• Surfbussar

    Publicerad av tropic på 12 januari, 2008 vid 13:13

    Jag är på jakt efter en skön surfbuss. Om man ska vara korrekt och kalla sig surfare ska man väl ha en sjukt gammal “folka” eller typ en gammal ambulans, men jag måste erkänna att jag är sugen på nåt hyffsat pålitligt halvnytt. Min fråga är därför: Vad finns det för bilar idag som har en “bagagelucka” som är minst 260 djup? Har kollat lite på blocket på olika modeller. Hur djup är t.ex. en renault kangoo? Nån som har koll?
    /Noll koll

    Oregistrerad svarade 16 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • johnnyrainbow

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 13:47

    På min vw caravelle kort modell så fick jag in en 268 lång bräda utan problem, trots att det måttet på lastutrymmet är 244 enl vw. Tror att det har att göra med rocker på brädan och att avståndet fram till stolsryggarna är något större än 244. Den långa modellen har annars 288 cm i “bagaget”. Men det borde räcka med en kort modell av de flesta minibussar, men du bör ju testa innan.

    Annars tycker jag att folkabussarna är ganska schyssta, visserligen är de dyra i förhållande till många andra märken, men det får man tillbaka om man vill sälja. En fördel med min diesel från -99 är att den endast drar 0.7 milen om man snålkör, vill man ha exv en toyota hiace, som verkar grymt pålitliga och bra i övrigt, så bör man ha en -02 el nyare för att kunna köra på typ 0.8 milen och en sådan får du pröjsa omkring 130 papp för. De äldre dieselmodellerna drar över litern så framförallt om du gör längre trippar i europa så blir det helt klart dyrare. Men detta gäller ju bara diesel, vill du ha en bensinare så har jag ingen koll.

  • surfan

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 14:22

    Du kan köpa min renult trafic från 03

  • electric

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 22:50

    @johnnyrainbow 438163 wrote:

    … en toyota hiace, som verkar grymt pålitliga och bra i övrigt, så bör man ha en -02 el nyare för att kunna köra på typ 0.8 milen och en sådan får du pröjsa omkring 130 papp för. De äldre dieselmodellerna drar över litern så framförallt om du gör längre trippar i europa så blir det helt klart dyrare. Men detta gäller ju bara diesel, vill du ha en bensinare så har jag ingen koll.

    Jag hade en Hiace Traveller 2.4 -93a, bensinare. Den drog ca 1.1 l/mil, inte mer i alla fall. Suverän som surfbil. Pålitlig: ja! (dock rostkänslig). Oerhört rymlig: invändig längd fram till framsätena över tre meter. Inga problem med t ex 6 brädor, 12 segel, 4 bommar, X st master, … Tyvärr är denna modell svår att få tag på numera: de de är eftertraktade av bilexportfrimor som skeppar dem till Afrika (för t ex taxi – 16 passagerare!). (Det innebär också att de är dyra. Jag fick i somras 34 papp för min, som hade gått 19.000 mil – trots paj topplockspackning!)

  • tropic

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 16:20

    Surfan! Vad ska du ha för din renault? Hur långt har den gått och och hur mycket drar den? Hur många sittplatser finns det? Fullservad? Sommar- och vinterdäck? Gissar att din bil är 2 prisklasser för hög för mig, men det är alltid värt att fråga…

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 januari, 2008 vid 16:48

    Volvo 9.40 sväljer allt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.