• SURF-BUSS

    Publicerad av portin på 14 februari, 2000 vid 10:26

    Tjena. Jag undrar vad man bör ge för en VW-minibuss om man inte vill eller kan meka. Vad ska man tänka på och vilka fel är vanliga? Hur mycket dricker en sådan med full packning. Skriv och berätta om er erfarenheter. Glad för alla svar.

    anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2000 vid 10:37

    Min buss kräver viss mekinig oljebyten, t-stift osv bytes årligen det vinner man på i längden. Den är med f-motor från 85.
    Den dricker 1.0 vid landsväg , 1.1 landsväg med t-räcke med packning, ca 1.3 vis stadskörning.
    Fel som jag haft är Hål i avgassystemet, hål på gummistrumpan vid drivknutarna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 februari, 2000 vid 11:39

    Jag är ingen expert inom området, men jag gav 8000 kr för min vw buss -74. Den är kampinginredd och har endast gått 9300 mil! Undersidan är nästan fri från rost, och lacken är bra. Då jag tror att bussen var undervärderad, kan jag tänka mig att man bör kunna få en liknande buss för runt 10000 kr.
    Se dock till att ta med någon som kan denna typen av bussar, så undviker du problem i framtiden.

  • wisco

    Medlem
    14 februari, 2000 vid 12:05

    kunde ingenting om att meka bilar när jag köpte min första buss, nu har jag lagat allt från bromsar till koppling, bytt motor å fixat med allt möjlig..
    D.v.s dom är väldigt lätt-mekade, köp en ordentlig handbok till din buss och akta dej för rost! Rost är det jobbigast och tråkigaste att kämpa mot.
    Hittade min 74:a i sommras med defekt motor, nästan helt rostfri för 4500:- fick en motor för en gammal våtdräkt av en kompis, sen körde jag till klittmöller! Suveränt!

  • paddy

    Medlem
    14 februari, 2000 vid 17:18

    Åttiotalarna är suveräna.
    Min 83:a drar ca 1,2 på landsväg men då ligger ofta över hastighetsbegr.
    För visso märks det om man stuvar hela taket fullt, men det är inte jättemycket.
    Gör som Wisco säger, skaffa en rep.handbok, så löser du det mesta.
    Det finns många såna böcker, jag föredrar tyska Delius Klausing eller engelska Haynes (på svenska). Mej veterligen finns det inga direkta defekter på VW-bussarna, toppackningarna brukar gå runt 10000 mil, men det gör den förr eller senare på alla bilar. Man kan köpa ett adaptorkit som gör att man kan montera in en Volvo B20 motor. Godkännt av bilprovningen…

    Surfers Workshop Malmö

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 februari, 2000 vid 17:29

    Har en Transporter -82:a. Är mycket nöjd. Gjorde en rejäl repa ner i Frankrike med den i somras. Det blev lite meck innan vi kunde åka. Du kan läsa om resan och se bussen på:

    www-und.ida.liu.se/~frela651/frankrikeresan.html

    Vi räknade ut att den drog 1.3 liter med hela surfkittet på taket + fyra pers i bussen och ganska mycket prylar i bussen. Detta med en 1.8 insprutmotor. Nackdelen med så svag motor är att den sackar i uppförsbackar och inte accar så där överdrivet fort men, men.. Man kommer dit man ska och det är inga problem att ha marchfarten runt 120 om det inte är allt för backigt. 80-talarna (de är kantigare och lite större än 70-talarna) är mycket mer bekväma än 70-talarna. Stötdämpning och bullernivå är det stor skillnad på. Kort sagt: mycket prisvärt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 februari, 2000 vid 11:05

    Jag vet inte vad det är, men det är något speciellt med ´70-talarna. Tyvärr är det så att de kan vara rejält rostiga, har själv haft en ´73:a aut, manuell låda är dock att föredra enl min mening. Om man ska se till funktion kan det nog löna sig att köpa en ´80-talare. However, kolla på http://www.algonet.se/~linkan/1Marknaden/bilarsaljes.html
    /Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.