Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP: Nah Skwell 7’8” – 238x75cm, 130l

  • SUP: Nah Skwell 7’8” – 238x75cm, 130l

    Publicerad av pipe69 på 16 september, 2009 vid 21:38

    Nu har jag paddlat den tre gånger i plattvatten och tänkte dela med mig lite om den för tillfället nog minsta SUP:en. Nah Skwell 7’8’’ heter plankan med måtten 238x75cm, 130l, 8kg, 19cm twin fins. Den är faktiskt riktigt snyggt shapat och designat.

    [IMG]http://lh4.ggpht.com/_gYSoj-kTgDE/Sq1VFgeMeNI/AAAAAAAAIqc/eL5lyGMreUY/s512/IMG_3538.JPG[/IMG]

    [IMG]http://lh3.ggpht.com/_gYSoj-kTgDE/Sq1VHCtNesI/AAAAAAAAIqw/5HizJ8B1xjw/s720/IMG_3544.JPG[/IMG]

    Att paddla den kräver balans som man dock snabbt får in i kroppen. Sist körde jag väl en 5km-runda på Magelungen utan att trilla i. Att paddla rakt fram kräver att byta paddeln från ena till andra sidan rätt ofta, kanske vid var tredje till fjärde paddeltag. Slutar man paddla håller brädan farten inte länge utan det gäller att paddla på. Bra och symmetrisk motion. För mer glid/långturspaddling ska man nog satsa på de längre modellerna.

    [IMG]http://lh4.ggpht.com/_gYSoj-kTgDE/Sq1VEh7gJFI/AAAAAAAAIqM/m7GLup1xF_o/s720/IMG_3534.JPG[/IMG]

    [IMG]http://lh5.ggpht.com/_gYSoj-kTgDE/Sq1VDUXm9bI/AAAAAAAAIp8/OKTLvuH9iGY/s720/IMG_3530.JPG[/IMG]

    Det finns dryga 30-40cm att röra sig framåt eller bakåt innan den blir ostadigt (för min vikt på 75kg). Tillräckligt för balansövningar som t.ex. göra pirouetter. Mera roligt än alla andra SUP:ar jag testat (Naish 10’6’’, Naish 9’6’’ och Southpoint Bonga 10’) är den faktiskt när det gäller att manövrera den in i snabba svänger, göra 180 eller 360 graders rotationer med vikt på aktern och snabba paddeltag. Den bara snurrar runt och jag vill nu verkligen testar den i vågor. Kanske på Gotland till helgen, annars på onsdag i veckan om prognosen håller i sig.

    För en utförligare review kollar in en stoked engelsmans blogg http://csx355.blogspot.com/ (inläggen i September 2009).

    Det finns två modeller till, en 9’6’’ och en 10’6’’, se http://nahskwell.blogspot.com/.

    Alla modeller tas hem av Mattias på http://www.surfspot.se. Vill ni testa hör av er till mig eller Mattias.

    Ingo

    nemo svarade 13 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • svenne

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:42

    Härligt Ingo, ser förbannat kort ut! 🙂
    Det är nog den enda SUP som faktiskt går in i bilen. Ska bli intressant att höra hur du tycker att den funkar i vågridning.

  • ola-h

    Medlem
    17 september, 2009 vid 08:57

    Påminner väl lite om Sealion, eller?

  • pipe69

    Medlem
    17 september, 2009 vid 10:34

    Stämmer men är inte samma bräda utan utvecklat för huvudsakligen SUP. Den har dock två gängor för att sätta mastfot på den. En kommentar från utvecklarna bakom båda brädorna är att Sealion är bättre för vindsurf än SUP medans Nah Skwell är bättre för SUP än vindsurf.

    Ingo

  • doc

    Medlem
    24 september, 2009 vid 10:21

    Min 7’8 är betald, väntar på leverans vilken dag som helst. Tänkte satsa på en 9’6 först men argumentet att den går in i bagaget gjorde att jag bytte ner mig. Bättre bärighet hjälper inte om brädan ligger hemma i garaget.
    Tänkte testa den med rigg också. Återkommer med rapport.

  • mag

    Medlem
    25 september, 2009 vid 04:48

    Ska bli intressant att höra hur rank den är i chop och vågor här hemma. Att köra utomlands utan vind är inga problem men vår svedala chop är tyvärr döden för mindre SUPar tyvärr, är min erfarenhet. Men den verkar ju rätt bred i alla fall. Lycka till på Gotland!
    Magnus

  • nemo

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 09:05

    Frågan är om den inte blir för kort eller snarare tjock i vågor, den borde ju ha ganska boxiga kanter med tanke på hur mycket volym det trots allt är i den i förhållande till längden,samma volym som i naish 9.6 quad fast den är två fot längre. längden har ju också betydelse för hur lätt den går igång. Jag har bara kört n 9.6 som mer shortboard (hybrid) orienterad sup och den går igång tidigt. Men paddlar man in i pocketen varje gång och har branta vågor är ju längden i vägen, frågan är bara hur den funkar på väg ut. När man får ligga på magen för att ta sig ut tappar man ju vitsen med sup, då kan man ju surfa i stället.
    Det skall bli intressant att höra hur den funkar i sin tänkta miljö. Det känns som det är på shortboardsup sidan som det händer grejor just nu och på racesidan upp mot 20’…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=DbEwEhzcK5s”]YouTube – S U P Klitmöller[/ame]

  • bicless

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 20:27

    Vi testade Nah Skwell 7,8″ på Gotland förra helgen. Den var Nice i gotlands cleana vågor.
    Kräver dock lite mer övning än Nah Skwell 9,6″ som vi också hade med oss. På platt är 7,8″ svår att få fart med då den glider så kort på varje paddeltag men den är ju byggd för vågor och där trivs den. Sen skruvade vi på segel och segla den också, jäkligt kul med 5,3 kvm i lättvindsvågor. Mycket surfkänsla i den. Stor skillnad i känsla och stans mot en vindsurfingvågis.

    Kan nämna för övrigt det nog kräver en del övning innan man paddlar ståendes ut över brytande vågor som det känns. Sitta eller ligga är lugnare i början.

    Bilderna är från fredagen när det var som lugnast och tyvärr ingen vågridningsbild med här, då var fotografen på annat håll. Den röda är 7,8″ och den blå 9,6″

  • grrrr

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 21:14
    Quote:
    Ska bli intressant att höra hur rank den är i chop och vågor här hemma.
    Quote:
    Det skall bli intressant att höra hur den funkar i sin tänkta miljö.

    Ja, berätta hur det gick i onsdags i Kärringviken…

  • nemo

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 21:36

    Hur mycket mer våg krävde 7’8an än 9’6an för att gå igång? En kort bräda blir ju betydligt svårare att paddla genom bryt eftersom den får mer instabilitet i längsled + som du nämnde att den inte har samma glide vilket också är ett plus om amn vill genom vitvattnet stående. om man bara har cleena swell och pointbreak så funkar det nog att köra kortare, men med shorebreak och inga rena kanaler ut så blir lite längd på brädan inte bara en nackdel. Som vanligt slutar det med att man måste ha ett gäng brädor eller en kompromiss(7.8 låter för kort som kompromiss). Det är gött att 7’8:an har mastfortsinfästning det gör ju att man kan använda den oftare i sverige. Det vore kul att få ihop ett gäng suppare och testa varandras prylar och snacka skit nån gång.

  • pipe69

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 08:27
    Grrrr;582278 wrote:
    Ja, berätta hur det gick i onsdags i Kärringviken…

    Hej!

    shhh – alla var väl och jobbade i onsdags….

    Jag testade 7’8”-an utanför stenstranden för några veckor sen efter att ha kitat på 7m2 i 2h… var redan trött, det var mkt vindchopp plus upp till 2m bryt och jag hade inte en chans att stå och paddla den dagen medans Jesper B fångade vågor hela tiden på sin längre och bredare SUP. Paddlade ut liggandes genom vitvattnet och sen sittande på knä. Fångade nån våg i den positionen men det var nog mer tur att jag var på rätt plats när den peakade upp bakom mig. För att inte bli frustrerat intalar jag mig, att man ju inte ha lärt sig cykla på en dag heller…

    Så NÄR jag SUP:ade häromdagen i Kärringviken så gick det faktiskt riktigt bra och jag fick många vågor att åka på. Det var små vågor på runt 50cm som rullade in och det gick bra att paddla runt bland dem, både rakt in i dem och på tvären till dem. Lekte i drygt 2h och lärde mig vända in i en kommande våg samt “gasa på” med paddeln. Då jag inte har vågsurfingbakgrund utan “bara” vindsurfat och kitesurfat i vågor känns det ändå lite som ny mark att pricka line-up och lift i vågen rätt. Känns som att 7’8”-an vill ha intensiv skjuts med paddeln ganska sent och med vikten rätt långt bak på brädan. Annars dyker nosen…

    Får se när jag kan berätta om att ha SUP-rippat Torö Stenstrand… 😉

    Angående SUP-träff så hänger jag gärna på!

    Ingo

  • doc

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 21:24

    Ganska lång recension här:
    http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=216

    För den som inte orkar klicka (men varför läser man i så fall denna tråd?) här en sammanfattning:

    För SUP om man väger 85kg och är nybörjare. Nä, en 9’6” hade varit bättre.

    Som familjebräda i Lejet, lära systersönerna och dottern att vågsurfa – perfekt! En liten knuff och man är iväg. Så kan man byta till en mindre softdeck när man kommit igång lite mer.

    Som stor vind-vågsurf – genialiskt! Hur kul som helst och går in i bilen. Jag är för gammal för freestyle och prioriterar man vågridning kan jag inte tänka mig ett bättre komplement. Jag ser redan fram mot nästa session.
    Nu har jag en stor FSW i tankarna till nästa sommar. Om SUPen kan konkurrera med den vet jag inte, det återstår att se. Hade jag haft råd hade jag gärna köpt en 9’6″ redan idag för att få till paddelsurfandet mer.

  • doc

    Medlem
    26 juli, 2010 vid 21:15

    Update till min recension:
    Nu vet jag varför man satt på monsterfenor på 2x19cm. Det är för att ge brädan något som vagt påminner om riktningsstabilitet vid paddling rakt fram. Att paddla med 2x16cm Evil Fin är ett äventyr. Men att svänga går fint 😉
    Det blir nog så att jag paddlar med 19 och vindSUPar med 16 i fortsättningen…
    Jag återkommer efter att jag testat 9’6″…

  • doc

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 19:44

    En sak till, förresten. – Om man nu bemödar sig att sätta ett handtag i brädan, varför i h-vete inte sätta det i tyngdpunkten, så det går att bära brädan i handtaget utan att stötta med andra handen? Måste vara något franskt sätt att tänka…

  • jesper-b

    Medlem
    1 augusti, 2010 vid 15:53

    Fet action!… men var är hjälmarna? /JB

  • nemo

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 10:41

    Nyss hemkommen från Klitmöller och har från flera håll fått mina aningar om extremt korta Suppar besannade. Folke (ägare av Folke’s surfshop) i N Varupör som säljer Nah skwell menar att 7’8″ är för kort för nomala förhållanden när det är superglossy offschore då funkar den. men vid vanliga swell så snurar den bara runt (som inte finns i sverige). Vidare menade han att gränsen låg runt 9.6 kanske ner till 9. Några andra som hadde testat 7’8″ kallade den “the circulator” du gör 90 grader på varje paddeltag. Däremot skall den funka ok som storbräda för vågsegling.

    längden har som alltid en viss betydelse, det går inte att bara förlita sig på m/s och tjocklek…

    starboard har tydligen en 6’6″ undrar hur den paddar? Jag ser ingen mening än med en sup som man måste paddla ut som en vågsurfbräda för att sedan ställa sig upp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard SUP: Nah Skwell 7’8” – 238x75cm, 130l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.