Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med hängsele

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 23:34
    Rasmus_W;396217 wrote:
    I korthet: Man håller emot och litar på att riggen gör sitt jobb (en bra rigg som ditt V8 flexar väldigt bra och ser till att man hela tiden har lagom kraft i ett brett vindspann). Med fötterna i stropparna och selen ikrokad har du ju faktiskt kroppstyngden och benmusklerna att hålla emot med och kan därför stå emot betydligt större krafter än när du bara har armarna.

    Sen är klart, kommer det byar på 10-12 m/s är det nog dags att inse 9.0:ans begränsningar, men även då finns det knep. Jag är själv inte vidare förtjust i att skota ut eftersom det i många fall mest leder till att brädan lyfter och far runt okontrollerat med bara fenspetsen i vattnet (tailwalk). Däremot är kraften alltid störst på ungefär halvvind, om du lovar upp lite eller faller av lite brukar draget genast bli mer hanterbart. Att falla av i det läget brukar dock ha som bieffekt att farten ökar rejält och på din nivå kanske man inte vill det.

    Då får jag det lite svårare alltså med styca racing segel från kanske 94-95 :crazy: Lovar att det seglet inte flexar ut mycket… Bara att hålla i 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 23:45

    Ja i frånlandsvind finns det massor av “gotchas” man kan råka ut för. Fast det kan vara rätt skön segling med eftersom vågorna blir så små. OMvänt brukar rak pålandsvind dels betyda rena motocrossbanan, dels att man äverskattar vindstyrkan och tar för litet segel.

    När brädan planar för fullt brukar den kännas väldigt stabil och då är det inga problem med balansen.

    Vad gäller gippa så kan man falla av lite mer genom att föra masten rejält åt lovart. I hårdare vind (planing) byter man teknik och faller inte längre av genom att styra med seglet utan genom att luta brädan åt lä, då svänger den som en skateboard. Sen håller man seglet fullt inskotat så man planar hela vägen fram till länsläget, för framhanden fram till masten och släpper bakhanden så seglet roterar och skotar sen in på nya bogen. I ännu hårdare vind får man problem med att brädan blir studsig och att man får svårt med kontrollen när man gör en skärande sväng och då överskotar man seglet och lutar det in i svängen så det nästan ligger vågrätt ovanför vattnet, för att på så vis pressa ner nosen i vattnet och motverka studsandet. Det kallas för en Lay Down-gipp och är nog inget du kommer pyssla med de närmaste åren. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 23:50

    @Tim.Eriksson 396242 wrote:

    Då får jag det lite svårare alltså med styca racing segel från kanske 94-95 :crazy: Lovar att det seglet inte flexar ut mycket… Bara att hålla i 😀

    På rätt mast (vilket kan vara lite svårt att få tag på numer) och med ordentligt med nedhal brukar de twista och flexa rätt bra, jag har själv ett racesegel från -93 och ett från -95 och det är fina segel, men det har utan tvekan hänt en hel del sen de seglen kom till. Men det var snarare straxt före 1990 som man kom på hur man skulle göra segel med lösa toppar som twistade och flexade.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 23:54

    Tillägg: Det var lite snack om det här (när de lösa akterliken kom) på Mauisails forum och Barry Spanier skrev ungefär att den förste som vågade dra ordentligt i nedhalet uppfann det lösa akterliket, vem det än må ha varit.

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 07:36
    Rasmus_W;396243 wrote:
    Ja i frånlandsvind finns det massor av “gotchas” man kan råka ut för. Fast det kan vara rätt skön segling med eftersom vågorna blir så små. OMvänt brukar rak pålandsvind dels betyda rena motocrossbanan, dels att man äverskattar vindstyrkan och tar för litet segel.

    När brädan planar för fullt brukar den kännas väldigt stabil och då är det inga problem med balansen.

    Vad gäller gippa så kan man falla av lite mer genom att föra masten rejält åt lovart. I hårdare vind (planing) byter man teknik och faller inte längre av genom att styra med seglet utan genom att luta brädan åt lä, då svänger den som en skateboard. Sen håller man seglet fullt inskotat så man planar hela vägen fram till länsläget, för framhanden fram till masten och släpper bakhanden så seglet roterar och skotar sen in på nya bogen. I ännu hårdare vind får man problem med att brädan blir studsig och att man får svårt med kontrollen när man gör en skärande sväng och då överskotar man seglet och lutar det in i svängen så det nästan ligger vågrätt ovanför vattnet, för att på så vis pressa ner nosen i vattnet och motverka studsandet. Det kallas för en Lay Down-gipp och är nog inget du kommer pyssla med de närmaste åren. 🙂

    Äsh…. Lay -down -gipparna är mycket snyggare så jag lär mig den på en gång… :blush:

  • nlc

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 08:38

    @Tim.Eriksson 396271 wrote:

    Äsh…. Lay -down -gipparna är mycket snyggare så jag lär mig den på en gång… :blush:

    Helt rätt ! :cool2:

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:47

    För de som håller på att lära sig att segla med hängsele skulle jag rekommendera två saker:

    – I lättare vindar, träna på att kroka i och ur selen. Känn efter och lär dig hur det fungerar att vara ikrokad. Stå inte i stropparna.
    – I mer vind – kom i stropparna först. Det gör att du får lättare att hantera att brädan vill upp i vind, samt klara kraften som krävs för att plana iväg (= undvika kastfall).

    Och en sak till. När man lär sig att segla med sele så blir det kastfall. När det händer, skota in rejält och åk med. Kämpa inte emot allt vad du kan, då blir det bara värre. Att skota in minskar draget i seglet, gör att du förhoppningsvis missar nosen på brädan.

    Surfa På!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:00

    @dr Masse 396312 wrote:

    – I lättare vindar, träna på att kroka i och ur selen. Känn efter och lär dig hur det fungerar att vara ikrokad. Stå inte i stropparna.
    – I mer vind – kom i stropparna först. Det gör att du får lättare att hantera att brädan vill upp i vind, samt klara kraften som krävs för att plana iväg (= undvika kastfall).

    Och en sak till. När man lär sig att segla med sele så blir det kastfall. När det händer, skota in rejält och åk med. Kämpa inte emot allt vad du kan, då blir det bara värre. Att skota in minskar draget i seglet, gör att du förhoppningsvis missar nosen på brädan.

    Surfa På!

    Jag tycker det är väldigt svårt att kroka i utan att stå i stropparna om inte tamparna är väldigt långa. I många fall får jag ta ett litet skutt för att få upp kroken i “tamphöjd” och det är inget som är enkelt för en nybörjare.

    Kämpa emot sina kastfall tycker jag visst man kan göra, det gjorde jag och mina brädor höll. Men man ska göra det med korrekt stance, raka armar och man ska inte släppa. jag minns inte att man behövde överskota för att seglet ska missa nosen, det räcker med att ha fullt inskotat. Det som får seglet att slå sönder nosen är att man släpper bommen. Jag hade för vana att aldrig kroka ur när jag lärde mig segla småbräda, vare sig när jag hoppade eller när jag fick kastfall. En bieffekt är att jag lärde mig att hålla huvudet kallt när man ligger under seglet eftersom ikrokade kastfall (iaf för mig) ALLTID slutade med att jag låg under seglet, fortfarande ikrokad, med linan lite tvinnad så det var lite extra knepigt att komma loss.

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:13

    @Rasmus_W 396318 wrote:

    Jag tycker det är väldigt svårt att kroka i utan att stå i stropparna om inte tamparna är väldigt långa. I många fall får jag ta ett litet skutt för att få upp kroken i “tamphöjd” och det är inget som är enkelt för en nybörjare.

    Kämpa emot sina kastfall tycker jag visst man kan göra, det gjorde jag och mina brädor höll. Men man ska göra det med korrekt stance, raka armar och man ska inte släppa. jag minns inte att man behövde överskota för att seglet ska missa nosen, det räcker med att ha fullt inskotat. Det som får seglet att slå sönder nosen är att man släpper bommen. Jag hade för vana att aldrig kroka ur när jag lärde mig segla småbräda, vare sig när jag hoppade eller när jag fick kastfall. En bieffekt är att jag lärde mig att hålla huvudet kallt när man ligger under seglet eftersom ikrokade kastfall (iaf för mig) ALLTID slutade med att jag låg under seglet, fortfarande ikrokad, med linan lite tvinnad så det var lite extra knepigt att komma loss.

    Jaha.

    Jag tycker du har fel. Det går utmärkt att kroka i och ur precis hur mycket som helst utan att stå i stropparna.

    Om man måste ta ett litet “skutt” för att kroka i har man för korta hängsellinor. Framförallt om man är nybörjare. (men även för i stort sett all annan segling, om du frågar mig. Möjligt undantag – formula på kryss). Det blir lite mer skutt med sittsele, men svårt att kroka i och ur skall det inte behöva vara.

    Om man, som jag skrev, har någorlunda rätt längd på sina hängseltampar och skotar hem hårt när kastfallet är på väg så krokas man i stort sett alltid ur. Kastfall blir mildare om man skotar in hårt när det är på väg. Men kör vidare med dina fulltryckskastfall, om det funkar för dig.

    Borde kanske skriva att man kan gå upp lite mot vinden också om det är jobbigt med kastfallskänslan.

    Visst, att kämpa emot är ju något man lär sig. Men vi talar ju folk som skall lära sig att segla med hängsele här. Och hur man kämpar emot med raka armar övergår mitt förstånd. Men mitt förstånd har ju uppenbara begränsningar, oah!

    Men varför debatterar jag detta med dig Rasmus? Du vet ju allt som är värt att veta om vindsurfing. Vad skulle jag med mina 21 år på vattnet kunna tillföra? :tongue:

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:55

    @dr Masse 396320 wrote:

    Jaha.

    Jag tycker du har fel. Det går utmärkt att kroka i och ur precis hur mycket som helst utan att stå i stropparna.

    Om man måste ta ett litet “skutt” för att kroka i har man för korta hängsellinor. Framförallt om man är nybörjare. (men även för i stort sett all annan segling, om du frågar mig. Möjligt undantag – formula på kryss). Det blir lite mer skutt med sittsele, men svårt att kroka i och ur skall det inte behöva vara.

    Om man, som jag skrev, har någorlunda rätt längd på sina hängseltampar och skotar hem hårt när kastfallet är på väg så krokas man i stort sett alltid ur. Kastfall blir mildare om man skotar in hårt när det är på väg. Men kör vidare med dina fulltryckskastfall, om det funkar för dig.

    Borde kanske skriva att man kan gå upp lite mot vinden också om det är jobbigt med kastfallskänslan.

    Visst, att kämpa emot är ju något man lär sig. Men vi talar ju folk som skall lära sig att segla med hängsele här. Och hur man kämpar emot med raka armar övergår mitt förstånd. Men mitt förstånd har ju uppenbara begränsningar, oah!

    Men varför debatterar jag detta med dig Rasmus? Du vet ju allt som är värt att veta om vindsurfing. Vad skulle jag med mina 21 år på vattnet kunna tillföra? :tongue:

    Vad gäller längd på linorna: När jag kliver bak i stropparna så tar jag med mig riggen bakåt och då kommer bommen automatiskt ner en bra bit och då brukar jag tycka att linorna känns betydligt längre än när jag står en bit fram och har riggen mer upprätt.

    Jo, man krokas ofta ur om man försöker kroka ur, i alla fall om man gör det innan man flyger, sen kan det var alite sent. Jag tror mest det handlade om att jag inte ens försökte kroka ur.

    Hur man kämpar emot fast armarna är ungefär raka? Med benen skulle jag tro. Vitsen med hängsele är ju att man låter benen och kroppstyngden göra mycket av armarnas jobb (att man sen kan utnyttja det till att lasta på segel tills armarna ändå får jobba rejält är en annan sak), det finns många kreativa sätt att använda benen för att kämpa emot. På gamla smala brädor brukade jag framför allt trycka allt vad jag kunde med bakfoten och dra med tårna så inte brädan tippade åt lä och tailwalkade. Visserligen slutade det ofta med att mjölksyran vann men jag fick grymma underben av det. På en modern bräda tror jag inte sånt funkar.

    Har du den attityd du verkar antyda i sista stycket kan man ju såklart fråga sig varför du debatterar. För min del är jag klar: jag gillar att jämföra mina erfarenheter med andras. Mina år på vattnet är väl också rätt många men det finns en 8 års paus och det är uppenbart att jag seglade bättre när jag var 25 och inte var så jäkla feg som jag är nu.

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 11:17

    Jo, jag medger. Det smög med lite attityd i sista stycket. Något som jag alltid ogillar, och själv nu bidragit med. Häpp.

    Men jag tycker att du har (haft?) en tendens att “kapa” en massa trådar och uttala dig om allt från hur man skall köra i 30 sekundmeter+ i Apelviken till hur speedgubbarna borde trimma sina grejor. Och det går ju fint så länge det är folk som är vana på vattnet och här på konfen. Men mindre bra om man är ny i sporten och söker lite bra info för att lära sig och utvecklas.

    Och jag gillar att debattera. Men jag tycker att det är viktigt att här på konfen vara lite noga när det framförallt ges tips till nya i sporten. Och att då hävda, som du faktiskt gör, att det inte är lätt att kroka i och ur med hängselen när man inte står i stropparna är i mina ögon ett inte alltför lyckat tips. Då drar du en parallell till hur prylarna inte bör vara inställda för en som skall lära sig segla med hängsele.

    Att du har en längd på linorna som gör att de blir lättare att komma i när du står i stropparna gör ju inte att det är relevant att uttala sig om det i en tråd när det diskuteras hur folk som håller på att lära sig segla med hängsele bör göra? Du kör väl bland annat med en 9.8a, om jag inte missminner mig? Klart att ett sådan segel kräver lite annan placering och längd på hängseltampar än vad ett segel mer lämpat för nybörjare gör. Eh?

    Jo, det är klart att man kämpar emot med benen. Men om armarna är raka har man ju redan förlorat en hel del av kontrollen som krävs. Lätt böjda armar är nog alltid att rekommendera för de allra flesta, och absolut för nybörjare (som nog mer genomgående kör med för raka armar snarare än något annat).

    Nåja, nu har vi ju en debatt här. Men kan det kanske tänkas ingå i en debatt, som är öppen för alla (det är ju ett forum det här) att man rentav reflekterar lite och ställer sig frågan “vad kan jag med min erfarenhet tillföra här?” innan man drar iväg sina tankar och funderingar?

    Jag tycker fortfarande att ditt inlägg idag 12.00 i stort sett enbart innehåller felaktigheter när det gäller att lära sig segla med hängsele.

    Det kan jag gärna fortsätta att debattera.

    Näe, fy f-n vad jag behöver komma ut på vattnet nu!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 12:09

    Jodå, jag “kapar” trådar och det tänker jag fortsätta med. Det där om 30+ i apelviken blev jag så nyfiken på att jag till sist fann för gott att fråga Barry Spanier om, och jag fick ett par svar jag tror att jag begrep. Jag hade i alla fall fel när jag gissade att masten var olämplig. Samma sak med speedgubbarna, de säger saker jag inte fattar och som inte stämmer med mina erfarenheter. Berättar jag inte hur mina erfarenheter ser ut lär jag aldrig fatta när de säger saker som “skota in hårdare” (i min värld är ett segel antingen optimalt inskotat eller inte, ändrar man skotningen när den är optimal så tappar man prestanda) eller “skota in fullt”. Dessutom tror jag mig ha användning av speedgubbars kunskap fast jag inte känner mig överdrivet sugen att försöka knäcka 35 knop, eller ens få veta om det går fort eller inte.

    Visst kör jag en 9.7:a men Spray lär sig på en sprillans ny 9.0:a med tre(?) cambers och en ganska bred bräda. Därför kan jag mycket väl tänka mig att hans trim är ganska likt mitt. I så fall kanske han har svårt att nå linorna när han inte står i stropparna. Och det är knappast 9.7:an jag seglat mest på, min gamla Electric och mitt North Delta 4.5 har nog gett mig fler timmar på vattnet än något annat kit, under mina första år som surfare hade jag inget mindre segel än så vilket betyder att det blev väldigt många toköverriggade timmar med det ena kastfallet bisarrare än det andra och det har säkert format min seglingsstil och mitt förhållningssätt till kastfall.

    Du har rätt om armarna, sträckta armbågar är sällan bra. Däremot har jag sett bägge nybörjarvarianterna, de spikraka armarna och de som har rät vinkel i bägge armbågarna. Det viktigare än väl snarare att man har händerna ungefär axelbrett isär på bommen, men den regeln är ju inte heller helt huggen i sten.

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 12:36

    Första delen av ditt inlägg förstår jag knappt. Det är väl bara att fråga speedgubbarna vad de menar utan att “kapa” trådar med egna idéer som kanske oftare uppfattas som åsikter än frågor?

    Även om Spray lär sig med 9.0 så tycker jag ändå att han kan lära sig att kroka i och ur i lättare vindar (utan att stå i stropparna) med hängselen. När det känns bra, kan han flytta bak hängseltamparna och testa att kroka i när han står i stropparna i mer vind (planar).

  • fluff

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 14:35

    Apropå kastfall-jag tycker jag börjar bli expert på dessa och har bara ett råd – SLÄPP ALDRIG TAGET I BOMMEN!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 14:47

    @dr Masse 396352 wrote:

    Första delen av ditt inlägg förstår jag knappt.

    Vilken del? Det där om 30+? Jag tror att om jag skrev nåt om det så handlade det om att Falle och Rambo hade fel (för styv) mast i den där 2.2:an. Det tog jag upp på Maui sails forum härom veckan och då fick jag svar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med hängsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.