Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa inte inom naturreservatet vid Roxen!

  • lunkan2

    Medlem
    23 september, 2011 vid 15:38

    Låt oss komma ihåg att vi diskuterar kite- och vindsurfing i ett naturreservat, och inte i vilken sjö eller kust som helst. Roxen är en relativt stor sjö på 95 kvadratkilometer. Vi talar om en strandremsa på några kilometer, som är reservat. I resten av Roxen finns inga restriktioner.

    Svartåmynningens naturreservat i Roxen beslutades 1975, d v s för 36 år sedan. Surfare var inte så vanliga då och beaktades knappast i reglerna. Naturligtvis talar vi inte bara om surfare, utan även båtägare, fiskare och fågelskådare kan störa i reservatet.

    Naturligtvis gör länsstyrelsen en avvägning av olika intressen. Det påverkar reservatets storlek och skyddsföreskrifterna. När det gäller fågelskyddet i ett reservat måste ju detta utgå från fåglarnas behov, inte skådarnas. Det är inte föremål för kompromissande mellan olika intressen, som kan tillfredställas utanför reservatet.

    Jag känner som fågelskådare för övrigt ingen avoghet mot surfare av något slag. Det ser tvärt om härligt ut med seglen i vinden! Detta är bara en fråga om hänsynstaganden.

  • claesa

    Medlem
    23 september, 2011 vid 16:32

    Varför folk pratar om att detta ligger i fel forum är att i detta område så är det mig veterligen ingen vindsurfare ute. För grunt samt att det är tämligen svåråtkommligt med vindsurfingutrustning. Vi håller som sagt till på träskogsudde och borde alltså inte inkluderas i diskussionen.

  • svenne

    Medlem
    23 september, 2011 vid 19:08

    Som f.d. statstjänsteman kan jag härmed gå i god för att det är fullkomligen idiotiskt att uttala sig partiskt i en fråga som rör den egna myndighetens utövande, såsom att vara fågelskådare och påpeka att man inte ska surfa i ett fågelskyddsområde. Speciellt under en period som inte är reglerad.
    Exempelvis, om en anställd på Skatteverket rekommenderar ett bokföringsprogram är det grund nog för uppsägning.

    Om min ton uppfattas syrlig, cynisk, irriterad eller något annat passande negativt adjektiv – så stämmer det.

    Fakta, mina gossar. Fakta är något man bygger beslut och uttalanden på – speciellt om det kommer från en statlig myndighet (om inte dem personliga åsikten efterfrågas och därmed är anställningsformen helt och hållet ointressant). Så Clasen, anser du att dina uttalanden är komna ur ditt fritidsintresse att titta på konstiga pippisar, eller är det något som jag kan kontrollera via din myndighet på måndag?

    Själva kärnfrågan, dvs att det är ett känsligt område för fågellivet låter jag vara helt osagt, jag arbetar för andra reservat (och mot förbud) och det räcker för min del. Jag, eller vi rättare sagt, har en god dialog med de berörda. Och det sker inte genom att en statsanställd uttrycker sin åsikt på ett forum. Av erfarenhet så kan jag rekommendera Linsurf och andra berörda föreningar i området att kontakta myndigheten omgående för att reda ut problemen på en formell nivå och uttryckligen ifrågasätta påståenden tidigare i den här tråden.
    Börja med att skicka mail, myndigheten måste diarieföra det och då är ni med i arkivet.

    Quote:
    Svartåmynningens naturreservat i Roxen beslutades 1975, d v s för 36 år sedan. Surfare var inte så vanliga då och beaktades knappast i reglerna. Naturligtvis talar vi inte bara om surfare, utan även båtägare, fiskare och fågelskådare kan störa i reservatet.

    I sådant fall det anses nödvändigt skall reservatreglerna revideras. För 36 år sen körde alla bil utan katalysator och lambdasond, det om något dödade natur.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa inte inom naturreservatet vid Roxen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.