• dr-masse

    Medlem
    10 september, 1999 vid 13:10

    Har en 6.7:a och är väldans nöjd – ett segel med bra tryck, stabilt och fortfarande någorlunda lätthanterligt. Har seglat det i allt från 6-7 m/s på Torö (jorå, lekte minsann lite vågorna oxå, även om det kanske inte är att rekommendera med tanke på seglets låga vikt = få förstärkningar) till 12-13 m/s och ett j-a drag. Funkar fint!

    Under mina år på vattnet har jag ägt en hel hög med Race-, Slalom-, Våg- och andra konstigheter, Supersonic är ett av de segel jag varit mest nöjd med under min karriär.

    Om du skall välja Supersonic i större storlekar (mindre stabila) beror lite på din nivå, själv spanar jag in ett Diablo 7.7 till nästa säsong…

    Jo, förresten. En liten detalj som även rör en annan diskussion här på webben – så jäla skönt att slippa cambers!

    Surfa På!

  • stefan-v

    Medlem
    12 september, 1999 vid 17:52

    Funderat lite på hur mycket uthal som gäller. Mera tips tack. (Skall man mäta bommen exakt enl NPs anvisningar och sen dra ut?) Hur skall mastvåden se ut när seglet inte har någon vind. Mvh Stefan V

  • dr-masse

    Medlem
    13 september, 1999 vid 06:37

    NPs mått på bom stämmer rätt bra, men visst kräver seglet lite mer uthal än ett camber-segel i samma storlek. Brukar rigga min 6.7:a rätt plant eftersom RAF-segel fylls mer av vinden än man tror när man väl seglar. Vad gäller mastvåden så skall den alltid vara helt plan, när Supersonic ligger och darrar på stranden så är akterliket allra minst bukigt ner till andra lattan från toppen, men eftersom det finns “riggmarkeringar” i seglet är det löjligt enkelt att hitta rätt. Men absolut inga veck eller rynkor i mastvåden, då har du för lite nedhal.

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    13 september, 1999 vid 07:19

    Att rigga moderna RAF-segel handlar lite att låta förnuft och kunskap segra över visuellt intryck. Vad jag menar är att när dessa segal är korrekt riggade ser de väldigt plana ut på stranden. Till skillnad från, säg, 3år gamla segel är lattorna i seglets mittre del inte heller så mycket roterade runt masten. Kollar man på seglet känns det inte som det finns något som skulle kunna bli buk, även om det blev fullt tryck i seglet. När man väl får tryck i seglet blir det trots allt lite buk i detta område. Det som händer är att masten böjs, inte bara bakåt utan också i sidled. Detta gör att seglet mittendel blir slappare och därmed bukigare.

    Ett kännt trick som man (möjligen med hjälp av en kompis) kan utföra på stranden efter riggning är att med seglet liggande på marken trycka masttopp och mastfot mot marken. Detta simulerar mastens böjning i sidled och ger en bättre bild av hur seglet kommer att se ut på vattnet.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.