Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf i skåne?

  • Surf i skåne?

    Publicerad av bjornis på 25 september, 2006 vid 13:55

    Tjena!

    Mitt första inlägg någonsin här. Har helt fastnat för surfing! Sjukt kul! Började i bali för nåt år sen och reste runt och surfade i brasilien förra hösten.

    Verkar som att några här har hittat ställen som går att surfa i Sverige? Nån som hittat fina swells i skåne, helst nära lund? Är det bäst nu under hösten och vad behöver man för grejer för att klara det kalla vattnet?

    stoney77 svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • stoney77

    Medlem
    25 september, 2006 vid 16:40

    Hej och välkommen!

    Ska du klara vintern behöver du en 6/5/4-våtdräkt (tror de bästa är O’neill eller rip curl, Quiksilver funkar nog fint med), ett par 7mm booties och ett par 5 mm vantar (kör själv rip curls trefingersvariant). Några vågor att nämna lär du inte hitta i närheten av Lund, du måste minst upp ovanför Helsingborg på Västkusten, Mossbystrand på sydkusten kan funka någon gång ibland på SV-SO-vindar men det blir sällan särskilt stort och nästan aldrig rent. På österlen finns en massa fina spots från Kåseberga och upp längs östkusten, bara ut och leta.

  • jonaish

    Medlem
    30 september, 2006 vid 09:53

    Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära “gränsen”..!!

    Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

  • stoney77

    Medlem
    30 september, 2006 vid 20:52
    jonaish wrote:
    Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära “gränsen”..!!

    Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

    Inte om man inte är vindsurfare eller råkar gilla vindsurfingfenor i ryggen…

  • jonaish

    Medlem
    30 september, 2006 vid 21:33
    Stoney77 wrote:
    jonaish wrote:
    Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära “gränsen”..!!

    Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

    Inte om man inte är vindsurfare eller råkar gilla vindsurfingfenor i ryggen…

    ähh säg som det är… det är för stora vågor för dig i Gislövshammar 😉

    Det finns faktist plats åt windsurfare, kitesurfare och vågsurfare här!!

    Det handlar mer om att våga hoppa i vattnet å rida vågor än att säga att det finns massa vindsurfare som tar plats i vattnet…

  • fredde

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 17:53
    jonaish wrote:
    Stoney77 wrote:
    jonaish wrote:
    Kåsteberga ligger inte inom Österlen, om man ska va petig…men nära “gränsen”..!!

    Gislövshammar är den bästa spoten när de blåser mkt bra, runt NO, O, SO och S vindar..Men bäst på NO och O

    Inte om man inte är vindsurfare eller råkar gilla vindsurfingfenor i ryggen…

    ähh säg som det är… det är för stora vågor för dig i Gislövshammar 😉

    Det finns faktist plats åt windsurfare, kitesurfare och vågsurfare här!!

    Det handlar mer om att våga hoppa i vattnet å rida vågor än att säga att det finns massa vindsurfare som tar plats i vattnet…

    Gräv ner dig!

    Gislöv e inte alls bäst i de krokarna…. Håll dig till kite och vindsurf….

  • jonaish

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:01

    Nä de e klart att Gislöv suger pung för där uppe finns inte äns något vatten

    Jag snackar om Gislövshammar…. två olika by:ar….bli du kvar i habo ljung där det är långgrunt å bra för noobis

  • fredde

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:16
    jonaish wrote:
    Nä de e klart att Gislöv suger pung för där uppe finns inte äns något vatten

    Jag snackar om Gislövshammar…. två olika by:ar….bli du kvar i habo ljung där det är långgrunt å bra för noobis

    Idiot, klart jag menar hammar….

    Lille du, jag har vågsurfat dubbelt så stora vågor jämfört med vad du har där borta….

  • stoney77

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:16

    Håller med Fredde, bara dumt att ligga som rundningsmärke bland kitare och vindsurfare i Gislövshammar när det finns så mycket bättre i krokarna.

  • jonaish

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:35
    Fredde wrote:
    jonaish wrote:
    Nä de e klart att Gislöv suger pung för där uppe finns inte äns något vatten

    Jag snackar om Gislövshammar…. två olika by:ar….bli du kvar i habo ljung där det är långgrunt å bra för noobis

    Idiot, klart jag menar hammar….

    Lille du, jag har vågsurfat dubbelt så stora vågor jämfört med vad du har där borta….

    Va de du som va här å vågsurfa i somras… en gul vågbräda tror ja de va?

  • jonaish

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 18:38
    Stoney77 wrote:
    Håller med Fredde, bara dumt att ligga som rundningsmärke bland kitare och vindsurfare i Gislövshammar när det finns så mycket bättre i krokarna.

    åker man 2km mot Brantevik lr bara några 100m från Gislövshammar så behöver man inte va något rundningsmärke..

    svårt å förklara över internet bara..

  • fialia75

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 19:12

    Löderup, Brantevik, Gislövshammar och Kåseberga (som visst tillhör Österlen).

  • jonaish

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 08:14
    fialia75 wrote:
    Löderup, Brantevik, Gislövshammar och Kåseberga (som visst tillhör Österlen).

    ….och det säger en främling!!!…

    Kåseberga å Löderup ligger precis vid gränsen till Österlen!!

  • stoney77

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 10:35
    jonaish wrote:
    åker man 2km mot Brantevik lr bara några 100m från Gislövshammar så behöver man inte va något rundningsmärke..

    svårt å förklara över internet bara..

    Ja, det var det jag menade och då är man inte i Gislövs Hammar längre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf i skåne?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.