Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • martineek

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 21:01

    Inget jobb på brädan i helgen tyvärr…
    Ikväll så gick jag loss med epoxyn på ena sidan…många limklämmor blev det!!

    Måste ju säga att jag inte riktigt vet vad jag gör…men jag tänker att öser jag på lite mer så blir det lite bättre! =)

  • martineek

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 22:01

    Dax för lite epoxy på andra sidan…

    Passade även på att gå loss med hyveln och sticksågen på sidan som jag limmade igår samt med hålsågen i stringern…jagar grammen så att inte brädan ska väga allt för mycket!

    Inga roliga bilder nu med stora framsteg…sakta men säkert går det dock framåt!

    Snackade med http://www.gbgbatsnickeri.se idag angående korken och det var en go gubbe det!! Han sa att vi löser något och skulle kolla upp det tills imörra och forsatte:
    “-Det kan ju kosta lite…vad har du för budget? Jag kan fixa allt…du kan få det i guld…HAHA”
    Skön lirare som kom med bra tips vid båtbygge…får se om man får användning av det i SUP:bygget…

  • martineek

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 08:38

    Tog och köpte mig en våg igår. Ramverket väger ca 8 kg enligt vågen…så med topp och botten + laminering tror jag hela brädan hamnar på totalt ca 19 kg…
    Det som väger mest nu är mittstringern så jag ska gå loss med borren och hålsågen igen för att få bort lite mer vikt.

  • sailortrash

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 11:06

    är det sup eller båt? bra hantverk i vilket fall =). ser ut som modellbåtarna jag byggde med farsan när man var lite yngre…

  • martineek

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 11:23

    Tanken är att det ska bli en SUP när den är klar…har noll erfarenhet av SUP och båt-bygge så vem vet!? =) Har ritat allt själv och har haft Naish Javelin 12’6″ och Koholo:an som inspiration.

    Har som sagt ingen koll på hur slutresultatet blir så om det finns tid blir det kanske ytterligare ett bygge med en uppdaterad design till hösten/våren… =)

  • johanvm

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 18:53

    Hej, trist att vikten börjar rusa iväg. Kan du inte skippa mittstringern helt innan du lägger däcket? Jag förstår att den är bra som riktmärke så att bottenkurvan blir rätt när du bygger sidor och botten. Du verkar ju dock köra med ordentlig godstjocklek i skivorna, så min undran är om stringern verkligen behövs. Min erfarenhet av lätthål (rc-flyg) är att de generellt sett suger. Styrkan brukar avta långt snabbare än vikten. (Lister+webbar brukar vara mycket effektivare.)
    /J

  • martineek

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 22:40

    Jag räknade nog lite fel angående vikten…ca 16 kg bör den nog hamna på om allt stämmer…blir ju lite skillnad iaf! Nästa steg blir till att såga till skrov- och topp-skivorna och därefter vet jag bättre! Sen får vi ju se hur mycket lamineringen hamnar på med tanke på min erfarenhet av sånt! =) Köpte ju 200g-flaxväv men efter att ha snackat med lite folk som kan, funderar jag på om jag ska skaffa mig 100g-flaxväv istället…då kapar man ju en del vikt…får se…

    Hur ser konstruktioner med lister och webbar ut?
    Kan ju inget om sånt här… =)

  • martineek

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 21:28

    Känns som man har hållit på med ramverket i oändlighet men man har ju annat att göra än att bygga SUP:ar hela dagarna så det bli bara någon timme här och där man kör…nu känns det dock som man snart tar nästa steg!

    Här kommer en bild där man kan se ramverket tydligare…

    Fasade av skrov- & topp-plyfan så jag kan skarva ihop dem…

    …och man tager vad man haver när det gäller tunga saker.

  • johanvm

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 05:00

    Så här bygger man en LÄTT och STARK vinge i trä mha webbar och lister:
    elder.wing-ribs.jpg
    Listerna har alla fibrer i rätt riktning och dessa är dessutom placerade där de gör maximal nytta, dvs längst ut från böjcentrum.
    Skjuv- och knäckkrafterna som uppstår mellan listerna tas upp av skivor med fibrerna tvärs listernas fiberriktning. Dessa skivor är tillkapade så att de ligger dikt an mot spryglarna/spanten. Man har huvudsakligen bara webbar där de gör nytta, dvs närmast vingspets och vingrot.
    /J

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:28

    Jag byggde om en gammal slalombräda till SUP till förra året (breddade, ändrade outline och ökade rocker) och den blev rätt tung, gissar på 15 kg. Mest ont av vikten har man mellan bilen och vattnet, så du behöver nog inte bli så rädd för om den till och med skulle hamna uppåt 20 kg, Klart det blir skillnad mot en 8 kilosbräda, men den får nog ett rätt skönt glid i vattnet ändå!
    Kul projekt!

  • martineek

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 06:47

    Tackar…precis vad jag behövde höra!!
    Efter gårdagens utsågning av skrov och topp vägde jag allt igen och vågen visade 19 kg…vet inte hur jag räknade sist…en glädjekalkyl var det i alla fall!
    Blir ett bra tillfälle att få bort överskottet på ölmagen så det jämnar ut sig!
    Jag har cykelväg till vattnet och tänker skaffa mig en sån där vagn från biltema som det snackas om i en annan post här på forumet…så det blir nog bra tillslut!

    Tar denna brädan som en lärdom…om den suger blir det säkert ett brädbygge till inför nästa säsong och då kommer jag nog få tuna skrovformen till en mer beprövad variant, ändra ramverkskonstruktionen lite samt att använda typ furu istället för björk.

    Ett kul projekt är det dock!!

  • martineek

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 08:03

    Efter en vecka utan SUP-jobb så stitchade jag skrovet och limmade fast det igår. Var inte helt lätt….
    Först var det ju viktigt att få Stringern rak och sen skulle man ju få ihop fören så att allt såg fint ut…det gick väl så där. Blir väldigt tydligt att CAD och verkligheten sällan synkar när det väl gäller! Mitt val att använda björk väger ju in en del i hur lätt det är att tvista och böja plyfan. Med lite våld från en såg och lite för mycket våld av en tving som bröt av plyfans spets vid fören, så kommer det nog bli OK efter “lite” epoxyspacklande! =)

  • martineek

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 21:46

    Här kommer en bild från nuläget…
    Har nu limmat fast skrovet och tätat hål med epoxy blandat med sågspån…

    Till helgen ska jag dra igång fräsen igen för att fräsa ut handtaget,,,som jag har längtat!! =)

  • martineek

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 21:57

    CAD:ade upp handtaget snabbt.

    Vä: som det ska monteras
    Hö: Som det ska fräsas + lock

    Kommer att fräsas i björkplyfa. Sedan plastas in och sedan lock på…

  • martineek

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 08:41

    Så där…handtaget på plats tillslut!
    Kom på att jag inte kunde/ville fräsa ut allt ur ett stycke. För det första var det problem att få in hela fräsgodset på höjden i fräsen samt att det skulle ta sjukt lång tid att fräsa jämfört med att bygga en box….så det blev en box!

    Nästa steg blir att limma på toppytan…börjar se slutet så smått…Gött!!

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.