Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

  • SUP – Kortare brädor 2011?

    Publicerad av fladiesurf på 22 februari, 2011 vid 06:22

    Har sett att man börjat korta ner SUP brädorna något….någon som vet om dessa kommer säljas i sverige under 2011? Kommer Surfers, On Water, etc att ta in dessa brädor för 2011 och när i sådana fall finns dem tillgängliga?

    Man börjar ju smått bli sugen att ge sig ut att paddla lite…våren står inför dörren här nere i Skåne, 5-7 plusgrader nästa vecka!

    dude svarade 12 år sedan 15 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • ola-h

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 07:30

    Det fanns en hel del rätt korta brädor redan 2010, bland annat Starboard. Vet dock inte om OnWater tog in dem. Kollas webbsidan. Naish har dock flera grymt fina modeller, också korta saker och jag vet att Fahlen har haft dem inne tidigare. Så kolla med honom.

  • fladiesurf

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 09:49

    Tackar så mycket för infon!

  • jesper-b

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 11:06

    Hoppas verkligen både SB, Fahlén med flera tar hem även de lite kortare brädorna. Jag provsurfade några varianter härom månaden:

    SBs lilla 7’4 var hur kul som helst, dock inte så lätt att plocka vågor med, men det gick och väl på vågen var den kalaskul. Svängde shockerande kvickt. Den blir dock mer en konkurrent än ett komplement till vanliga surfbrädor i samma längd eftersom den inte tar vågor enklare eller tidigare.

    Provade även en SB 8’5a som var löjligt stabil, men inte riktigt föll i min smak. Tror det berodde på bredden och nosen (30” och extremt bred rund nos). Kändes trög båda att paddla in i och svänga på vågen.

    Den bräda som jag gillade bäst var en Surftech/Jerry Lopez “little darling” 8’11×28”1/2. Mycket bättre glide än SB 8’5 och både snabbare och livligare på vågen, kanske lite instabilare men inte farligt. Jag ska shapa något liknande ganska omgående!

    Tyvärr, tyvärr fick jag inte tillfälle att prova någon av de nya mindre Naish-SUParna. Men de ser ju hur fina ut som helst!!! Har även hört att de nya runt och under 9′ ska vara mycket roligare än de lite äldre i samma storlek, och de var populära redan då.

    Jag tror dock man ska vara lite lite försiktigt med att gå allt för mycket ner under 9′ och upp i bredd. OM man inte är erfaren SUP-surfare eller lätt kan det bli att man missar lite av poängen med SUP. Att plocka vågor med en riktigt bred SUP på runt 8’0x30” är mycket bökigare än att plocka dem med en lite längre och smalare. Det är inte heller säkert att de svänger så mycket bättre, beroende på shape. Är man dedikerad SUPare kan man självklart ha en hel quiver, men vill man ha det som jag – ett komplement till surf och vindsurf och inte släpa på för mycket grejor tror jag inte man ska gå ner på de allra kortaste SUP-shaperna. Men jag kan ha fel och jag kan ändra på mig. Brädorna utvecklas och vi har alla lite olika behov…

    /JB

  • fladiesurf

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 11:38

    Tack Jesper, har hitills bara provat de större varianterna som varit runt 11′ och kände redan då att något kortare hade säkert funkat fint. Att döma från din beskrivning och erfarenhet så låter det som att något mellan 9′-10′ hade varit kanon för här hemma. Skall bli intressant att se vad som kommer hit till sverige under våren….och hoppas de får in dem snart!

  • mag

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 11:40

    Jag funderar lite annorlunda än Jesper.
    Kör idag på 10×28 och 10,2×29 3/4 SUPar hemma och funderar på kortare varianter till säsongen.

    En kortare bräda borde få plats enklare mellan korta vågavstånd, accelerera snabbt i takeoff pga bl a lägre vikt och den borde inte dyka i takeoff på små korta snabba vågor. Eller? Om jag inte är snabb så hinner jag knappt vända min långa bräda, svårligen accelerera den snabbt nog och sen dessutom alltför ofta dyka nosen efter takeoff. Därför funderar jag på en kort men bred shape, typ 7-8 fot och bred 30-31 för stablitet i svenska chopvågor. ‘
    Kanske beror det delvis på bristande teknik och rutin, för visst får jag surfat en hel del även med mina långa brädor?
    Har dock inte testat kortare än 8,5″ och då bara i småchoppigt Kanaha. Al Merrik 9.1, 9.6 och 9.10 var riktigt sköna.

    /Magnus

  • basse

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 11:41

    Bra tips JB. Skall försöka testa lite på Maui.

  • jesper-b

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 19:57
    Mag;647482 wrote:
    Jag funderar lite annorlunda än Jesper.
    Kör idag på 10×28 och 10,2×29 3/4 SUPar hemma och funderar på kortare varianter till säsongen.

    En kortare bräda borde få plats enklare mellan korta vågavstånd, accelerera snabbt i takeoff pga bl a lägre vikt och den borde inte dyka i takeoff på små korta snabba vågor. Eller? Om jag inte är snabb så hinner jag knappt vända min långa bräda, svårligen accelerera den snabbt nog och sen dessutom alltför ofta dyka nosen efter takeoff. Därför funderar jag på en kort men bred shape, typ 7-8 fot och bred 30-31 för stablitet i svenska chopvågor. ‘
    Kanske beror det delvis på bristande teknik och rutin, för visst får jag surfat en hel del även med mina långa brädor?
    Har dock inte testat kortare än 8,5″ och då bara i småchoppigt Kanaha. Al Merrik 9.1, 9.6 och 9.10 var riktigt sköna.

    /Magnus

    Mag,
    Med din relativt låga vikt tror jag inte en 8’0 behöver vara så bökig, men jag skulle absolut inte gå upp till typ 30” i bredd. Den stabilitet det ger gör i mitt tycke brädan mycket svårare att pumpa fart med och svänga lite mer carvigt rail-to-rail. Självklart är det en jädrans massa olika shape-parametrar, men jag har fått för mig att jag inte gillar brädor över 29”. Det borde innebära nåt runt max 28” för dig. Men som sagt smaken är ju grymt delad i dessa frågor, det finns helt olika typ av stil och svängar, mm – det finns inger “rätt” svar. Fortsätt prova runt, särskilt riktigt vingliga brädor för jag tror du hittar balansen fort! Prova SB 7’4 – urkul! Men inget jag föredrar framför en bra vanlig surfbräda i samma längd.

    /JB

  • mag

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 20:31

    Alla SUPar jag testat på Maui var 29 3/4 eller ända upp till 32 , dvs rätt breda. Men snabba och lätta att paddla. Och när jag klev bak så svängde de riktigt bra faktiskt, även om jag säkert kunde haft mindre (både kortare och smalare) bräda på vågen, med tanke på min flugvikt. Tror dock choppen hemma kräver lite bredd för att kunna stå säkert, eller?

    /Magnus

  • bicless

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 20:03

    Jag är ingen duktig SUP:are en så länge men kör en Nah Skwell 9,6 och den funkar bra för mig (75 kg). Blev lite sugen på 8,8 för mer vågegenskaper efter att ha läst denna recention.

    http://www.supglobal.com/stand-up-paddle/reviews/211-review-of-the-nah-skwell-8ft-8-surf-sup-board.html

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:12
    Bicless;647633 wrote:
    Jag är ingen duktig SUP:are en så länge men kör en Nah Skwell 9,6 och den funkar bra för mig (75 kg). Blev lite sugen på 8,8 för mer vågegenskaper efter att ha läst denna recention.

    http://www.supglobal.com/stand-up-paddle/reviews/211-review-of-the-nah-skwell-8ft-8-surf-sup-board.html

    Den ser otroligt fin ut. KÖP! Sen vill jag prova den och kolla lite om jag ska ta några mått… /JB

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 12:54

    Ere helt galet att sätta en mastkasett (eller bara ett par gängtappar) i en mer vågorienterad SUP för lite plattvattenslek med barnrigg (eller egen femnolla) i skärgården?

    Kombinationen SUP/lekbräda/lättvindscruising är väldigt lockande.

    Körde lite longboard för första gången någonsin (!) i Brasilien före jul och fick rejäl mersmak för en SUP. Hade en stark bild att surfa longboard var hur-svårt-att-lära-sig-somhelst, men så var det ju inte.

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 13:13
    dr Masse;647695 wrote:
    Ere helt galet att sätta en mastkasett (eller bara ett par gängtappar) i en mer vågorienterad SUP för lite plattvattenslek med barnrigg (eller egen femnolla) i skärgården?

    Kombinationen SUP/lekbräda/lättvindscruising är väldigt lockande.

    Körde lite longboard för första gången någonsin (!) i Brasilien före jul och fick rejäl mersmak för en SUP. Hade en stark bild att surfa longboard var hur-svårt-att-lära-sig-somhelst, men så var det ju inte.

    Nej absolut inte. Däremot brukar man laminera lite extra runt mastfot och rails på de SUPar man även sätter segel på, men det är inget måste. Finns en egen avdelning på hotsailsmauis forum samt på standupzone.com:

    http://www.hotsailsmaui.com/forum/viewforum.php?id=4

    http://www.standupzone.com/forum/index.php?board=18.0

    /JB

  • mes

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 13:54
    dr Masse;647695 wrote:
    Ere helt galet att sätta en mastkasett (eller bara ett par gängtappar) i en mer vågorienterad SUP för lite plattvattenslek med barnrigg (eller egen femnolla) i skärgården?

    Kombinationen SUP/lekbräda/lättvindscruising är väldigt lockande.

    Körde lite longboard för första gången någonsin (!) i Brasilien före jul och fick rejäl mersmak för en SUP. Hade en stark bild att surfa longboard var hur-svårt-att-lära-sig-somhelst, men så var det ju inte.

    Detta kommer jag att följa! Har funderat på att bredda min gamla freestyleplanka och sätta på centerbord eller köpa en Go eller Evolution. Men pappsen kommer ju säkert att få mer kul med en SUP.
    Så, köp en SUP, montera kassett och rapportera…helst mycket snart.

    🙂

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 14:27

    Det blir en SUP istället för freestyle i år. Känns som om det kan vara den ultimata nyckeln för max möjlig tid på vattnet och, framförallt, ger familjen en möjlighet att ge sig ut oxå! Tror att båda mina tjejer (8 och 10) skulle gilla det riktigt mycket. Jag vet sedan tidigare att SUP är en grymt bra komplement till vindsurf, framförallt om man letar lite vågor. Vågor och ingen vind – SUP med paddel. Vågor och lite vind – SUP med segel. Vågor och vind – vindsurf. Ingen vind alls, inga vågor alls, fast på land med hela släkten och bara måste ut och få lite frihet – SUP.

    Genom Jespers länkar såg jag att det finns en hel del fina SUP:ar med gängtapp för segel, bl a RRD, *board och JP.

    Mer snart…!

  • mes

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 15:23
    dr Masse;647701 wrote:
    Det blir en SUP istället för freestyle i år. Känns som om det kan vara den ultimata nyckeln för max möjlig tid på vattnet och, framförallt, ger familjen en möjlighet att ge sig ut oxå! Tror att båda mina tjejer (8 och 10) skulle gilla det riktigt mycket. Jag vet sedan tidigare att SUP är en grymt bra komplement till vindsurf, framförallt om man letar lite vågor. Vågor och ingen vind – SUP med paddel. Vågor och lite vind – SUP med segel. Vågor och vind – vindsurf. Ingen vind alls, inga vågor alls, fast på land med hela släkten och bara måste ut och få lite frihet – SUP.

    Genom Jespers länkar såg jag att det finns en hel del fina SUP:ar med gängtapp för segel, bl a RRD, *board och JP.

    Mer snart…!

    usch vad sugen jag blev….jag har ett finfint bryt 1 km ut där det blir longboardvänliga vågor from 6-7 m/s…Barnen behöver ju centerbord och gärna vadderad bräda (både för knän och mot dingar).

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.