Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf kollektivet?

  • Surf kollektivet?

    Publicerad av klang på 17 september, 2007 vid 11:57

    Det verkar lite som om att vi har färre och färre som tycker det är kul att hjälpa till i förenings och tävlingsverksamheten, något som gör att vi har mindre möjlighet att t.ex. arrangera stora tävlingar, protestera mot surfförbud m.m.

    Själv så tycker jag det är kul att arbeta med klubben, det ges en gemenskap och vi kan uträtta saker. Vem skulle t.ex. tacka nej till en bastu i Habo-Ljung i december kylan, en go varm dusch vid vattnet, tillräckligt med parkeringar, nya fina klubblokaler etc.

    Jag tycker även det är kul med tävlingar, då ges möjlighet att träffa en massa surfare och kolla in nya trick och prylar. Att själv ställa upp i tävlingar är ju riktigt kul, man behöver ju inte vinna… men man kan ju alltid försöka.

    Har vi blivit för självupptagna, är det roligare att leka själv? Är det av ren lathet?

    Hur som helst, tack till alla som hjälpte till i Klagshamn i helgen, ni gjorde ett kanon jobb.

    nlc svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • styret

    Medlem
    17 september, 2007 vid 13:23

    det känns som en allmän del av samhälle idag.
    färre och färre som känner för att jobba idéelt med något. En mycket olycklig utveckling men samtidigt ganska logisk då samhället blir mer och mer individualistisk och alla vill och många fler kan jobba med sina intressen och så vidare.

    själv kommer jag från en väldigt föreningsaktiv familj och det märks av i alla föreningar jag har nån som helst anknytning till. De är synd, det ger som du säjer väldigt mycket tillbaka att engagera sej i en klubb tycker jag. Jag ser det såhär. Jag går hellre och knegar på ett okej jobb som betalar mina räkningar och gör det jag älskar på fritiden än att hålla på med det jag älskar att göra som ett jobb som helt plötsligen fyllsmed måsten.

    men det händer då och då att jag få en idé om att föröska göra en hacka på allt jag drar i, det finns ju andra som gör det så varför ska jag göra samma sak gratis…

  • pure

    Medlem
    17 september, 2007 vid 13:35

    Det jag tror är viktigt är att man är väldigt tydlig så fort man gör något och hela tiden bjuder in till saker som skall göras eller hjälpas till med. Tror att mailing lista är något som är bra att ha i alla klubbar. Så man hela tiden blir påmind om att folk gör saker i klubben och att man hela tiden är välkommen att hjälpa till.

    Alla människor är inte såna som dras till föreningslivet av sig själva men kanske kan göra det med lite hjälp av dom som gillar att hålla på med sådant.

  • klang

    Medlem
    17 september, 2007 vid 14:34

    Bra tankar och ideer

  • junksurf

    Medlem
    17 september, 2007 vid 17:51

    Får lite dåligt samvete är man läser detta. Vet att Klang är en super kille som gör ett super jobb. Men vill ju inte heller att de dåliga samvetet skall vara drivkraften.
    Vi får nog acceptera att de flesta människor är som de är och att de ställer sig frågan “what is in it for me”
    Så ja tror att ma får jobba med parametrarna.

    Om man skall få någon att göra nått formeln
    K * UV * RV > R * E

    Kapacitet
    Upplevtvärde
    Realiseratvärde (om man tror de kommer att lyckas)

    Risk (personlig risk som att t.ex att man missa en bra surfdag)
    Effort

    Är själv medlem i LBWS och ja tror att de skulle få fler medlemmar och bättre samanhållning om de hade en klubblokal där människor föredrar att vindsurfa, dvs i habo ljung.

    Detta tror ja om den genomsnittlige vindsurfaren och klubblokal om vi kollar på formeln ovan

    K = Medel, Kan hjälpa praktiskt men saknar auktoritet
    UV(Habo Ljung) = Hög.
    UV(Lomma) = Låg, är ju aldrig där o vindsurfar.
    RV(Habo L) = Låg, verkar som att vi inte kommer få bygglov om ja förstått allt rätt. Kommunen vill ha oss inne i Lomma så de får “ett levande strand liv” så att 40 talisterna kan pressa priset på sina lyxlägenheter.
    RV(Lomma) = Hög

    R = Medel
    E = Medel

    Detta var ingen diss till LBWS vet att de är många som gör ett super bra jobb. Ställde bara frågan som ja tror många ställer sig omedvetet och svarade helt ärligt på frågan “what is in it for me” känns som vi sitter fast i en rävsax.

  • klang

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:56

    @Junksurf 415871 wrote:

    Vet att Klang är en super kille som gör ett super jobb.

    Tackar ödmjukast, vi gör vårt bästa med den tid vi har.

    @Junksurf 415871 wrote:

    Men vill ju inte heller att de dåliga samvetet skall vara drivkraften.
    Vi får nog acceptera att de flesta människor är som de är och att de ställer sig frågan “what is in it for me”

    Jo, så är det väl alltid, är det inte kul så gör man något annat.

    Vi har många härliga stödmedlemmar som tycker vi gör ett bra jobb men som tyvärr inte hinner med att hjälpa till själva. Det är inte lätt att klämma in allt i schemat.

    @Junksurf 415871 wrote:

    Så ja tror att ma får jobba med parametrarna.

    Föreningarna är ju till för att man som surfare skall känna en gemenskap och göra saker tillsammans. Medlemsavgiften är bl.a. till för att köpa saker som vi tillsammans kan ha kul med, kollektivet du vet.

    Det finns så himla mycket kul vi skulle kunna fixa om vi bara var några stycken fler som vill göra ett hantag, allt tar ju sin tid.

    Tror att de flesta som hjälpt till med tävlingarna de senaste året berikats med en härlig känsla, att fått vara med och skapa nöje både för sig själv och andra. Vår nuvarande klubbstuga byggdes av några filitiga grabbar för ett gäng år sedan, makalöst vad man kan fixa om man bara ger sig an det. Vi kan göra det igen, vi ska bara lura till oss lite yta i Habo.

    @Junksurf 415871 wrote:

    Är själv medlem i LBWS och ja tror att de skulle få fler medlemmar och bättre samanhållning om de hade en klubblokal där människor föredrar att vindsurfa, dvs i habo ljung.

    Detta var ingen diss till LBWS vet att de är många som gör ett super bra jobb. Ställde bara frågan som ja tror många ställer sig omedvetet och svarade helt ärligt på frågan “what is in it for me” känns som vi sitter fast i en rävsax.

    Tack Junksurf för dina kommentarer, tycker du har varit uppriktig och jag kan hålla med dig i mångt och mycket. Tyvärr finns det inget trollspö, men det finns spik och plank 😉

    /Klang

  • johan_gbg

    Medlem
    25 september, 2007 vid 17:01

    Håller med dig Klang.

    Jag är mycket engagerad i GWC sedan 4 år tillbaks och känner att många vill ha kakan utan att hjälpa till med baket. Detta tycker jag och flera andra är tråkigt.

    Kan förstå att man inte vill ägna all sin fritid åt klubbverksamhet när det finns så mycket som pockar på uppmärksamhet, men till sist handlar det om prioriteringar.

    Så, en uppmaning:
    Hjälp till med baket! Kanske inte varje gång, men en gång per år!

  • joth

    Medlem
    26 september, 2007 vid 08:51

    @Junksurf 415871 wrote:

    Är själv medlem i LBWS och ja tror att de skulle få fler medlemmar och bättre samanhållning om de hade en klubblokal där människor föredrar att vindsurfa, dvs i habo ljung.

    Känner också detta med LBWS. Jag har aldrig surfat vid stranden där klubben ligger. Så det blir svårare att relatera till LBWS. Hade det funnits möjlighet i Habo hade det nog blivit fler som hängde där och vi hade nog fått en ännu mer levande klubb.

    Hade man kunnat “låna” lite mark mitt över gatan från parkeringen så hade man inte skymt någon utsikt etc. I dungen lär det inte gå med en massa fisiga boende som tycker att det stör deras utsikt. Som om dom har någon när det är en massa träd ivägen.

    Ojjj… blev mycket LBWS. För övrigt känner jag själv att vara hjälpreda fungerar för mig. Att ha någon annan som organiserar tävlingar etc… Tror att flertalet av medlemmar känner samma sak. Att hitta eldsjälar som Klang är svårt. Sedan är det svårt att få ihop att arrangera och delta samtidigt.

  • alexasu

    Medlem
    26 september, 2007 vid 12:12

    om jag intemissminner mig har det diskuterats, men nån sur jävel tyckte inte det var lämpligt att vi skulle korsa 70-vägen titt som tätt.

  • junksurf

    Medlem
    26 september, 2007 vid 16:11

    @alexasu 418098 wrote:

    om jag intemissminner mig har det diskuterats, men nån sur jävel tyckte inte det var lämpligt att vi skulle korsa 70-vägen titt som tätt.

    Om alla tar med sig en sten varje gång de surfar, ställer sig på parkeringen o kastar den i vattnet. Så har vi snart byggt en egen halvö : )

  • alexasu

    Medlem
    26 september, 2007 vid 17:47

    å så har vi snart inga fenor kvar heller…

  • nlc

    Medlem
    26 september, 2007 vid 19:36

    Jag har funderat lite på det här och tror att ett problem med engagemanget i surfklubbar kan vara att verksamheten sällan är särskilt organiserad. Jämför t.ex. med en idrottsklubb, scoutkår eller syjunta där man träffas någon eller några gånger i veckan för att tillsammans medverka i en gemensam aktivitet. Nya medlemmar sugs då lättare in i en gemenskap som ger lite mer än att “bara” betala medlemsavgift och därmed är man nog villig att i större utsträckning engagera sig i klubben. Aktiviteterna behöver ju inte vara så himla komplicerade, att sätta ut två bojar å köra lite slalom i 8or är nog tillräckligt för många.

    Är själv medlem i Surfclub Klagshamn och surfar ofta där med ett gäng kompisar som oxå är medlemmar, men jag är (tyvärr) inte särskilt aktiv i föreningen :frown:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf kollektivet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.