• anonym-anvandare

    Medlem
    6 februari, 2000 vid 21:51

    Hej !
    Som surfbuss har jag en vw caravelle 86:a, det är den lite kantigare modellen.
    den kostade 20 000 . Det kostar de flesta i den åldern som knappt har rost på sig. Annars kan man få televerksbussarna(oranga) lite billigare men e är oftast väldigt slitna.
    Bäst är det om den har lite rost på sig från början annars kan den rosta snabbt när den står vi stranden ofta.
    Kopplingen och växellådan brukar vara slitna så det är bäst att tänka på det om man måste byta. Då kan man alltid försöka få ner priset.

    Hälsningar
    Christian

  • wap

    Medlem
    6 februari, 2000 vid 21:54

    den frågan var allt för vagt formulerad, årsmodell ungefär osv tack.
    Skall du ha en som är gjord på 80-talet är WW det rätta alternativet enligt min mening och skall du ha någon som rullar direkt så är det från 10000 och uppåt som den kostar.

  • marcus-l

    Medlem
    6 februari, 2000 vid 22:23

    Tjenare !
    Jag vill bara slå ett slag för de äldre bussarna, har själv en -74:a folka som efter flera reparationer i somras kämpade sig ner till Essaouira , Marocko, samt runt omkring i Spanien och Portugal.
    Visst kan de vara lite krångliga men oftast så är de billiga att reparera!
    Och oftast så finns det att få tag på delar över hela europa, med undantal från “Peppes verkstad” i Tarifa, men de är billiga.
    Jag köpte min för 10 lakan o har därefter lagt ut ca 10 till då vi (jag o en polare) bytte motor o växellåda, lameller och i åer blir det ett nytt avgassystem för 2000:- Kul!
    Som flera tidigare har nämnt så är ofta växellådorna kassa, innan du bestämmer dig för någon så kolla särskilt “backen”. Om du hörett knakande ljud så kan du räkna med att få byta dlådan ganska omgående.
    De är ibland lite svåra att hitta begagnade då “alla” redan är trasiga! Hade själv det problemet med att hitta någon.
    En annan komisk sak som vi oxå råkade ut för under resan, förutom då ALLT ljus gick sönder i öknen mellan Esaouira o Marrakesh var att vi tappade driv axeln mellan lådan o hjulet i norra Spanien på väg hem.
    Men med silvertejp och en insektsnyckel klarar man samtliga reparationer, då hela bussen är ihopsatt med just insektsskruvar.

    Leve de gamla härliga folkarna med sina aerodynamiska däck i fronten!!!

    Lycka till med köpet!
    /Marcus

  • paddy

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 08:48

    Precis det som Marcus skrev om drivaxeln har hänt flera andra, däribland mig.
    Drivaxlarna, de som går från växellådan till hjulen, lossnar. Detta beror på att man oftast inte dragit åt de sex insexbultarna (6mm) tillräckligt eller smort dem mer fett, kopparpasta eller liknande!!! GÖR EJ DETTA, då fastnar inte bultarna utan vibrationerna gör att de gängar ut sig. Till slut sitter axlen bara på en eller ett par bultar som för eller senare går av. Då är det inte kul eller lätt att fixa vid vägkanten. Ta istället och kolla din buss från 68-91. Det tar inte mer än 20 minuter om du lyfter den. Bultarna ska dras med 45Nm. Det räcker alltså inte bara med insexnyckel a´la IKEA utan en insexhylsa på ett spärrskaft eller liknande. Det kan spara många pengar…

    Surf´s up

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • krille

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 10:22

    Kan tilläggas till Paddys inlägg, att det är inte alla drivaxlar som har insex. En del ev vissa årsmodeller har torx-bultar, “stjärnformig insex” men fö så
    gäller det som nämdes!!
    /Krille

  • wisco

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 11:22

    tackar! får kolla up det

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 16:38

    Hur är dom Japanska och andra “Asien” bussarna i kvalité och pris och framför allt utrymme?

    MVH Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 17:40

    Jag har en som är till salu
    Fabrikat : VW transporter 1980 inredd och klar med tonade rutor, grön och vit
    Status: Varken skattad eller beskiktigad
    Pris 5000:-
    Intresserad?
    Kontakta mig på följande e-post: nils.m@mail.bip.net

  • windseeker

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 19:45

    tips 1: skaffa vattenkyld vw c:a -83 och framåt.
    tips 2: skaffa manuell låda
    tips 3: skaffa plåtskåp, ej med säten (mycket billigare)
    tips 4: skaffa lb-reggad, billigare skatt och försäkring
    tips 5: kolla vattenrören
    tips 6: känn efter, lyssna och observera hur växellådan känns.
    tips 7: tokpruta, (inte lättsålda), stoppa in en stereo, gasa, tuta och kör!
    tips 8: när du köpt den, byt olja hyfsat ofta och skaffa en reparationshandbok (det behövs förr eller senare)

  • paddy

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 19:52

    Kolla om den är förstagångs reggad som lätt lastbil, i så fall kan det kosta en hel del att skrota den när det blir dags. Annars får man se till att inte vara siste man.
    Beträffande reparationshandböcker är HAYNES den bästa/mest lättförstådda, annars har tyska DELIUS/KLAUSING en som är mycket mer utförlig.
    VW-bussarna är j-ligt lättmeckade.
    Till inlägget om TORX-skruvarna vill jag bara tillägga att de går att både spänna och lossa med insex 6mm i nödfall. Torx är inte orginal, de kommer dock oftast med när man köper ny drivknut. De är dock mycket bättre…

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • wisco

    Medlem
    7 februari, 2000 vid 19:53

    varför? jag är helnöjd med min raggare från 74! helt klart en bättre babe-magnet än vilket 83:a som helst. =)

    (bilden är på min förra raggare från 68.)

  • f-g-bengtson

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 09:28

    varför?
    nypvarning på luftkylda efter nån timme i kö.
    plus om du skaffar en 112i eller åtminstone en insprutare så kan det gå fort, mindre tid på vägen och mer tid på vattnet.

    Sen inte att förglömma, elhissar, servo, ACC, ABS, elsitsar, kaptensstolar, elspeglar, alufälgar, larm, c-lås plus all annan komfort som kommer som standard – NOT!!

    Bästa hälsningar

    Frans. G. Bengtsson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 11:25

    Hej, vi skall sälja vår buss. En VW LT35:a från -85 som gått 15000 mil. Den är grymt fin med stor plattform på taket som lätt rymmer 10 brädor med kringutrustning, maströr, wildbar, Ebersprächer. Två längsgående soffor som förvandlas till 5 sängplatser, löst gasolkök mm mm.
    Är du interesserad så maila mig på kristian.wiberg@innovation.se så kan jag skicka över lite bilder på den. Bussen finns i Stockholm.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.