Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf träning! Nästa steg för surf sverige<======<===<==<=<<<

  • Surf träning! Nästa steg för surf sverige<======<===<==<=<<<

    Publicerad av surftolive_livetosurf på 14 maj, 2008 vid 18:08

    Hejsan!
    jag är 17 år och älskar att surfa. Jag är en hyfsat ny nybörjare och vill utveklas som surfare!
    Detta är tyvärr väldigt svårt pågrund av de svenska våg förhållanden och att det är svårt att veta i fall man gör rätt eller fel. Så jag undrar i fall det finns någon surf träning i göteborgs/ varberg åmrådet? eller i Sverige över huvud taget?

    Och då menar jag inte en vanlig kurs var man går 5 timmar för att lära sig grunderna utan en lite seriösare träning var man tränar en eller flera gånger i månaden med en grupp och en tränare. Detta skulle va väldigt bra tror jag för att främja surfandet i Sverige. Då kanske de skulle vara lättare att få fram internationellt framgångsrika surfare och det skulle också bli fler utövare.
    Kommunerna skulle då få upp ögonen för surfing och satsa mer pengar på den. Då skulle det inte bli tal om att förstöra några vågor som i mölle, utan istället jobba för att det ska bli bättre fårhållanden.
    Jag tycker det är dags att ta nästa steg gör surf Sverige! Det är dags att visa att surfing i sverige inte är “surfar du i sverige???? de går väl inte!?”! Utan att surfing får sin rättmäsiga plats i idrottsverig och att inte alla komunens pengar går till “Torkelboda pojkar 98”
    En hyfsat seriös surfträning är ett litet steg påvägen, det skulle dra uppmärksamhet till surfing och verkligen ge en ofantligt stor hjälp till de som vill utveklas och vill kunna njuta mer av surfing(jag:cool2: bland annat)

    Jag hoppas att någon funderar på det här och kanske bestämmer sig att vara den som tar nästa steg i utveklingen.
    Vem vet, år 2080 kanske regerande WCT mästaren är från Sverige!!!!:wink:
    Tack till alla som tog sig tid att läsa detta och commentarer uppskatas!:wink:

    danielf svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • chuckey

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 17:23

    Tror du missförstått utövandet lite. Surfing är inte något som ska tränas fram så som fotboll, hockey å golf. Surfing ska lekas fram, man ska ha roligt och soofta.

    Även ifall någon skulle få för sig att starta något sånt här hade det aldrig funkat i Sverige

    =)

  • mag

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 17:29

    Det finns vindsurfing gymnasium i Varberg! Den satsningen är seriös i alla fall. Sen finns det dem som bor sommaren lång (maj – augusti) i Haga och kör med den svenska eliten i freestyle och formula (även en del speed/slalom numera har jag hört) som brukar hålla till där, förutom Nicke Stråhlen (Sverige no1) & Co i Fiskebäck-Göteborg. Kolla bla :
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57902
    Nicke är ute i alla väder och vindar!

    Kör med de duktiga så får du massvis med tips och inspiration, t ex i Varberg eller HagaPark-Öland.

    /Magnus

  • gammelsurfen_

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 17:33

    särskrivning/stavningspolisen kommer snart och knackar på din dörr….

  • chuckey

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 17:37

    @Mag 466348 wrote:

    Det finns vindsurfing gymnasium i Varberg! Den satsningen är seriös i alla fall. Sen finns det dem som bor sommaren lång (maj – augusti) i Haga och kör med den svenska eliten i freestyle och formula (även en del speed/slalom numera har jag hört) som brukar hålla till där, förutom Nicke Stråhlen (Sverige no1) & Co i Fiskebäck-Göteborg. Kolla bla :
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57902
    Nicke är ute i alla väder och vindar!

    Kör med de duktiga så får du massvis med tips och inspiration, t ex i Varberg eller HagaPark-Öland.

    /Magnus

    Jag tror att SurfToLive_LiveToSurf syftade på vågsurfing träning. Men det du säger är helt sant om man vill bli bättre vindsurfare. Går själv på vindsurfinggymnasiet och det funkar nice.

  • mag

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 17:27

    Ahh, kollade inte vilket forum som han skrivit på…
    /Magnus

  • styret

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 18:26

    men chucky.
    har för mej att tex Freddie Meadows, vår grymme svenska surfare har haft tränare. Tror dessutom att de flesta av världens toppsurfare har tränare och coacher för att hålla dom kvar på toppen.

  • chuckey

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 21:07

    @styret 477047 wrote:

    men chucky.
    har för mej att tex Freddie Meadows, vår grymme svenska surfare har haft tränare. Tror dessutom att de flesta av världens toppsurfare har tränare och coacher för att hålla dom kvar på toppen.

    Har han verkligen haft det i sverige? han har väll bott utomlands?
    Utomlands kan jag förstå att man kan ha tränare, där lönar sig träningen mer med bättre kvalite på surfet och framför allt mer surf

  • sharkboy

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 05:03

    @styret 477047 wrote:

    men chucky.
    har för mej att tex Freddie Meadows, vår grymme svenska surfare har haft tränare. Tror dessutom att de flesta av världens toppsurfare har tränare och coacher för att hålla dom kvar på toppen.

    Fel.
    kanske freddie meadows har haft det men det stämmer inte för de andra. Ett extrem fåtal har caddies, men nästan aldrig coachar. Och dem som coachar, coachar ofta i tävlingstaktik och inte i själva surf technique

  • danielf

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:51

    Kanske missförstår jag, men Taj har tränare, fast det är väl mer för fys och kost samt mentalt tror jag, kanske inte så mycket teknik i surf. Om han även har det i år vet jag inte, men förra året så hade han det. Är det en “caddie” ?

    Dock för att bli bättre, surfa med dem som är bättre och är villiga att dela med sig av lite tips ‘n tricks. Själv har jag börjat vänja mig vid att höra “böj på knäna” hehe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Surf träning! Nästa steg för surf sverige<======<===<==<=<<<

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.