Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surf buss. caravelle

  • Surf buss. caravelle

    Publicerad av mav på 1 december, 2002 vid 14:37

    Hey surfdudes,
    jag ska köpa en caravelle 67 eller liknande till kanske i sensommmar och undrar hur mycket man borde lägga ut för en sådan charmpärla? någon som vet vad dessa drar per mil, vilka fel är vanliga vad man ska kontrollera vid inköpet vad man ska akta sig för o likn?

    tacksam för svar.

    “surfers have more fun…”

    Mav
    cool.gif cool.gif

    mav svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfrille

    Medlem
    1 december, 2002 vid 16:57

    Howdy Mav,
    VW-buss rockar men det är svårt att hitta pärlan tror jag, har själv en -88 med feta insprutningsmotorn men det är dock en utbytes och sen vet jag att växellådor har varit ett problem också. Checka lådan + hur mycket olja den läcker, tror det är dom värsta problemen men är osäker på gamla rackare och ingen stjärna på ämnet men räkna med att den drar ca 1 liter milen…och som sagt…se till att den inte drar lika mycket olja. Lycka till och vi kanske springer på varann på nån Vås-beach nån gång…Framnäs för surf och Björnön för Kite.

    Mvh Rille cool.gif cool.gif

  • mav

    Medlem
    2 december, 2002 vid 14:25

    tackar för infon, vad har du lagt ut för din -88? det lär skilja ganska mycket i pris beroende på skick… har du kitat nått på björnön? jag har varit där och spottat men antingen är det mycket folk eller vinter tongue.gif. någon som har restaurerat en gammal rakare från 70talet? vore bra att få en priside…

    (kite)Surfers have more fun.

    Erik. tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2002 vid 14:53

    Varför köpa en så gammal, allt lär ju va slitet.

  • surfrille

    Medlem
    2 december, 2002 vid 16:15

    Yes, mycket är nog slitet på gamla bussar men det är väl lite av tjusningen (tyckte iof inte det då min vägrade starta efter jag ägt den 1 timme)men köper man nåt kring 10 lax så får man nog räkna med lite strul, ändå var mitt köp lite av ett bekant-köp med 1 ägare innan och alltid servad etc. Med lite flyt kan man nog hitta bra exemplar för under 10 också och en 70-talare är ju mer kult än 80-talarna….

    Har draggat runt lite på Björnön men det var innan jag köpte ARX:en, testade foilen men den är ju lite liten för vattenbruk men mest för att få känna på det….och jag fastnade direkt. Var där när bad säsongen var över men annars är det ju kört när det blir varmt, men det finns visserligen ingen skylt för kiteförbud…bara windsurf.

    Nu kör vi kite-skiing på Johannesberg, grymt kul och stora gräsytor finns det…mer snö vore dock på sin plats innan nästa åk.

    Mvh Rille

  • mav

    Medlem
    3 december, 2002 vid 18:25

    precis som SurfRille säger köper man bussen pga av charmen och inte funktionen… kanske låter lite konstigt för den som inte förbtyllas av charmen av tex -76 modellen, min personliga fav.

    jag hoppas på att hitta en shysst för tio eller femton, men det blir nog om ett tag.

    Vad är det för Arx? själv kör jag med an 9.5 men ska till vår egyptenresa utöka kittet med en ca 15 eller nått likn. pga att man får fler timmar på vattnet =)
    vore kul att testa kitesnowboarding, har inte haft tillfälle än, men ska nog ta nån helg när snön ligger på.

    Erik. tongue.gif

  • Johan!!

    Gäst
    4 december, 2002 vid 13:25

    Kul att det finns fler som inte avskräcks av en bils ålder.
    Köptips är alltid svårt men var noggran och titta på många bilar, lyssna, känn, titta och var kritisk.
    Det är vääääldigt lätt att förälska sig i en gammal folkabuss när man tittar på den och då kan man råka köpa ett riktigt bottennapp. Så blunda inte för bilens svaga punkter.

    Det viktigaste att kolla är såklart rosten, det är det enda(nästan) du inte kan fixa. En rostfri bil är det dessutom värt att lägga ner pengar på, du kommer ändå få tillbaka de sedan när du säljer den.

    Läs igenom Typ2-klubbens köptips: http://www.typ2-klubben.com/arkiv/koptips/koptips.asp

    Lycka till och berätta hur det går!!

    //Johan

  • mav

    Medlem
    4 december, 2002 vid 14:59

    att det är lätt att förälska sig i en gammal buss tvekar jag inte på när man står där framför den…. crazy.gif
    tack för tipsen.

    /Likasinnad. smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surf buss. caravelle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.