Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf på Naxos?

  • Surf på Naxos?

    Publicerad av garage på 16 maj, 2003 vid 15:01

    Hej!

    Skall till Naxos i nästa vecka och är ute efter tips om otrustning osv. Nån som varit där i Maj? Blåser det då? Vilket center skall man gå till och hyra samt vad kostar det ungefär?

    Mvh Andreas

    zehlertz svarade 20 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • freddie

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 16:06

    Tja garage!
    Jag var där för några år sedan i mitten av juli. Naxos lever på brisen, vattnet är platt och det finns ett flertal uthyrningsställen. Vad jag kommer ihåg så var priset ungefär detsamma oberoende av firma. Det var skitdyrt att hyra få timmar o ok pris vid veckohyrning motsv. Grejorna var bra med fokus på freeride/slalom. Plus för lättillgängligt och otroligt lättsurfat. Minus för att man fick tävla lite med feta tyskar om de för dagen mest passande seglen.

    Lycka till

  • maca

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 22:29

    Surf på Naxos!
    Jodå, var där för en hel del år sedan i juli, men tror inte att saker och ting har ändrat sig alltför mycket. Det blåste “huggorm” mer eller mindre varje dag under den veckan jag var där.

    När det gäller hyra av utrustning, fanns det mig veteligen 3 uthyrningsställen. Det ena ligger i angränsning till stranden vid Naxos stad. Där är det stundtals ganska stora chopp och vågor, inga rena “ridvågor” men bra för hopp. Har för mig at stranden hette agios georgios eller liknande. Det finns även en speedlagun, överfull av tyskar, man kan nå från detta ställe. Ny utrustning, Neilpryde och F2 hade de, men allt var uthyrt till tyskar som bokat i förväg.

    Jag bodde längs en strand en bit utanför, tror den hette agios prokopios eller liknande. Där var surfet iofs det sämsta på ön, men ändå ok och framförallt billigast. Platt, side-off vind och lite gammal utrustning. Men jag blev efter upprepad hyrning av utr per timme (2h, 2ggr/dag), tjenis med killen (local) som hyrde ut och blev erbjuden att låna hans privata prylar. Fick dessutom segla säkert den dubbla tiden utan att han brydde sig.

    Mitt tips är dock att ta moppen söderut till ett ställe som heter Mikri Viglia. Där blåser de ännu mer och där låg ett franskt uthyrningsställe som hade BIC/Tiga/UP m.m. Man seglar inne i vik där det är platt, men när man seglar ut ur denna med full speed kan man få på superhöga hopp. Oerhört fin strand och en liten restaurang i angränsning till detta spot.

    Det sägs att desto längre söderut man tar sig, desto vildare och vackrare blir både surfet och stränderna. Södra ön är ett måste att utforska om de inte blåser. Ett tips dock, välj minst en 75cc moped/vespa. Annars kommer ni ingen vart i motvinden på hemvägen (norrut). Tänk på att södra ön är (var iallafall) oexploaterad, glöm m a o inte att ta med ordentligt med mat och vatten.

    Ha´de gött på Naxos!

    Jag stortrivdes iallafall där!

    /André

  • maca

    Medlem
    16 maj, 2003 vid 22:38

    Kolla in dessa länkar, ger dig nog svaren på dina frågor:
    http://www.naxos-windsurf.com/
    http://www.naxos-surf.com/en.html

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 maj, 2003 vid 10:54

    Jag har precis kommit hem från Naxos och Paros. På Naxos surfade vi på Flisvos uthyrning som ligger längst bort på stranden till höger om den stora hamnen vid Naxos huvudstad. Det var tysk-greker som ägde den uthyrningen och allt var mycket seriöst fixat där. Det kostade 20 Euro att hyra bräda fär en timme men de hade lite rabbater på om man hyrde i flera dagar. Man surfar där i en lagun som är sjukt grund. Ibland får man akta fenan. Det finns dock en utfart som leder ut till öppnare vatten med mer vågor. När vi var där var det mycket lugnt. Det var vi och tre till som körde där. De har mycket F2 brädor och fick precis hem en bunt nya RRD:s. De har gott om riggar också. Jag har lite bilder på min hemsida därifrån. Kolla in på http://w1.861.telia.com/~u86117465/vindsurfing.html

    Jag kan tänka mig att detta stället blir överfullt av tyskar under högsäsongen, fast när börjar den där nere… Tror det är lugnt än så länge.
    Nu till vinden. Det var rätt ok för oss. Vi hade 3 surfdagar och var där fyra dagar. En av dagarna var det nästan bleke men det funkade att träna lite jippar o.s.v annars var det bra och låg nog runt 6-9 m/s
    Bäst var det dock på Paros tycker jag på Golden Beach.

  • garage

    Medlem
    25 maj, 2003 vid 20:02

    Hej, och tack för era svar!

    Nu med facit i hand blev det Flisvos uthyrning på Agia Georgios. Det var för mig bra surf med lagom mix av plattvatten och chop. Nu i Maj kostade en veckohyra endast 110 Euro vilket väl får sägas är riktigt billigt.

    Blir säkerligen en renodlad surfresa till Naxos nån gång, tyckte det var helt kanon där, bortsett från transfer dit med båt osv.

    Tack igen!

    Mvh Andreas

  • zehlertz

    Medlem
    26 maj, 2003 vid 07:45

    110 euros är riktigt billigt *om det var bra prylar?*

    vad hade dom för utrustning?…lite nyfiken!

    var det som på mistralcentren att du har tillgång till hela deras sortiment för hyrpengen?

  • garage

    Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:14

    Hej!

    Det var nu i Maj som det var billigare och dessutom tror jag de hade nåt 10 års jubileum, annars är det nog lite dyrare, 150 Euro för en vecka om jag inte minns fel, sen tillkommer hyra för sele och våtdräkt för några spänn till. Nu i Maj bjöd de på det.
    Utrustningen var F2 och RRD brädor, jag har inte världskoll på prylar men RRD tror jag var ganska nytt. Riggar fanns det gott om från Neilpride om jag inte minns fel 🙂

    Annars var det precis som på Mistral center att det var bara att plocka prylar som man ville och som var lediga. Blir säkert lite kaos med grejerna sen under högsässong men nu var det rätt lugnt, ca 5-8 surfare var det denna veckan som höll på.

    Spot’en tyckte jag var bra eftersom det är som en lagun med plattvatten och chop och sen en öppning ut genom revet till vågorna för de som har koll på sånt.

    Jag tyckte det var bra iaf, vinden är nog lite skum och opålitlig nu i Maj men under sommaren är det nog kalas.

    Mvh Andreas

  • garage

    Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:20

    Hej igen, var visst lite fel med priser, tror det kostar 205 Euro annars, kolla längen nedan:

    Flisvos

    Mvh Andreas

  • zehlertz

    Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:39

    okej…ja dom har vett på att ta betalt nu.
    På Gc för fyra år sedan kostade det 1200SEK nu var dom också uppe i ca 2000SEK. fast där är priset samma med elelr utan dräkt.

    men jämfört med ett liftkort för 12-1500 där du måste ha massa långkalsonger, mössor o skit så e d ju inte så farligt *och då måste du ändå ha egna prylar*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf på Naxos?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.