Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

  • mag

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 15:35

    Barn behöver troligen inget centerbord på en bred och lång SUP. Sätt på större fena bak bara för balans och höjdtagning, bredden på 70-75-80cm räcker mer än väl till att balansera för en lättviktare. Och den långa vattenlinjen på en SUP gör att den tar ok höjd.

    Skippa centerbord! Om du tvunget vill ha centerbord så skulle jag sätta in en extra USbox och en fena till nånstans mellan mastfot o akter, så som Starboard och RRD har haft på sina nybörjarbrädor.

    Om du har ett bryt som är så bra som det låter “Mes” så skulle jag lägga in en växel redan nu så att säsongen kan börja snarast! Där ute är det ju isfritt!!!
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 15:58

    Jag kommer att köra som Mag föreslår – nöjer mig med stor deckpad för kidsen och petar ev. i en mittfena med USbox vid behov. Men tror inte det kommer att behövas alls.

    Lite dingar på en SUP får man räkna med. Fasen, detta blir det!

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 17:46

    För några år sedan kapade, brädade och satte jag in en mastkasset i en gamal SUP. Bilderna nedan visar min dåvarande ombyggda 9’10×28”1/2 i sina olika element. Måste säga att alla de användningsområden Masse funderar på funkar finfint! /JB

  • Kjello

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 18:04

    Varför inte köpa en gammal longboard, mycket billigare, om man ändå ska plasta dit mast-fenkasett, limma på softdäck mm. Edit, fyllpratade igår
    Jag skaffar nog bara en SUP paddel, som går att konvertera till dubbelpaddel
    (eller tvärtom, min dubbelpaddel är slut), till min gamla surfbräda.

  • mag

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 20:04

    Volymen är den stora avgörande skillnaden mellan longboard och SUP. De flesta SUPar har mer än 100 liter volym, ofta upp mot 150l, att stå upp är ju liksom hela grejen. Skulle tro att tjockleken är den dubbla på en SUP och bredden 5-10 tum bredare.

    Men testa, det kan ju bara gå på ett sätt. På eller i vattnet?!

    /Magnus

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 22:30

    Grejen är att en surfer orginal är en riktigt bra SUP! Kan vara en poäng att böja till den lite. Så det är bara att leta fram en gammal klassiker, och tillämpa världen äldsta vindsurfingbrädtuningmetod: På med en svart sopsäck, ut i solen och lägg i böj/press! /JB

  • Kjello

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 22:44

    Nää, min gamla går inte att böja, 1cm tjock sandwish med luftfyllt skrov smal som en livräddarkajak.
    Väldigt svår att stå på utan segel, jättesnabb som kanot.
    köpa en jättegammal 25kg bräda, är ju inte så kul.
    Med en ny dubbelpaddel kanske skulle funka att hålla balansen med (gamla trädubbelpaddeln är lite sjuk).

  • mes

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 07:19
    Mag;647709 wrote:
    Om du har ett bryt som är så bra som det låter “Mes” så skulle jag lägga in en växel redan nu så att säsongen kan börja snarast! Där ute är det ju isfritt!!!
    /Magnus

    psykbryt närmar sig…allt handlar om pengar…jobbet tycker att jag borde börja golfa för att göra affärer…frugan tycker att jag ska växa upp…jag vill ha en Sony 70-400 G objektiv och nya A77 när den kommer…och en flerfenig ersättare till min gamla 83-liters vågis…aja…bifogar bild på brytet utanför Smarholmen-Vallda-Onsala-Kunsgabacka…stor sandrevel ca 2 m under ytan.

    SUP har dock så många poänger och ger väl!? bättre träning än kajak!?

    >>> kassett altid med två s och två t…och alldrig med ett s och två t <<<

  • bicless

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 18:20

    Jag brukar segla min Nah Skwelll 9,6 ibland (den har mastfotplugg). Den funkar bra att segla. Men förvänta dig inte samma egenskaper som en modern vindsurfingbräda. Den har lång planingströskel. Men jag tycker känslan är helt klart skön och omväxlande till vanlig vindsurf. Blir nån sorts långboardkänsla men med supersvängförmåga och grymt skönt sväva fram över dyningar och få lite hjälp nedför. När det är lite vågor blir den riktigt kul. Min bräda har 2 korta fenor bak, kryssar helt ok men du kan inte lägga samma baktotstryck som vid vindsurf.

  • falle

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 15:48

    Vi har uppdaterat vår hemsida http://www.fahlensurf.se med alla modeller som kommer till nya butiken i slutet på mars:
    http://www.fahlensurf.se/v4/index.php?cPath=68_69_168
    Tur att vi flyttat till större lokal så vi får plats med 100 brädor!!! 🙂 Invigning 15 april!!!
    Vi kommer att ha demodag/tävling i Stockholm den 2-3 juli, Varberg 9-10 juli och Malmö den 30-31 juli. Info om dessa tävlingar kommer på http://www.sup.se inom kort.
    Är du intresserad av att köpa en bräda får du gärna prova ut din modell från vårt FahlénCenter i Läjet eller butiken i Varberg.
    Minsta modellen vi säljer är Hokua 7,3 och längsta är Glide 17 fotare med roder…

    /Falle

  • jesper-b

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 18:41

    Fasen vad söt du äär Falle. Inte en dag äldre än när vi låg och snackade snusk i en riktigt sunkig bäddsoffa i ett riktigt skitigt hus i Paia. Blir riktigt avundsjuk på dit hår! /JB

  • doc

    Medlem
    9 mars, 2011 vid 22:11

    Kolla på recensioner här på konfen. Jag kör på NahSkwell 7’8″ och har lyckats fånga en hel del vågor i Lejet. Tänkte sälja den när jag blev tyngre men nu har jag bantat 9 kilo så det blir nog till att paddla på med 7’8″ ett tag till. 🙂

  • falle

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 09:58
    Jesper B;648985 wrote:
    Fasen vad söt du äär Falle. Inte en dag äldre än när vi låg och snackade snusk i en riktigt sunkig bäddsoffa i ett riktigt skitigt hus i Paia. Blir riktigt avundsjuk på dit hår! /JB

    Snusk och sunkigt förflutet ger många härliga barn samt hög motivation.

    🙂

    /h

  • mes

    Medlem
    30 april, 2011 vid 12:00

    Någon som mer praktiskt testat SUP för vindsurfing (småbarn och nybörjare(läs fru)) och vågsurfing/paddling för pappsen?
    Jag ska ner och testa när det öppnar i apel. Paddelsup skulle man ju haft nu med solen och ovinden senaste veckorna.
    M

  • challgren

    Medlem
    30 april, 2011 vid 16:11

    Flyttat den här tråden till forumet för vågsurfing & Sup.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.