Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

  • spinout

    Medlem
    1 maj, 2011 vid 22:09

    Jag hyrde en av Starboards korta breda SUPar med mastkasett på Maui förra året. Den var rolig för SUP, funkade även fint i vågorna med segel när det var för lite vind för att komma ut med vanlig ws-bräda. Och framförallt var den riktigt bra för flickvännen. Inga problem att ta höjd utan centerbord i ickeplaning, lätt att bära och att hantera i vattnet, skönt, mjukt, heltäckande pads med bra grepp och den långa planingströskeln och lugna känslan i planing gjorde att den kändes trygg, säker och rolig. Kan tänka mig att den är en rolig och bra badleksak för barn också. Många användningsområden med andra ord.

  • spinout

    Medlem
    1 maj, 2011 vid 22:13

    Jo, ett ev minus med en kort bred SUP som allroundleksak i Sverige är kanske att de inte är jätteroliga att paddla när det inte är vågor. Inget jag testade särskilt mycket på Maui iofs men jag kan tänka mig att det vore soft att paddla omkring i skärgården som allmän träning på en SUP soliga och vindstilla dagar och då borde väl något mer långsmalt ha skönare glid och bättre riktningsstabilitet?

  • mes

    Medlem
    2 maj, 2011 vid 07:42
    spinout;654159 wrote:
    Jo, ett ev minus med en kort bred SUP som allroundleksak i Sverige är kanske att de inte är jätteroliga att paddla när det inte är vågor. Inget jag testade särskilt mycket på Maui iofs men jag kan tänka mig att det vore soft att paddla omkring i skärgården som allmän träning på en SUP soliga och vindstilla dagar och då borde väl något mer långsmalt ha skönare glid och bättre riktningsstabilitet?

    Precis. Jag ska testa RRD Wassup och Naish Nalu kring längden 11″. Behöver ett träningredskap för sommarkvällar efter barnläggning…upp me åbäket på taket och fem minuter till havet. Det finns två alternativ: nybörjarvindsurfbräda+riktig SUP eller allt-i-allo-SUP (som får ett lager liggunderlag i nosen).
    🙂

  • mangew

    Medlem
    4 maj, 2011 vid 21:23

    Har själv precis köpt mig en “liten” SUP på 7´8´´, som nu står och praktiskt taget tar all plats i surfboden, i jämförelse med vindsurfvågisen är den ju ett monster. Tanken jag har är att ha kul vindsurfing/vågsurf nu i sommar, får se hur det blir med den saken men fransoserna som designat brädan (Nah Skwell/Sealion) verkar kunna ha kul i både vågor och på plattvatten 🙂 Vi får se om de har rätt! Fler dagar på vattnet lär det ju i alla fall bli.

    /Magnus

  • r_k

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 19:06
    mes;647789 wrote:
    psykbryt närmar sig…allt handlar om pengar…jobbet tycker att jag borde börja golfa för att göra affärer…frugan tycker att jag ska växa upp…jag vill ha en Sony 70-400 G objektiv och nya A77 när den kommer…och en flerfenig ersättare till min gamla 83-liters vågis…aja…bifogar bild på brytet utanför Smarholmen-Vallda-Onsala-Kunsgabacka…stor sandrevel ca 2 m under ytan.

    SUP har dock så många poänger och ger väl!? bättre träning än kajak!?

    >>> kassett altid med två s och två t…och alldrig med ett s och två t <<<

    Blev det en SUP? Vore intressant att veta om du kört något vid smarholmen och om vågorna där funkar bra för SUP.

  • mes

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 20:04
    R_K;680171 wrote:
    Blev det en SUP? Vore intressant att veta om du kört något vid smarholmen och om vågorna där funkar bra för SUP.

    Pinsamt nog ingen sup. Har börjat kolla igen. Map Smaris så är jag säker på att det går att sätta på segel, surfa ut, lägga riggen på stranden och surfa på brytet…eller såklart paddla ut…
    Jag har insett att jag inte kan få en sup som fixar allt. Det är plattvattenpaddlingen som får tummas på om den ska kunna surfa lite småvågor och vara hyggligt praktisk som familjeleksak. Det skulle vara suv om någon tidning skulle göra en test av allroundsupar med ws-möjlighet. Jag föreställer mig att en sup med centerbord är mycket enklare att få fart på än en utan pga svdrift…

  • doc

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 08:26

    Jag har just nu två med ws-möjlighet, en 9’0 och en 9’6. Ska vi ta en tur nån dag i testa din teori?

  • mes

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 20:15
    Doc;683959 wrote:
    Jag har just nu två med ws-möjlighet, en 9’0 och en 9’6. Ska vi ta en tur nån dag i testa din teori?

    Straffspark! Självklart Doc! Låter som 2012 års bästa ide so far! Håller utkik på prognosen.
    Kollade din kompis Sinkers grejor på Kulingvarning…härligt. Jag måste stävja min hajskräck och ta mig ut i världen… Smarholmen är ett stort steg. Nästan öppet hav.
    🙂

  • doc

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 08:33

    😉
    Kanske inte i klass med Jaws men ett lokalt bryt har hög coolhetsfaktor. Jag är ledig idag, kanske skulle dra dit o kika…

  • doc

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 11:25

    Rekat. VSV är nog inte helt optimalt, som väntat. Vågor fanns det men blir nog renare på mer nord.

  • mes

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 12:47
    Doc;684081 wrote:
    Rekat. VSV är nog inte helt optimalt, som väntat. Vågor fanns det men blir nog renare på mer nord.

    On site!!! Du är min idol! Knallade du upp på berget med kikare? Jag hinner inte lyfta rumpan från kontorsstolen på hela veckan…:( J_la skrivarupphandling…
    V eller VNV är bäst tror jag. Måste editera inlägget och ta bort kartan så att det förblir ett secret spot. Håller med om att det är coolt med “eget” secret.
    Åter till Xerox, Minolta eller Canon…Varför kan det inte vara Moo, RRD eller Goya….
    suck

  • doc

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 13:46

    Yep. Stod nästan längst ut på klippan. Kräver lite dedikation att ta sig ut men platt o fint innanför. Ligger en sten innanför brottet som gör det lurigt på VSV. Hittade dock ett annat litet SUPbryt i närheten och ett alldeles på hemmaplan också. Sen blev det lite vindsurf i Åsa. Lågvatten. Satte både fenor och mast i botten men ingen dyrare incident 🙂

  • doc

    Medlem
    23 mars, 2012 vid 18:04

    Rekade ovan nämnda bryt idag på min Nah Skwell 9’6″ som är förvånansvärt lättpaddlad på plattvatten. Den är ju kul i vågor också. Svagheten är chop i motvind. Där stampar den breda nosen och bromsar bra. Men ska man ha en bräda till allt är den rock’n roll. Den har ju segelfäste oxå. Och softdeck till ungarna på sommaren 🙂

  • dude

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 08:17
    mes;683935 wrote:
    Pinsamt nog ingen sup. Har börjat kolla igen. Map Smaris så är jag säker på att det går att sätta på segel, surfa ut, lägga riggen på stranden och surfa på brytet…eller såklart paddla ut…
    Jag har insett att jag inte kan få en sup som fixar allt. Det är plattvattenpaddlingen som får tummas på om den ska kunna surfa lite småvågor och vara hyggligt praktisk som familjeleksak. Det skulle vara suv om någon tidning skulle göra en test av allroundsupar med ws-möjlighet. Jag föreställer mig att en sup med centerbord är mycket enklare att få fart på än en utan pga svdrift…

    Varför inte en Starboard Element 9’8″:
    http://www.supadvisorblog.com/expert-reviews/starboard-element-9%E2%80%B28-review
    http://findingrail.blogspot.com/2011/09/starboard-element-98-x-30-ast-silver.html

    Jag har både en 2009 och en 2012 om du är intresserad nu de närmaste fyra veckorna. Efter det inte 🙂 Så säg till om du är intresserad!

  • doc

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 09:46

    Element funkar dessutom ruggigt bra i choppiga förhållanden. Inget dumt alternativ.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP – Kortare brädor 2011?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.