• Surf Sport

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 oktober, 2001 vid 12:13

    Finns tidningen Surf Sport fortfarande, om inte när och varför slutade den ges ut?

    Surf on!
    Hanna

    ********* svarade 10 år sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Knatte

    Gäst
    15 oktober, 2001 vid 12:28

    Det gick i graven -94 eller -95. Då var den omdöpt till Funsport windsurfing sedan några år tillbaka. Enligt förlaget, så var problemet att de hade svårt att få ihop material till tidningen. För få skribenter inom vindsurfing typ.
    Upplagan var nog tillräckligt stor för lönsamhet. / Christer

  • pher

    Medlem
    15 oktober, 2001 vid 13:32

    Ok,, ska försöka gräva lite i mitt bakhuvud…
    Hette den verkligen surf sport? Jag har för mig att den hette typ “Funsport” eller något sånt??.. Kanske fanns det flera? Hur som helst blev det mindre och mindre vindsurfing i den,, och mer och mer mountainbike, sommarn, och snowboard reportage på vintern.
    Tillslut fanns det inget som handlade om vindsurfing/surfing i den.

    Jag kunde låna dem dem på biblan iaf, i början av min surf karriär… (typ -97)
    Men tyvärr spar dem inte utgåvor längre än 5 år i min lilla stad, så nu är dom borta och går inte att låna längre :(..
    Men i “Fjollträsk” ;),, borde väl någon bibla kunna ha kvar dem lite längre?
    Nån borde ta sitt ansvar och scanna in alla sidor… med publisistens medgivande och sen lägga ut här på nätet nånstans?
    Den som hade ork att göra det skulle få en enorm Eloge från mig iaf… Det måste väl finnas en del som sitter på en del ex från den tiden eller?

    Pher

  • oscar

    Medlem
    15 oktober, 2001 vid 14:11

    Jag har alla nummer fråm 90 el. 91 tror jag. Numera ligger dom i vår klubbstuga. Kul att bläddra i ibland.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2001 vid 15:14

    Har ett nummer från ’90. Där finns artiklar om vindsurfingens historia i Sverige, reportage om instruktörskurser på Lidingö, utställning av “The windsurfer” på 70talet, Stockholmvindsurfmaraton med massor av deltagare, Stockholm hade då minst 3 vindsurfskolor, men bäst är ju reklamerna med “Future fitnesswear of the nineties…” Vad trodde de om oss egentligen? Men om surf var så stort i Sverige 70-90 så borde det ju finnas en massa “äldre” människor som har lagt av. Synd. Undrar bara varför vindsurf har lyckats då ut så mycket under de senaste tio åren.

    Surf on!
    Hanna

  • Knatte

    Gäst
    16 oktober, 2001 vid 16:43

    Det är betydligt mer folk som surfar, nu de sista 1-2 åren. Det känns en markant ökning av “återfallsurfare” de sista somrarna. Sämst intresse var det nog för 5-6 år sedan, då det var lite vindsurfare ute (Gäller i Göteborg Björlanda)
    Problemet är väl material kostnaden och att många av de som började surfa på 80-90 talet har barn och andra intressen nu..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2001 vid 16:49

    Tidningen hette Surf Sport från början. Det var NIcklas Forsen som gav ut den.
    Sedan fanns det en tidning som hetter Windsurfing och en som hette Åka Skidor Windsurfing. Så ett tag hade vi tre magasin.
    Jag har alla dessa tidningar sparade. DVS samtliga nummer.
    Sen försökte Marcus Trapp med en tidning för två år sen.
    Tre nummer hann han med innan den gick i graven.
    Inte för jag vet vad vad dom har för värde mer en det historiska.
    Det som skrevs där är knappast aktuellt idag.
    Varför det är svårt med ett magasin idag är nog att det finns för få butiker som kan annonsera i den.(surfbutiker)För att dra runt en tidning med enbart
    prenmuranter går inte.
    Men med lite fantasi skulle det nog gå.
    Man få nog profilera sig lite då, typ sportdrycker, kläder, musik,
    mat, campingar m,m så skulle det nog gå.
    Men jag skulle nog inte våga satsa några pengar i den (tidningen)
    Men visst finns det ett behov.
    När det begav sig med tre tidningar hade varje stad en eller två vindsurfingbutiker.
    Din granne från i somras i vars förtält ni reste ert tält.
    D,V.S Mannen med campingens äldsta husvagn:-)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2001 vid 21:47

    Tack för utförligt info. Skulle man kunna få låna några gamla nummer?

    Hanna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2001 vid 22:14

    Försök få tag på nr 5/1990. Helt otroligt 10 års jubileumsnummer på 164 sidor med mycket återblickar från 80 talet. Eller nr 3/1987 med flykten från DDR där två östtyskar lyckades fly genom att vindsurfa till Danmark. Gamla Surf Sport och Åka Skidor Windsurfing kan man läsa om och om igen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 06:13

    Ja det kan du, men dom finns på Öland/Kalmar. Vi har rätt mycket folk som pendlar (surfar) från S-Holm här så det går att ordna.
    Stoffe har träffat en småländska så han far som tusan fram och tillbaka.
    🙂

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 07:36

    Ok,, Där ser man… j-kligt kul att du har alla utgåvor sparade!. Vore kul att läsa, även om vissa saker är inaktuella, men jag antar att det finns mycket kul att läsa? Plöjde igenom några årgångar av Funsport men de andra har jag inte läst.
    Det är tur att du har koll Naish! 😉 Varför kallar du dig det förresten ;),, Kör inte du mest RRD?

    Var det Trapps tidning som hett nånting i stil med vind & vatten? Hann tyvärr aldrig få ta i nått ex där 🙁

    Om du håller till på campingen nästa år så får du hålla en plats åt oss, så vi kan ha lite trevlig grannsämja igen ;),, Ha gärna med dig några ex av dessa tidningar också. Hade väldans trevligt sist vi var nere, så det får nog bli en tradition.

    Så du gillade inte den svarta snubbeltråden vid eran utgång;)?

    Tillhör du förövrigt en av de lyckliga som åker iväg till Kapstaden på 4 månader denna vecka? Hörde att det var några från Öland som skulle åka? Eller blir det fuerte i vinter? Jag måste också iväg,,, får krupp i det här höstmörkret…

    Mannen med det batteri skadade tältet 🙂

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 07:45

    Ja, det är nog fler som surfar nu, åtminstone här i Sverige. Det känns iaf så för mig… om jag jämför med när jag började.

    Dock så verkar de vara lite tvärtom i andra delar av världen, Åtminstone om jag ska dra lite slutsatser av den mailing lista som jag är med i. Där var det diskussion om att vindsurfingen hade blivit rankad som en av de mest utdöende sporterna.. Tror det var i USA.
    Tur att det inte är så i Sverige.. Det gäller att vi promotar denna sport väl. Det gäller att vi hjälper varandra och utvecklar livstilen till något bra som andra vill vara med i.

    Ett stort problem är material kostnaden ja,, och se upp nu så att vi inte blir för prylfixerade. (jag syftar inte på dig nu Knatte 😉

    De vill till att ha täta föräldrar för ungdomarna som börjar idag…
    Dock duger det helt klart att köra på lite äldre grejor,, bara man slipper ett duksegel.
    Sen blir man nog fast och vill ha bättre grejer iaf…
    Mvh Pher

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 08:06

    Hmm,, “Stockholmvindsurfmaraton”,, låter intressant,, Vad står det om det och vad gick det ut på… Slog de antalet tävlande som var med i VLT brädan?. Det sägs att nått år så var det uppemot 800 tävlande… Då hade tävlingsledarna det inte lätt 😉

    Man träffar ideligen på folk som har nån gammal pråm liggande och blir sugen på att ta fram den och börja köra lite igen.. så jag tror nog att det ökar igen.. Men det är en rätt stor skillnad mellan pråm segling och sinker, så något större uppsving lär det inte få så länge som pråmar anses som något fult och tråkigt…
    Personligen gillar jag att segla pråm ibland… smaken är som baken,,, dvs delad…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 08:08

    Det är redan ett gäng på plats från Öland i Sydafrika.
    Och fler på väg.Du kommer att bli överraskad av vilka du möter där.
    🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 08:10

    Jag kallar mig inte Naish utan Stefan Klppe gav mig det artistnamnet. När han la upp min ICQ.

  • pher

    Medlem
    17 oktober, 2001 vid 08:13

    Ok,, kanske blev ett missförstånd,, men jag har nog inte tänkt åka till Sydafrika… Blir nog snarare Gran Canaria el Fuerte.(Fast man kan juh ändra sig):-)
    Är det VM därnere,, eller vad är det som försigår.. Har dålig koll.
    Berätta mera

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.