• Surfbuss!

    Publicerad av jakob_s på 14 februari, 2016 vid 18:39

    Nån som har erfarenhet eller nått att dela när det gäller nya(re) plåtisar typ pössl, globecar, westfalia etc?

    Verkar ju h u r smutt som helst och med superenkel transport av prylarna.
    Smidigt att åka på prognos och vara på plats kvällen innan och rigga så man är klar på morgonen.

    getwet svarade 8 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 11:38

    Tjena Jakob! Då en ca 5 år gammal Pössl e. liknande kostar 350/400 000 och jag tyckte att jag hade tid och kunskap att bygga mig en egen “plåtis” köpte jag mig en 5 år gammal Peugeot Boxer 540 för drygt en hundring och satte igång. Bussen är nu isolerad och bobar. Jag har monterat in Zeits original husbilsrutor i bak och sidodörr Har hittils haft en vanlig 90 säng i den men en u-soffa som ska vara urtagbar är på g. Pentryt är byggt av 40 cm djupa Ikeastommar lätt konverterade för att funka i en bil. Jag valde 540 modellen (L2 H2) med förhöjt tak. Köpt ett rejält takräck med takbox för att slippa ha surfgrejer i boutrymmet. Till sommaren blir det dubbla batterier med solcell för att kunna ha kylboxen på konternuerligt. Jag valde biltypen för dess i förhållande till större husbilars mindre bredd. Längden är också avgörande då bilar längre än 6 met blir dyra att ta med på färjor. Hittills har bygget kostat mig lite drygt 200 000 + en hel del tid givetvis. Det är bara att sätta igång!

    // Johan

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 12:09

    Värt att tänka igenom och kolla är var surfprylarna ska vara. Husbilar är oftast inte konstruerade med surfprylarna i fokus. Så kolla planlösning om prylarna får plats, sen är det frågan om du vill ha blöta surfprylar inuti bilen? Taket brukar också vara belamrat med takluckor, ventilation, solceller, tv-antenn etc. Vilket kan ställa till det med takräcke. En annan sak med takräcke är att man kan behöva stege för att lasta. Och lasta brädor på taket i storm kan vara en ganska intressant erfarenhet mild sagt.
    Jag har en ganska stor husbil och tycker det funkar ganska bra men ibland blir det lite hämmande om man ska till spots med begränsad parkering. Är väl ett mindre problem med den typen av bilar men värt att tänka på.
    Men annars en skitbra lösning

    Tillägg: tyvärr har många husbilsägare misskött sig så på en del ställen är det lite “infekterat” att parkera, även om man bara ska stå några timmar.

  • staffomania

    Medlem
    15 februari, 2016 vid 12:11

    @BJÖRKVIKSMANNEN 738251 wrote:

    Tjena Jakob! Då en ca 5 år gammal Pössl e. liknande kostar 350/400 000 och jag tyckte att jag hade tid och kunskap att bygga mig en egen “plåtis” köpte jag mig en 5 år gammal Peugeot Boxer 540 för drygt en hundring och satte igång. Bussen är nu isolerad och bobar. Jag har monterat in Zeits original husbilsrutor i bak och sidodörr Har hittils haft en vanlig 90 säng i den men en u-soffa som ska vara urtagbar är på g. Pentryt är byggt av 40 cm djupa Ikeastommar lätt konverterade för att funka i en bil. Jag valde 540 modellen (L2 H2) med förhöjt tak. Köpt ett rejält takräck med takbox för att slippa ha surfgrejer i boutrymmet. Till sommaren blir det dubbla batterier med solcell för att kunna ha kylboxen på konternuerligt. Jag valde biltypen för dess i förhållande till större husbilars mindre bredd. Längden är också avgörande då bilar längre än 6 met blir dyra att ta med på färjor. Hittills har bygget kostat mig lite drygt 200 000 + en hel del tid givetvis. Det är bara att sätta igång!

    // Johan

    Din bil ser riktigt grym ut och det är precis något sånt jag vill köpa beggad. Har inte ork och tid att bygga om och många bilar är ju inte konstruerade att frakta surfprylar.

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2016 vid 07:16

    Vad vill du veta Jakob, har rest runt med vår Pössl i fyra år nu. Fråga på du så ska jag försöka svara.

  • jakob_s

    Medlem
    17 februari, 2016 vid 19:21

    Ok perfekt:)
    Det är allmänt om allt. Sånt som är värt att tänka på som man oftast missar vid förstaköp. Fabrikat på bildel och husdels-byggnationen. Värme och isolering är viktigt, Vill ha möjlighet att använda på vintern också. motorstyrka? längd 540, 5.99 eller 6.40. etc.

  • getwet

    Medlem
    18 februari, 2016 vid 10:58

    Nästan alla “plåtisar” är byggda på antingen Fiat eller Citroen. I princip samma bil (även Peugeot, men det byggs inga plåtisar på den). Skillnaden är att Fiat har kamrem, Citroen kamkedja. Angående värme och isolering så är en plåtis inte lika bra som en vanlig husbil. Anledningen till det är vad jag fått förklarat iaf att dörrar inte isoleras. Fiat tillåter tydligen inte det och lämnar inga garantier om det görs…..Däremot så är resten isolerat och vi har bott en hel del i köldgrader och upplever det inte som något problem. Naturligtvis är det inte som hemma framför braskaminen eller med golvvärme i badrummet men det fungerar, framförallt om man hjälper till lite och ordnar fiffiga lösningar. Vi satte upp vadderade täcken vid bakdörrarna, likaså vid skjutdörren, köpte ett “Finntäcke” som är anpassad till bilens front, ruta och sidodörrar och då blir det helt godkänt klimat inne i bilen trots 10-15minus utanför. De flesta bilarna är utrustade med Truma 4 värmare, vilket står för 4kw. Det finns även Truma 6 men är ovanliga i plåtisar. Står det sedan ett E efter siffran så kan du koppla in 220 och köra med el istället för gasol, det är en elpatron som värmer upp det luftburna systemet istället för gasol. Vi har också sytt upp en heltäckningsmatta i hela boutrymmet samt framtill så att golvet blir varmare och skönare vilket hjälpte mycket. Vattentanken ligger inne i bilen så den behöver man inte bekymra sig för.
    Längden på bilen tycker jag är ett mycket personligt val. Men så fort man kommer över 6meter och man funderar på utlandet så drar det iväg med pengar. Högre broavgifter, betalmotorvägar och färjor.
    En 540 känns lite för liten, iaf för oss då vi bor långa perioder i bilen. 1-3 månader brukar vara en lagom resa för oss. Då vill man gärna ha lite space och att det finns gott om förvaringsutrymmen
    Dom flesta 6meters och under har tvärgående bäddar, 636 har oftast längsgående bäddar.
    När det gäller motorer så räcker 2,2-2,3 liters motorerna på 130-140hk gott och väl. 3 litersmotorn är överkurs enligt mig iaf. man har aldrig bråttom med en husbil, man är alltid framme vid målet så fort handbromsen är dragen……….Förbrukningen på vår bil med KCR box är 0,76 vid laglig svensk hastighet. När vi kopplar på surfsläpet så blir det ca 0,85 vid 90-100km/h. Vid lagliga 80 så vet jag inte, aldrig provat…..Väl i utlandet så sticker förbrukningen iväg en aning då det blir mer autobahn och motorvägar med farter runt 120-130. Sist vi var i utlandet så snittade bilen 0,9.
    Av någon märklig anledning så har man i Tyskland (där Pössl tillverkas) två stycken fordonsvikter på plåtisarna. 3300kg samt 3500kg….Hoppa över 3300kg om du ser en sådan….Plötsligt står du där med 200kg mindre lastförmåga.
    Jag har tidigare byggt två stycken husbilar själv och med det lärt mig en hel del. Men….En fabriksbyggd husbil är så mycket bättre. Smarta lösningar, maximalt utnyttjande av utrymmen, finns reservdelar till allt osv. Och med en trevlig husbil så blev det plötsligt också mycket lättare att få med sin respektive på långresor. Varmvatten, dusch, toalett, stor kyl, frys mm är en bekvämlighet som är svår att slå. Framförallt när man som vi nästan alltid fricampar och kan stå på samma ställe i 3-5 dagar.
    Fråga på du om det är mer som du vill veta. Vi har beställt en ny bil i år, så av en händelse så kommer den nuvarande bli till salu om en månad eller två…….;)

  • mag

    Medlem
    19 februari, 2016 vid 22:05

    Grymt ekipage där!

  • klas-tss

    Medlem
    21 februari, 2016 vid 21:42

    Vilken modell är den nya?? Gillar det du skrev om att ska man få med sin respektive så blir det lättare med varmvatten..tål att tänka på istället för att sitta och rita ritningar till egenbygge.
    Och, i en färdig plåtis, fraktar du någonsin brädor och segel inne i bilen eller det får inte plats helt enkelt??

  • getwet

    Medlem
    25 februari, 2016 vid 07:43

    Det blir en Pössl Roadcruiser, 36cm längre…..I den modellen vi har idag som heter Pössl 2win kan man enkelt plocka bort mellanväggen och har då gott om lastutrymme och enkelt kan få in både brädor och master på längden. Det går däremot inte att bo i bilen med grejerna då både toalettdörren och kylskåpet blir blockerat. Men att transportera inga problem. Den nya vi beställt har inte samma möjlighet med att lasta långa föremål, men jag lägger alltid på taket vid utlandsresor, använder släp i Sverige.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.