Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP från Biltema

  • SUP från Biltema

    Publicerad av Aquario på 29 maj, 2015 vid 11:21

    Såg häromdagen att Biltema säljer en uppblåsbar SUP för 2999:-, verkar ju vara ett överkomligt pris om man bara vill prova på eller ha en kul leksak i båten.

    Någon som har erfarenheter av den?

    boman svarade 7 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • johan_

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 12:51

    Har testat den och tycker det är en helt ok SUP för den summan. Paddeln är lite fattig annars helt ok som sagt. Biltemas modell heter spk1 och passar nog lättare personer bäst, upp till 60/70 kg typ. Såg att rusta har nästa modell spk2, kostar lite mer men är nog lätt värt pengarna. Hur mycket kan det skilja på en uppblåsbar liksom..

  • jakobp

    Medlem
    4 augusti, 2015 vid 18:40

    Håller med johan. Helt okej att paddla med så länge man byter ut paddeln som är tung och klumpig.

  • henryk

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 11:43

    Paddla kan man ju på det mesta och största poängen med en isup är ju att den är portabel, men hoppas verkligen det är nån skillnad mellan de 8500 jag gav för min redpaddle för 3 år sen och biltemas 😉 En stor skillnad är att en isup med bra materialkvalité kan pumpas betydligt hårdare, 25 psi istället för 15 som biltemas tål gör ju stor skillnad i styvhet – och därmed hur brädan upplevs att paddla på.
    Många som är framme och klämmer på min kan inte tro att den är just uppblåsbar…

  • martineek

    Medlem
    10 augusti, 2015 vid 08:55

    Testade också Biltema-SUPen här om dagen. Tyckte den var helt ok faktist! Den var ju så klart aningen vinglig och sladdrig jämfört med min Red Paddle men det gör den ju lite mer spännande då Red Paddeln är lite för stabil för mitt tycke… =)

  • henryk

    Medlem
    10 augusti, 2015 vid 19:34

    Haha – håller med, stabil som f…. 😉 E ju också jobbigt som bara den att pumpa upp den rätt tryck, iaf med den medföljande pumpen… Sen undrar man ju hur länge den kommer hålla överhuvudtaget – spricker väl i vecken som blir när man rullar ihop den…

  • danielsk

    Medlem
    4 maj, 2016 vid 07:20

    Hej! Är det några fler här som testat Aqua Marina SPK-2? Verkar vara ett ganska billigt köp så undrar lite hur den skulle funka som nybörjarbräda. Är 186 och väger ca 85 kg.
    http://www.kitedanmark.dk/shop/aqua-marina-spk-2-5220p.html

  • bicless

    Medlem
    4 maj, 2016 vid 19:09

    Jag har testat den. De funkar fint paddla på. Men känns sladdriga, och sjunker ner klart mer = bromsar. konstigt vore det annars med det priset. Det är mycket bättre och tätare dropstitch på premiummodeller = brädan kan göras mycket styvare och sjunker ner mindre på mitten och får därmed klart bättre glid. Sen utsätts skarvar mm för mycket påfrestningar. Finare modeller har 2 lager i hela brädan och 3-4 i railsen, billiga 1 lager och enkel överlappning. Samt billigare/mindre stryktålig PVC. Men de billiga funkar så vi har också börjat sälja en sån 3000:- modell för de som inte ställer så höga krav. Man får det man betalar flr kan man säga. Här hittar du den den vi valt ta hem: http://www.surfspot.se/vagsurfing/standuppaddelboard/brador.html?cat=173

    OBS är du ny på sup och väger 85 är 30 tum (75cm) i smalaste laget. Men har man vindsurfat eller vågsurfat en del är det inga problem.

  • henryk

    Medlem
    4 maj, 2016 vid 20:29

    Köpte en redpaddle som är inne på fjärde säsongen nu, verkar vara riktigt bra kvalité… Om några år vet vi väl hur länge airsuparna kan hålla, det kraftiga matrialet tar ju på nåt sätt stryk i alla veck som bildas när man rullar ihop den.. Försöker förvara min uppumpad med lägre tryck när det funkar…

  • danielsk

    Medlem
    9 maj, 2016 vid 13:16

    Tack för synpunkter, Bicless.

    Sen finns det här lite större varianten. Vet inte om det skulle kunna vara något för att förhindra “sjunkningsrisken”:

    http://www.kitedanmark.dk/shop/aqua-marina-fusion-5221p.html

  • boman

    Medlem
    10 maj, 2016 vid 08:57

    @Bicless 739012 wrote:

    Jag har testat den. De funkar fint paddla på. Men känns sladdriga, och sjunker ner klart mer = bromsar. konstigt vore det annars med det priset. Det är mycket bättre och tätare dropstitch på premiummodeller = brädan kan göras mycket styvare och sjunker ner mindre på mitten och får därmed klart bättre glid. Sen utsätts skarvar mm för mycket påfrestningar. Finare modeller har 2 lager i hela brädan och 3-4 i railsen, billiga 1 lager och enkel överlappning. Samt billigare/mindre stryktålig PVC. Men de billiga funkar så vi har också börjat sälja en sån 3000:- modell för de som inte ställer så höga krav. Man får det man betalar flr kan man säga. Här hittar du den den vi valt ta hem: http://www.surfspot.se/vagsurfing/standuppaddelboard/brador.html?cat=173

    OBS är du ny på sup och väger 85 är 30 tum (75cm) i smalaste laget. Men har man vindsurfat eller vågsurfat en del är det inga problem.

    Funderar på att ha en simpel uppblåsbar sup med i båten till kidsen denna båtsäsong.
    Finns det någon budget airsup med en infästning för rigg? skulle vara optimalt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP från Biltema

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.