Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss med fokus på förvaring

  • Surfbuss med fokus på förvaring

    Publicerad av gustav1980 på 19 augusti, 2011 vid 15:57

    För det första, visst fanns det ett subforum för bussar tidigare?
    Tills jag hittar det igen så postar jag här men admin är välkomna att flytta tråden 🙂

    Då jag bor i lägenhet är jag rysligt trött på att bära grejerna ut och in från förådet var och varannan dag. Vill därför ha en buss, typ vw transorter, där jag alltid kan förvara surfprylarna samt ett antal modellflygplan av större storlek perioden april-maj. Som Det är nu missar jag många surfdagar pga att jag inte orkat packa grejerna när jag tex drar till sommarstället.

    Finns det vettiga bussar med 3 meters lastlängd och fyrhjulsdrift skulle jag även få in snöskotern vintertid och då blir det riktigt bra 🙂

    1. Visst har vw 250 cm lastlängd? Finns det längre?
    2. Några årgångar man ska passa sig för?
    3. Finns det risk för fuktproblem om grejerna ligger i jämt?
    4. Gångbara alternativ till vw? 3 sits fram och driftsäkerhet värderas högt. Budget 40-90000

    Hälsar Gustav

    gustav1980 svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fjant

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 07:43

    Jo, fuktproblem lär det bli, men man kan ju alltid ta upp hål och montera i några ventiler av marin modell. Angående snöskoter så tror jag inte att den går in i nån vanlig skåpbil pga. hjulhusen som stjäl bredd. Sen kan det bli svårt att lasta så tunga grejjer. Lätt lastbil med bakgavel-lyft som kan ställas som en ramp skulle jag tro att du behöver.

    Det finns ju en del olika bilar att välja mellan. En beggad skåpbil som sannolikt gått i yrkestrafik kan nog vara sliten om man har haft nån anställd som kört den. Tror att skicket och utrymmen mm. är viktigare än val av märke och modell. Ett tips är dock att köpa diesel, billigare i drift. Jag skulle personligen undvika äldre Ford Transit (Trash-it…). Skramliga och rostiga…
    4-hjulsdrift är nog mycket ovanligt. Enda jag känner till är VW transporter, med dess olika utföranden.

    Jag och brorsan har em merca sprinter som gått som surfbuss. Den är ca.3,30 lång och 1,8 hög i lastuyrymmet. Vi har löjligt mycket utrymme i den, mha lite enklare inredning som vi monterat.

    ///
    Fjant

  • styret

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 10:12

    om du klickar på forum, istället för att gå vidare till allmänt så får du upp forumlistan där surfbussen är ett. Dock mycket dödare nu än tidigigare.

  • broderisak

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 10:46

    Y


    I am here: [ame=”http://maps.google.com/maps?ll=59.506371,17.888169″]Google Maps[/ame]

  • gustav1980

    Medlem
    22 augusti, 2011 vid 15:45

    Har bara använt Ipad de senaste dagarna och av någon anledning hittade jag aldrig till surfbussavdelningen via den. Via PC är det nu inga problem.

    Tack för era svar iaf!
    (tycker fortfarande att admin kan flytta tråden rätt, om inte annat för att väcka bussforumet)

  • canoya

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 09:03

    Jag har en Renault Trafic (den långa modellen med lågt tak, L2H1 tror jag den kallas) som jag använder på det sätt du är ute efter. på bilden är den lastad med 5 brädor(varav 2 formula), 8 segel, 7 master, 5 bommar + fenor, förlängare, mastfötter osv.

    Den längsta brädan är 2,70 och den går in bakom framsätet.

    Eftersom den har soffa på passagerarsidan kan man åka 3 pers i den som den är packad nu.

    Jag har bensinmotorn på 2 liter/120 hk och den är förvånansvärt snål på landsvägskörning, ca 1 l/mil om man håller sig till laglig fart.

    /Håkan

  • gnutten

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 10:51
  • gustav1980

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 15:10

    Gnutten: Riktigt fin buss men inte riktigt mitt behov!
    Canoya: Ja, det låter som att vi pratar om samma sak, och den bilen ser ut att lasta ordentligt med grejer 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfbuss med fokus på förvaring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.