sidorna med spanten…nu börjar det ta lite form!
    Nästa steg är att såga till skrovet och stitcha på det…

    Har funderingar på att använda kork som “grip” (är ju gammel skatare så jag kallar det så). Är kork bra eller dåligt?
    Då kan man ju iså fall passa på att göra lite grafik av det hela så jag satt och lekte runt lite på på jobbet idag…måste hitta någon skön kombo med handtag, vent-plugg och leach-plugg.
    En logga får man väl hitta på oxå… =)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 05:50

    Jag har nog aldrig hört om nån som har använt kork, frågan är om det blir halt när det blir blött och hur det håller.
    Antar att du ska limma fast sidor och spant sen?

  • doc

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 06:43

    Det finns en speciell kork som man kan änvända som antihalk, suger inte vatten. Det finns även korksandwich men det är ganska dyrt. Jag har sett en firma i Europa som säljer båda, minns tyvärr inte vad den heter men Google vet säkert.

  • doc

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 06:45

    Versatraction skulle vara snyggt annars…
    http://www.woodsurfboardsupply.com/VersaTraction.html

  • martineek

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 10:05

    Har hittat en bräda som är precis som är lite som jag tänker mig mitt bygge: http://www.supearth.com/#technology
    De använder kork. Ska kolla in korkalternativet lite närmare och se vad jag kan hitta.

    Versatraction är också ett riktigt bra alternativ!

    Japp…allt ska limmas. Just nu sitter sitter spanten lösa i spåren mot stringern och sidorna är stitchade och sitter med limklämmor…

    Efter att jag stitchat skrovet kommer jag bygga ett Rocker-bord för att brädan ska bli så rak som möjlig och inte slå sig. Jag fräser ut några spant som följer skrovets ytterkontur och som moteras på raka brädor. Därefter fixerar jag bygget i bordet och limmar skrovet och sedan toppdelen…

  • robin

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 10:39

    Snygga brädor! Kork lär ju vara skönt att stå på, men borde det inte bli halt när det är vått? AndersBq tror jag kör med bommar med korkgrepp, om du vill kan du ju PM:a honom och fråga vad han tror.

  • martineek

    Medlem
    22 maj, 2015 vid 11:14

    Ja…visst är de snygga!
    Detta hittade jag när jag googlade snabbt: http://www.gbgbatsnickeri.se/bat/teakdack/marinedeck-2000/
    Dock verkar MarineDeck 2000 aningen tjockt… Försöker få tag i gubbarna på snickeriet och höra med dem…

    Tack för tipset…ska PM:a AndersBq och kolla vad han tror…

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.