Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Taggad: ,

  • martineek

    Medlem
    22 juni, 2015 vid 08:09

    Nu har vi lagt locket på!!

    Med hjälp av massor av tejp, hinkar med vatten och bowlingklot och lite annat bös samt en massa jävla svordommar, fick jag på locket igår kväll/natt…
    ÄNTLIGEN!!

    Är man dum som jag och har bestämt sig för att göra allt själv från första pennstreck (utan någon större kompetens) så är det som gjort för att strula…

    Min design med en liten rygg längst fram på fören gjorde att jag fick lite problem. När man viker ytorna så vill de ju klättra på varandra och man måste kompensera detta genom att hyvla bort lite material. Detta var jag medveten om och fixade till (trodde jag) när jag testade inför limningen. Efter att ha kletat på massa epoxy, placerat locket på brädan mha. min höggravida fru och efter att jag börjat tejpa så stämde ju ingeting jämfört med innan! Det var bara att börja brandsläcka…som vanligt! Det som enligt plan skulle gå på ca 2 h tog ca
    4 h…perfekt avslut på helgen!

    Nu är dock allt på plats!! Behöver spackla på lite mer epoxy över ryggen och i skarvarna på sidorna så att det blir riktigt tätt. Väldig tur att jag valt att plasta med Flax istället för glasfiber…det man inte ser har man inte ont av!! =)

    Nu är ju större delen av bygget avklarat så nu är det väl dax att städa upp lite i kaoset nere i källarn så att man får plats för plastandet samt att fengshuin infinner sig hos frugan!

    Kvar att göra förutom själva plastandet är:
    – Slipning inför plastning.
    – Utsågning för handtag (ska man göra det innan eller efter plastning?)
    – Ventilation samt fenboxen (görs efter plastning)

  • martineek

    Medlem
    23 juni, 2015 vid 22:13

    Lite av en milestone ikväll!!

    Så här känner man sig då! =)

    https://www.youtube.com/watch?v=Utj8DoSjfqo

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 juni, 2015 vid 11:09

    Bra jobbat!

  • martineek

    Medlem
    24 juni, 2015 vid 21:40

    Tackar! Ja…känns gött! Tog lite lång tid men inte helt lätt att kombinera fru, barn, hus och fullt upp på jobbet! Desto härligare känsla nu!

    Tog ut brädan och slipade av den idag.
    Här kommer lite tydligare bilder på den:

    Har nog förresten inte berättat om vad för skrovform den har…
    Den börjar med ett V med dubbelkonkav i fören som leder till en svag enkelkonkav i mitten för att till sist avslutas med ett svagt V i aktern. Vi får hoppas det blir bra glid på brädan!

    Nästa steg är laminering! Känns lite nervöst då jag aldrig har gjort detta tidigare men med en gedigen youtube-utbildning samt era goda råd i ryggen, så löser jag nog det! =)

  • robin

    Medlem
    25 juni, 2015 vid 08:26

    Snyggt! Jag gillar den ambitiösa välvningen av däcket i nosen!

  • martineek

    Medlem
    26 juni, 2015 vid 08:50

    Ja….det blev ganska skön shape på brädan. Åsen komme att bli än mer synlig när jag laminerat den med Flax-duken.

    På tal om laminering…försökte mig på laminering av skrovet igår…
    Det var/är lite nervöst då jag kör “learning by doing”-tekniken och bävar för att något blir fel och jag måste slita upp allt och slipa ner skiten…men nu är det iaf gjort och jag tror och hoppas att det kommer bli OK!

    Kan ju säga att Flax-duken slurplade epoxy som ett hungrigt spädbarn i en moders barm!!
    Det var sagt att Flax-duken suger lika mycket som glasfiber-duken (riktmärke: lika mycke epoxy som antal duk-gram) Detta har jag dock svårt att tro…men nu är jag ju en extrem newbie när det gäller laminering så antagligen har jag gjort fel någonstans! Blir dock till att köpa mer epoxy!
    Sen visade det sig att duken är semi-transparent så skavanker syns igenom litegran vilket gör att jag nog får fixa och trixa lite med decket innan jag laminerar det…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 juni, 2015 vid 11:04

    Ja, kombinationen småbarn och brädbyggning är inte optimal. Känner till det allt för väl.

    Epoxyåtgången stämmer säkert, det är utrymmet mellan fiberna som ska fyllas upp. Själva fiberna suger normalt sett inte. Däremot har du ju plyfa under som suger epoxy. Och är man ovan laminerare så är det lätt hänt att man inte får ut epoxyn snabbt nog utan den sugs in i underlaget.
    Det är väldigt länge sen jag laminerade trä men då prepregade jag med lite överskottsepoxi så inte träet skulle suga ur för mycket epoxi med torrlaminering som följd.
    Preprega så stora vävar är dock inte helt lätt och jag skulle nog inte rekommendera det om du är ovan.
    Ett annat alternativ är väl att stryka plyfan en gång med epoxi först, låta härda och slipa av innan laminering.
    Går säkert också att lägga det våttivått men det tror jag drar mer epoxy.

  • martineek

    Medlem
    26 juni, 2015 vid 11:39

    Ja…självklart är det säkert så! Det förklarar en del! =)
    Ska testa och rolla decket ikväll och köra duken imorgon. Tack för tipset!

    Kollade till lamineringen imorse och jag tror det blev OK ändå…inga synliga luftbubblor och annat…men hur ser man om det blivit torrlaminerat?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 juni, 2015 vid 12:46

    Du kommer förmodligen få fiberresning så slipa innan laminering (slipa behövs ändå för vidhäftning ). Låt epoxyn härda ut ordentligt först, Mycket bättre för hälsan och mkt mer lättslipat.

    Är som sagt väldigt länge sen jag jobbade med trä och minnet är inte vad det varit så dubbelkolla gärna med nån mer innan du kör igång.

    Kan vara lite svårt att se torrlaminering. Brukar kunna se det genom att det är “mellanrum” mellan fiberna och ev färgskiftningar.
    Om det är svårare eller lättare att se med flax vet jag inte.

  • martineek

    Medlem
    26 juni, 2015 vid 23:17

    Vad för effekter får man av torrlaminering?
    Jag drog på epoxyn så det kändes som att allt var genomdränkt och utan luftbubblor. Sedan väntade jag på att epoxyn skulle bli tacky och drog på ytterligare epoxy som slipmån (tips från erfaren brädbyggare). Det verkar som att lamineringen gick som det skulle…hoppas jag!

    Tack för bra tips….värdefulla för en rookie som mig!! =)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    28 juni, 2015 vid 05:34

    Otätt, dålig vidhäftning och sämre mekaniska egenskaper.
    Tror inte du behöver vara så orolig med din arbetsmetod, så länge du inte missar nåt ställe.

    Jag vacummlaminerade fanner på eps -kärna så det var lite annorlunda. Efter att ha rotat lite i minnesbanken kom jag på att det var fannern jag “prepregade” inte väven.

    Hur är flax att jobba med. ? Väter den igenom bra? Synns det tydligt var det är mättat? Lätt att drapera? Kanske svårt att svara på om du har begränsad erfarenhet av andra vävar.

  • martineek

    Medlem
    28 juni, 2015 vid 21:06

    Mättade ju plyfan i förgår men det kändes inte som det gav något effekt…den slurplade i sig stora mängder ändå….misstänker att det kanske är handhavandefel! =).

    Ah…blir det torrlaminerat på något ställe så får jag helt enkelt slipa upp lokalt och addera på lite nytt…har ju ingen större betydelse på min träkoloss. Har fått höra av folk som kan, att man egentligen inte behöver ha duk på trä utan bara plasta den som den är.

    Helt okunnig som jag är, så tycker i alla fall jag att flaxen är ganska lättjobbad. Inga direkta svårigheter att få runt hörn etc. Den är varmgrå i färgen på rullen och blir brun när man laminerar den så det syns väldigt tydligt var man varit och var man missat. Tycker att den väter igenom bra men tycker att den slukar mycket epoxy som sagt. Kom ihåg nu att du hör detta från en rookie som aldrig laminerat innan och har noll koll på hur glasfiber beter sig! =)

    Är du sugen att provlaminera något med flax kan jag skicka dig en liten bit.

    Tycker att det blir riktigt snyggt med flaxen!

  • martineek

    Medlem
    29 juni, 2015 vid 11:54

    Fråga till er som kan:

    Hur ska jag slipa innan jag lägger på nästa lager epoxy (grovt sandpapper, våtslipa med fint sandpapper eller något annat)?

  • martineek

    Medlem
    29 juni, 2015 vid 12:42

    Fick rådet av en kollega, som pular en del med båtar, att skippa slipandet och tvätta av ytorna noga med aceton och kör på nästa lager…låter ju perfa så man slipper skitgörat att slipa! Vad tycker ni?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    30 juni, 2015 vid 06:57

    Lite snabbt svar som kanske inte täcker allt:

    Beror väl lite på skulle jag vilja säga.
    När epoxi härdar kan det bildas en hinna (amino blush) som ger dålig vidhäftning för nästa lager, den ska dock gå bort med vatten och skursvamp. Alternativt kan man använda Peelply (gör jag själv i 95% av fallen)

    Om ytan är fast utan lösa partiklar går det ju att tvätta av den med aceton, brukar ta det mesta, (fast Aceton är ju inte så trevligt att jobba med)
    Sen ger en slipad yta bättre förutsättning för vidhäftning än en slät blank

    Sen vill man ju inte alltid tväta ytan, tex om det är ett sugande underlag, eller att den inte tål Aceton etc.
    Vill man få bort ojämheter så är det alltid bra att slipa.

    Jag brukar slipa + tvätta av med Aceton för att rengöra.

    Ta aldrig i en yta efter att du slipat/tvättat den utan handskar, fett från fingrarna kan ge dålig vidhäftning.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.