Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa oftare

  • Surfa oftare

    Publicerad av Oregistrerad på 27 juli, 2006 vid 20:05

    Jag vill surfa (eller segla bräda) varje dag, men bara ha en bräda. Därför undrar jag bara:

    Finns det några brädor med centerbord som kan seglas även i lite hårdare vindar (om man fäller in centerbordet)?

    Fungerar de bra för husbehovssegling för en glad amatör som surfat i 15-20 år eller är de rena nybörjarbrädor?

    Andreas

    mgs svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • herodude

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:25

    om du surfat i 15-20 år tror jag du klarar dig utan centerbord och hittar en bra mycket roligare bräda du kan ha i nästan alla vindar… alla surfbara vindar…

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juli, 2006 vid 20:57

    Förmodligen har du rätt! En bräda som är kul och ändå kan ta bra höjd när den seglas oplanande finns förmodligen inte. Det är kanske som att tro att det är kul att fiska djuphavstorsk och bäcköring med samma spö.

    Enda problemet är att brädor tar mer plats än spön när man ska förvara dem.

    Andreas

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 juli, 2006 vid 07:58

    Moderna centerbordsbrädor med stor rigg och stor fena kan seglas som en formula dock med senare planing pga extravikten än en utan cb. Vid ej planing går trol. en äldre , längre bättre. En fördel kan ju vara att man mha cb snabbare kan färdas till bättre, jämnare vind om det är hinder i vägen.

    Det är nog svårt att klara sig med en enda bräda dock. Sådana bra hybrider finns nog inte (ännu).

  • po525h

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:08

    Utan att ha svaret på världens problem, så kan jag säga att min Hyper med bukig 5-cambrad 8,5 kvm-rigg planar när någon nyser på stranden och jag kan utan problem hålla seglet upp till 12 m/s (Har inte prövat högre, går över till vågprylar vid 10 m/s), och när vattnet går chopchop. Kanske inte världens lättaste bräda att segla, men de flesta som seglat den ett tag verkar gilla den.

  • oscar

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 10:34

    Har seglat Exocet Kona med allt från 5.3 till 8.3. I planing och utan planing. Fantastisk bräda! http://www.kona-windsurfing.com

  • surfjohan

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 11:44
    tbasco wrote:
    jag kan utan problem hålla seglet upp till 12 m/s ( Låter ju sick!
  • Oregistrerad

    Gäst
    28 juli, 2006 vid 12:23

    Brädan finns och det du söker är en Exocet Kona:

    http://www.exocet-original.com/products/kona.asp

    kona_ani2_new.jpg

  • basse

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 12:32

    Tror Fahlensurf har dem.

    Ring och hör om du är intresserad. 0340-837 50

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 augusti, 2006 vid 13:29

    Neil Pryde RS:X

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 augusti, 2006 vid 04:48

    Det där med att “man mha cb snabbare kan färdas till bättre, jämnare vind om det är hinder i vägen” är precis det jag letar efter. Dessutom ger den extra höjdtagningsförmågan ökad möjlighet att ta sig hem när vinden minskar så att man inte planar längre.

    Det är nog läge att försöka testa en av de nyare mindre centerbordsbrädorna. Känns de bra så är de ju bra.

    Jag seglade förresten en gammal 380-bräda från 70-talet igår. Ingen adrenalinkick men det är alltid kul att segla.

    Andreas

  • erin

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:47

    I senaste (tror jag) nr av Boards finns det en bilaga med test av ett stort antal “nybörjarbrädor”. Ganska kul läsning om inte annat. En annan fördel med dessa brädor är ju att man faktiskt kan hjälpa fler att börja också. Det vore alla vindsurfares plikt att äga en sådan av bara det skälet !

  • mgs

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 10:55

    Varför inte köpa en sådan http://www.buhalaboards.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa oftare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.